China: vijf miljoen elektrische auto’s in 2020
Chinese overheid
Uit de plannen blijkt dat de Chinese overheid de ontwikkeling van elektrische auto’s en bijbehorende onderdelen aanzienlijk wil versnellen. Eerder dit jaar wezen de Chinezen al 25 steden aan die als proeftuin moeten dienen voor de ontwikkeling van elektrische mobiliteit. Eén van de grootste investeerders in elektrisch rijden is autofabrikant SAIC. De autobouwer investeerde omgerekend al meer dan 5,6 miljard euro in de infrastructuur voor elektrisch rijden. Ook ontwikkelde SAIC al tien elektrische automodellen.
Haaks op eerdere plannen
Het plan staat haaks op een eerder bericht over de ambities van de Chinese overheid. Eerder meldde de Chinese regering nog de ontwikkeling van de elektrische auto te willen temporiseren. De Chinezen wilden de focus verleggen naar de ontwikkeling van hybride auto’s en rijden op methanol. Twee jaar geleden zegde de regering nog toe om een grootschalige industrie rond de elektrische auto op te bouwen.
Auto’s en bussen
60 procent van de 8.000 in 2011 geproduceerde EV’s zijn personenauto’s die voorzien zijn van hybride-techniek, een volledig elektrische aandrijving of brandstofceltechnologie. De meeste van de personenauto’s rijdt overigens volledig elektrisch (70 procent) gevolgd door hybride-auto’s (22 procent) en brandstofcelauto’s (8 procent). De overige EV’s die in 2011 van de lopende band rolden waren elektrische personenbussen. De helft daarvan (50,78 procent) is voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn en de rest rijdt hybride.
Elektrisch Europa
In Europa is Duitsland één van de grootste initiatiefnemers in elektrische mobiliteit. Zo investeren Duitse autofabrikanten de komende tijd samen 12 miljard euro in elektrische auto’s. De Duitse overheid wil voor 2020 twee miljoen elektrische auto’s op de weg hebben. Ook Nederland kijkt naar de toekomst. Het streven is dat er in 2015 20.000 elektrische auto’s in Nederland rondrijden. In 2020 moeten dit er 200.000 zijn en in 2025 zelfs 1 miljoen.
Nog geen reacties