BMW Vision iNEXT: Is dit de toekomst van BMW?
Hoe bewegen we ons voort in de toekomst?
Een antwoord vinden op de vraag ‘Hoe bewegen we ons voort in de toekomst?’ is niet makkelijk. Het houdt alle autofabrikanten bezig. Ook BMW. Toch denkt BMW een antwoord te hebben. Deze BMW Vision iNEXT biedt een blik in de toekomst van BMW.
ACES
ACES, dat ga je nog vaak horen van BMW. Het woord staat voor Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrische aandrijving en Services, stuk voor stuk strategische innovatiepijlers die in toekomstige auto’s centraal moeten staan. Zo ook in de productieversie van de BMW iNEXT die in 2021 op stapel staat en wordt gebouwd in de fabriek in Dingolfing, Duitsland.
Liquid Greyrose Copper
Dus voor de duidelijkheid: de Vision iNEXT kan autonoom rijden, rijdt volledig elektrisch en is verbonden met de cloud. Het crossoverstudiemodel – afgewerkt in de exterieurkleur Liquid Greyrose Copper – heeft bijzondere styling waarbij vooral de verticale grille – de zogeheten nieren – flink groter is uitgevallen dan de modellen van nu.
Ontbrekende B-stijl
De grille fungeert als ‘intelligent paneel’. Andere kenmerken van de BMW Vision iNEXT zijn de conventionele deurgrepen die vervangen zijn door aanraakgevoelige, verlichte grafische afbeeldingen, twee grote deuren die in tegengestelde richting van elkaar openen en een ontbrekende B-stijl om in- en uitstappen makkelijker te maken.
Ease en Boost
De BMW Vision iNEXT heeft verschillende rijmodi, waaronder ‘Boost’ en ‘Ease’. In ‘Boost’ kan de bestuurder zelf rijden en zijn het stuurwiel en de displays meer naar de bestuurder gericht. In de ‘Ease’-modus trekt het stuurwiel zich iets terug waardoor meer leefruimte ontstaat.
Hout en stof
BMW past in het interieur ook Shy Tech-technologie toe. In de toekomst kan het mogelijk zijn om verschillende functies te bedienen via oppervlakken die gemaakt zijn van hout of stof. Schermen zijn dan niet langer essentieels, omdat intelligente projectie elk oppervlak kan omtoveren in een interactief scherm.
Dingolfing
BMW produceert de iNEXT straks in de fabriek in Dingolfing. De Dingolfing-fabriek speelt nu al een centrale rol in de productie van componenten zoals hoogspanningsbatterijen en elektromotoren voor BMW i-modellen. Bovendien bouwt BMW er ook de plug-in hybride versies van de BMW 5 Serie en de BMW 7 Serie. Het wordt volgens BMW een technologisch vlaggenschip met een range van ongeveer 700 kilometer.
25 modellen
Rond 2025 zal de BMW Group in totaal 25 modellen aanbieden met geëlektrificeerde aandrijfsystemen, waarvan er twaalf volledig elektrische aandrijving hebben. Op stapel staan onder meer een elektrische driedeurs Mini hatchback (2019) en een BMW iX3 (2020). Die elektrische X3 krijgt een elektromotor met meer dan 270 pk en een actieradius (WLTP) van meer dan 400 kilometer.
Nog geen reacties