Chinezen bouwen elektro-auto met Nederlandse Duracar-techniek
Quicc Diva
Voeten was in 2005 met zijn beleggingsonderneming Distri Beheer een van de 21 participerende investeerders van de Nederlandse, in Limburg gevestigde firma Duracar. Het bedrijf produceerde enkele prototypes van de elektrische Quicc Diva bestelbus, maar kwam in financiële problemen. “Mijn beleggingsvennootschap investeerde samen met Rabobank en een Duitse investeerder in Duracar, maar die zagen een kapitaalinjectie niet meer zitten in crisistijden”, zegt Voeten.
Doorstart
Voor een doorstart van het bedrijf zocht Voeten eerst naar nieuwe Europese investeerders. Dat lukte niet, maar vorig jaar vond Voeten een partner in de Chinese groep CHTC. Het Chinese bedrijf is vooral bekend door de interesse in Opel Antwerpen en de noodlijdende Nederlandse autobouwer NedCar. Voeten heeft nog steeds een participatie van 10 procent in het project.
CHTC
“Meer nog dan het kapitaal is de knowhow van de Chinezen belangrijk. Ze produceren batterijen en beschouwen de auto als een test voor de degelijkheid van hun materiaal. Het dak van de auto heeft nu zonnepannelen waardoor de reikwijdte groeit tot 400 kilometer. Het zal ook vrachtwagens en bussen in productie nemen, want meer dak, is meer energie. De eerste exemplaren zijn voor de Chinese markt. Ik zal geleidelijk mijn aandeel afbouwen in wat tegen mijn vroegere verwachting in toch nog een succesvolle investering is geworden.”
Nog geen reacties