BMW pakt door met drie nieuwe PHEV’s
BMW heeft de smaak te pakken. Op de autoshow van Frankfurt (IAA) presenteert het merk niet een, niet twee, maar drie gloednieuwe PHEV’s. En in alle maten, want het gaat om semi-elektrische versies van de BMW 2 Serie Active Tourer, 3 Serie Sedan en 7 Serie.
BMW 225xe
De plug-in hybride versie van de BMW 2 Serie Active Tourer luistert naar de naam BMW 225xe. Hij heeft een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor en een separate elektromotor op de achteras. Samen leveren ze 165 kW/224 pk en 385 Nm. De twee motoren werken onafhankelijk van elkaar. De BMW 225xe is dus een benzine-aangedreven voorwielaandrijver, een elektrisch aangedreven achterwielaandrijver en een hybride 4WD in één. Via de keuzeschakelaar kan de bestuurder de gewenste aandrijfmodus selecteren.
De BMW 225xe maakt het mogelijk om maximaal 41 kilometer volledig elektrisch te rijden, met een topsnelheid van 125 km/u. Bovendien is de 7,7 kWh lithium-ion batterij gemonteerd onder de achterbank, zodat er geen bagageruimte verloren gaat. En via een huishoudelijk stopcontact is de batterij in drie uur volgeladen. Volgens de officiële testmethode verbruikt de BMW 225xe gemiddeld 2,0 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 46 g/km.
BMW 330e
In 2016 wordt het aanbod ook uitgebreid met de BMW 330e. De plug-in hybride versie van de BMW 3 Serie Sedan heeft een viercilinder turbobenzinemotor en een elektromotor, die in tegenstelling tot de BMW 225xe beide voorin zijn gemonteerd en uitsluitend de achterwielen aandrijven. BMW kiest voor deze aandrijfconstructie om de kenmerkende rijdynamiek van de BMW 3 Serie te waarborgen. Door de 7,6 kWh lithium-ion batterij onder de laadvloer van de bagageruimte te monteren, is een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling van 50:50 gecreëerd.
In de meest sportieve rijmodus stuurt de aandrijfunit 185 kW/252 pk en 420 Nm naar het wegdek, goed voor een sprint van 0-100 km/u in zes seconden en een topsnelheid van 225 km/u. De actieradius in volledig elektrische modus bedraagt maximaal 40 kilometer, met een topsnelheid van 120 km/u. Het opladen van de batterij duurt ook hier zo’n drie uur via een standaard stopcontact. Wie thuis of op werk een BMW i Wallbox laat installeren, heeft in ruim twee uur weer een volle accu.
BMW 740Le
Met de plug-in hybride versie van de geheel nieuwe BMW 7 Serie introduceert het merk een indrukwekkend efficiënte toplimousine. Ondanks het enorme formaat en het uitzonderlijke niveau van comfort en luxe is het brandstofverbruik vastgesteld op 2,1 l/100 km, met een bijbehorende CO2-uitstoot van slechts 49 g/km (voorlopige cijfers). In tegenstelling tot zijn grootste concurrent – de Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid – komt de plug-in hybride 7 Serie dus wel in aanmerking voor 15 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.
De PHEV-versie van BMW’s vlaggenschip is in eerste instantie leverbaar als 740Le en 740Le xDrive met vierwielaandrijving. In beide gevallen betreft het de versie met verlengde wielbasis. De aandrijving bestaat uit een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor en een elektromotor. Die leveren een gecombineerd vermogen van 240 kW/326 pk. Daarmee is de BMW 740Le de snelste plug-in hybride van drie, met een topsnelheid van 240 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 5,7 seconden. Net als de BMW 330e kan de 740Le maximaal 40 kilometer volledig elektrisch rijden met een topsnelheid van 120 km/u.
Prijzen
BMW start in het voorjaar van 2016 met de levering van de BMW 225xe en BMW 330e. Beide modellen zijn vanaf nu te bestellen. De BMW 225xe is leverbaar vanaf 39.800 euro, terwijl de 330e voor minimaal 43.990 euro in de boeken staat.
De eerste exemplaren van de BMW 740Le worden in dezelfde periode in Nederland verwacht, alleen laten de prijzen nog even op zich wachten. Alle PHEV-modellen van BMW stoten minder dan 50 gram CO2 per km uit en vallen daarmee in de bijtellingscategorie van 15 procent.
Nog geen reacties