BOVAG en RAI Vereniging sceptisch over belastingsplannen voor schone auto's
Teleurstellend
“Teleurstellend is het ontbreken van een middellange- en langetermijnvisie”, aldus de belangenbehartigers van beide organisaties. “Hierdoor weten de consument en de branche niet voor de langere termijn waar ze aan toe zijn.” Voor de korte termijn ligt de visie van staatssecretaris Weekers wel in lijn met die van de brancheverenigingen. De aangescherpte normen gelden vanaf 1 juli volgend jaar, zodat de markt tijd heeft zich voor te bereiden. Het opheffen van een deel van de vrijstellingen in aanschafbelasting (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB) leidt volgens de organisaties tot “minder onnodige marktverstoring”.
30 procent belastingvrij
Op dit moment valt ruim 30 procent van de nieuw verkochte auto’s onder één of andere belastingvrijstelling. Naar verwachting daalt dat aandeel naar 12 procent BPM-vrijgestelde auto’s. Verladersorganisatie EVO is positief over het voorstel van de staatssecretaris om de belasting op auto´s aan te passen en is vooral enthousiast over de aanpak van de rittenregistratie van bestelauto’s, zo liet EVO weten. “EVO maakt zich namens de leden al meerdere jaren hard voor de afschaffing van deze paarse krokodil.” De ANWB is minder enthousiast en stelt teleurgesteld te zijn dat het kabinet geen begin maakt met de invoering van variabele autobelastingen.
50 gram/km in 2013
De Nederlandse regering snijdt flink in de subsidieregeling voor milieuvriendelijke auto’s. Nederland kent op dit moment een ruimhartig stimuleringsbeleid met betrekking tot zuinige en schone auto?s. Alle auto?s met minder dan 110 of 95 gram CO2 uitstoot per kilometer (benzine/diesel) zijn vrijgesteld van BPM (aankoopbelasting) en MRB (wegenbelasting). Daarnaast rekent de belastingsdienst 14 procent bijtelling voor privégebruik. Vanaf 2013 komen alleen nog auto?s met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer in aanmerking voor vrijstelling van wegenbelasting, BPM en een lage fiscale bijtelling. Het voordeel van lagere bijtelling voor auto’s die nu al vrijgesteld zijn, blijft echter gehandhaafd.
Plug-in hybrides op de tocht
De nieuwe uitstootnorm van 50 gram C02 per kilometer vormt een uitdaging voor veel autofabrikanten. Elektrisch aangedreven modellen zijn veilig, maar hoe zit het met de plug-in hybride die bij de merken in de pijplijn zitten? Als we kijken naar de de lijst met aankomende plug-in hybride auto’s zien we dat de elektrische Opel Ampera (met range extender) dankzij een CO2-uitstoot van 40 gram/km in aanmerking komt voor de financiële stimuleringsmaatregelen van de overheid. De Volvo V60 Plug-in Hybrid (49 gram/km) en de Peugeot 3008 Plug-in hybrid (50 gram/km) voldoen op papier net aan de nieuwe grens en de Fisker Karma, (83 gram/km) valt buiten de boot.
Persbericht | 01-06-2011
Gerichtere impuls schoon en zuinig rijden
De ministerraad heeft er op voorstel van staatssecretaris Weekers van Financiën mee ingestemd om de normering van zuinige auto’s aan te scherpen.
Momenteel valt al een derde van de nieuwverkochte Nederlandse auto’s in de categorie schoon en zuinig, terwijl de gemiddelde uitstoot per gereden kilometer met bijna 30 gram is verminderd. Om de fiscale kortingen voor zuinig rijden effectief te laten blijven, vindt er een geleidelijke verschuiving van de stimulans plaats van de ‘gewone’ huidige generatie schone en zuinige auto’s naar de nieuwe generaties extra zuinige auto’s. De ministerraad heeft ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van de Autobrief. Uitgangspunten in de brief zijn eenvoud, fraudebestendigheid en soliditeit.
Bij handhaven van de huidige regeling zou het aantal vrijgestelde auto’s in 2015 oplopen tot ruim 60 procent van alle nieuwverkopen. Een dergelijk beleid is niet langer effectief te noemen omdat daarmee allang niet meer alleen de kopgroep wordt gestimuleerd. Om weer terug te gaan naar de oorspronkelijke doelstelling waarin alleen de echt zuinige auto’s worden gestimuleerd, worden de CO2-normen in de registratiebelasting (BPM) en de bijtelling aangescherpt. Tegelijkertijd wordt de nihilbijtelling voor zogenoemde nul-emmissie-auto’s uitgebreid tot auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram per kilometer. Met uitzondering laatstgenoemde uitbreiding die op 1 januari 2012 van kracht wordt, treden deze maatregelen in werking met ingang van 1 juli 2012. Dat geeft de markt tijd zich op de nieuwe normen voor te bereiden. Doel van het nieuwe beleid is alleen de 10 tot 12 procent meest zuinige auto’s van een fiscale stimulans te voorzien.
Ook in de toekomst zal een fiscale stimulans blijven bestaan om te kiezen voor de meest zuinige auto. Deze auto’s blijven vrijgesteld in de BPM. De vrijstelling van motorrijtuigbelasting (MRB) wordt een jaar verlengd en vervalt daardoor per van 1 januari 2014. Dat is een jaar langer dan eerder was toegezegd. Ook de verlaagde bijtelling voor zuinige en zeer zuinige auto’s blijft gehandhaafd. Tot en met 2015 geldt bovendien een vrijstelling van MRB en een nulbijtelling voor auto’s die niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. Aanscherpingen van de uitstoot-normen voor zowel MRB en BPM waren reeds bij invoering van de stimuleringsmaatregelen voorzien vanwege het steeds zuiniger worden van alle auto’s. Het voordeel van lagere bijtelling voor bestaande auto’s blijft in alle gevallen gehandhaafd.
Daarnaast wordt de BPM vereenvoudigd. Vanaf 2015 wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen de aankoop van een benzine- of dieselauto, afgezien van de dieseltoeslag die dient als compensatie van de lagere accijns op diesel. De komende jaren groeien de nu nog verschillende CO2-grenzen langzaam naar elkaar toe. In 2015 geldt de vrijstelling van de BPM voor auto’s die per gereden kilometer minder uitstoten dan 83 gram. Dieselauto’s betalen een CO2-afhankelijke dieseltoeslag die de huidige vaste dieseltoeslag vervangt. Deze CO2-afhankelijke dieseltoeslag begint bij een uitstoot van 70 gram/km. Voor de BPM en de bijtelling gelden voor de verschillende regelingen nu nog verschillende CO2-grenzen. Deze zullen in de periode 2012-2015 op elkaar worden afgestemd zodat voor beide maatregelen in 2015 dezelfde grenzen gelden.
In de Autobrief wordt aangekondigd dat de tariefstructuur voor de echt grote ‘slurpers’ nog wordt aangepast. Deze in het algemeen veel duurdere auto’s hebben naar verhouding een groter voordeel van de ombouw naar een CO2-gerelateerde BPM dan de goedkopere zuiniger auto’s die vaak nu ook nog profiteren van een vrijstelling. Het kabinet zal bezien hoe kan worden voorkomen dat de echte dure en onzuinige ‘slurpers’ goedkoper worden terwijl de goedkope en zuinige wagens duurder worden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door de introductie van een vierde schijf.
In de Autobrief zijn verder verschillende scenario’s opgenomen om te komen tot een alternatief voor de rittenregistratie voor de bestelauto van de zaak. Berijders die niet of minder dan 500 kilometer per jaar privé met de bestelauto rijden, moeten dat nu aantonen met een rittenregistratie om geen bijtelling te hoeven betalen. De afgelopen tijd zijn in overleg met de branche verschillende opties de revue gepasseerd voor een alternatief. Dat overleg is nog gaande. Een variant die al per volgend jaar ingevoerd kan worden en een oplossing biedt voor een deel van de gebruikers, is die waarbij werkgever en werknemer gezamenlijk verklaren dat de bestelauto niet privé gebruikt wordt. Ook de mogelijkheid van een pilot met een geautomatiseerde rittenregistratie voor bestelauto’s om te komen tot een bijtelling naar rato van het aantal privékilometers wordt bekeken.
In de Autobrief kondigt het kabinet verder aan dat de accijnzen op benzine en diesel voorlopig niet worden verhoogd. Daarmee wordt de verschuiving van vaste lasten naar variabele lasten als accijnzen voorlopig op de lange baan geschoven. Een accijnsverhoging is alleen mogelijk als buurlanden Duitsland en België dat ook zouden doen en daar lijkt op korte termijn geen sprake van. De accijnzen op gasvormige autobrandstoffen zoals LPG, LNG en CNG worden met elkaar in overeenstemming gebracht. Groen gas wordt op dit moment gestimuleerd in de zogenoemde SDE-plus regeling. Dit blijft zo, ook als het groen gas wordt ingezet in het wegverkeer.
Het kabinet zal voorts in overleg met verdragspartners België, Luxemburg, Denemarken en Zweden bezien of het Eurovignet kan worden afgeschaft. Het Eurovignet is een gebruiksrecht voor het gebruik van de snelweg door zware vrachtwagens (zwaarder dan 12 ton). Afschaffen zou gedekt kunnen worden door de MRB voor die zware vrachtwagens te verhogen.
De voorstellen rond MRB, BPM en bijtelling zullen nader worden uitgewerkt in het Belastingplan 2012. Op een aantal andere maatregelen zal op een ander moment worden teruggekomen.
Nog geen reacties