BMW iX (2021): alles wat je over deze elektrische BMW moet weten
Marktintroductie eind 2021
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Misschien wel de belangrijkste nieuwe BMW ooit: dit is de BMW iX: Het is het eerste model dat is gebaseerd op de toekomstige technieken van BMW Group. Alles wat BMW van plan is op het gebied van elektrische mobiliteit, autonoom rijden en connectiviteit is nu al in deze iX te vinden. Alle details op een rij.
Riante wielbasis voor BMW iX
De BMW iX is een zogeheten Sports Activity Vehicle (SAV), een crossover dus. Qua vorm is hij te vergelijken met de Jaguar I-Pace. Hij heeft de lengte en breedte van de BMW X5, de hoogte van de BMW X6 en de wielkuipomvang van de BMW X7. Binnenin is plaats voor vijf personen. Die kunnen extra ruim zitten dankzij de wielbasis die exact 3.000 mm meet.
“De auto is technologisch complex, maar voelt heel helder en ongecompliceerd. De BMW iX biedt een mobiele leefruimte waarin mensen zich op hun gemak voelen en waarin de intelligentie er alleen is wanneer je die nodig hebt”, aldus Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.
Aluminium en CFRP
BMW bouwt de iX op een nieuw aluminium spaceframe constructie met zogeheten Carbon Cage. Feitelijk gaat het hier om met koolstofvezel versterk kunststof (CFRP). Deze constructie moet het gewicht laag houden, ook al communiceert BMW nog geen gewichten.
Grille is ook ‘intelligentiepaneel’
De portieren zijn raamstijlloos, de bagageklep heeft geen sluitnaden en strekt zich uit over de gehele achterzijde. Opvallend is de verticaal en haast ingesloten BMW-nierengrille die ook fungeert als ‘intelligentiepaneel’ met geïntegreerde sensoren, camera- en radartechnologie voor de aanwezige assistentiesystemen.
BMW Laserlight optioneel
De nieuwe BMW iX heeft verder de meest compacte koplampen ooit voor een model van BMW Group. Standaard heeft de iX full-LED koplampen. Optioneel is BMW Laserlight met matrixfunctie voor grootlicht leverbaar. Dit systeem heeft adaptieve LED-koplampen met matrixfunctie en een nieuw type Laserlight module. Dim- en grootlicht worden bij deze koplampvariant zowel door de binnenste als buitenste lichtbron gegenereerd. De matrixfunctie van het BMW Selective Beam grootlicht vergroot het bereik van de lichtbundel en voorkomt tegelijkertijd dat andere weggebruikers worden verblind.
Vulopening voor ruitenwisservloeistof
Saillant detail: de vulopening voor de ruitenwisservloeistof is geplaatst onder het BMW-logo op de motorkap. Het logo opent en sluit door middel van zacht indrukken. De motorkap heeft geen regulier openingsmechanisme; de technologie en aandrijfelektronica daaronder is alleen toegankelijk voor werkplaatsmedewerkers.
BMW i Blau
Andere kenmerken zijn vlak gemonteerde handgrepen die met een druk op een knop worden geactiveerd, buiten het zicht geplaatste sensoren en een achteruitrijcamera met lensreinigingssysteem dat is geïntegreerd in het BMW-logo op de bagageklep. De accenten in BMW i Blau moet het duurzame karakter van de BMW iX accentueren.
Aerodynamica
De BMW iX is aerodynamisch zeer efficiënt. Hij heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts Cw 0,25. Alleen al de volledig op de auto en elkaar afgestemde aerodynamische elementen aan de voorzijde, achterzijde, onderzijde en wielkuipen voegen 65 kilometer aan de actieradius toe, zo stellen de makers.
Daarvan is 25 kilometer te danken aan de derde generatie Active Air Stream aan de voorzijde van de BMW iX. Die leidt de koellucht direct naar de aandrijfunit en het remsysteem waar en wanneer dat nodig is. Bij normale rijsituaties zijn zowel de BMW-nierengrille als de luchtinlaten onderaan de voorbumper volledig afgesloten.
BMW Air Performance-wielen
De BMW iX is standaard uitgerust met 20 inch lichtmetalen wielen. Optioneel levert BMW Air Performance-wielen in de maat 21- of 22-inch. Deze wielen helpen om de luchtweerstand te verminderen.
De Air Performance wielen wegen zo’n 15 procent minder dan conventionele lichtmetalen wielen. Ze bestaan uit een aluminium basiswiel met aangepaste inleggen tussen de spaken. Deze inleggen zorgen met name aan de buitenkant van het wiel voor een vlak design, wat weer zorgt voor een veel soepeler luchtstroom. Zo dragen de Air Performance wielen zelfs met 15 kilometer bij aan de actieradius van de BMW iX.
BMW Curved Display
Tijd om in te stappen. Dan valt het oog direct op het BMW Curved Display, bestaande uit een 12,3-inch Information Display en een 14,9-inch Control Display. Dit alles met één glasoppervlak zonder omlijsting. “Het Curved Display is groter en scherper dan de displays in onze huidige modellen. Daarmee laat het interieur van de BMW iX zien waar het cockpitdesign voor toekomstige BMW modellen heen gaat”, zegt Frank Weber, Lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, Development.
Zeshoekig stuurwiel
De BMW iX is het eerste serieproductiemodel van BMW Group met een zeshoekig stuurwiel. De op de autosport geïnspireerde contouren maken in- en uitstappen makkelijker en zorgen voor een beter zicht op het Information Display. Stuurwielverwarming met drie standen is optioneel.
Panoramadak
De BMW iX heeft het grootste glasoppervlak ooit toegepast in een model van BMW Group. Het dak bestaat uit één stuk en overspant het gehele interieur zonder dwarsbalken die het licht en zicht onderbreken.
Polymer Dispersed Liquid Chrystal
Het glazen panoramadak van de BMW iX is het enige in de automotive industrie dat voor het verduisteren gebruikmaakt van PDLC (Polymer Dispersed Liquid Chrystal) technologie. De transparantie van het glazen panoramadak wordt aangepast door een elektrische spanning toe te passen op de middelste laag folie. De elektrische energie zorgt ervoor dat de vloeibare kristallen, verdeeld in een polymeermatrix, op zo’n manier zijn uitgelijnd dat ze lichtstralen ongehinderd doorlaten in het interieur. Deze elektrochrome verduistering is optioneel verkrijgbaar.
Aandrijflijn
Aan kracht is geen gebrek: de vijfde generatie BMW eDrive technologie – met twee elektromotoren – levert een systeemvermogen van maximaal 500 pk (370 kW). Daarmee sprint de BMW iX in minder dan vijf seconden naar 100 km/u.
Batterij
De batterij heeft een capaciteit van meer dan 100 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 600 kilometer (WLTP). Met DC-snelladen met tot 200 kW laadt de accu in 40 minuten op van 10 tot 80 procent. Met tien minuten snelladen is de actieradius al met 120 kilometer toegenomen. Bij opladen met 11 kW aan een Wallbox duurt opladen van 0 naar 100 procent minder dan elf uur.
Grondstoffencyclus
“De accu’s in de BMW iX zijn ontworpen als onderdeel van een grondstoffencyclus voor de lange termijn en hebben een uitzonderlijk hoog recyclingspercentage. De energie voor de productie van de accucellen en de hoogvoltage-accu als geheel is volledig afkomstig uit hernieuwbare bronnen”, aldus BMW.
5G ready
“De BMW iX heeft meer rekenkracht voor het verwerken van data en krachtiger sensortechnologie dan de nieuwste modellen uit ons huidige aanbod. Bovendien heeft de BMW iX 5G compatibiliteit, waarmee hij ook beschikt over nieuwe en verbeterde functies voor autonoom rijden en parkeren”, aldus Frank Weber, Lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, Ontwikkeling.
Productiestart BMW iX
De productie van de iX start in de tweede helft van 2021 in de BMW-fabriek in Dingolfing. De marktintroductie vindt eind 2021 plaats.
BMW iX Sportpakket
BMW levert van de iX ook een versie met Sportpakket. Die ziet er zo uit.
Nog geen reacties