BMW is fan van waterstof, introductie waterstofauto nabij
Technologie wordt langzaamaan uitgerold
Het hoge woord is eruit: de Duitse autofabrikant BMW neemt waterstoftechnologie in 2022 in productie. Het gaat in eerste instantie wel om een gelimiteerde oplage. Op termijn biedt BMW waterstofmodellen op grotere schaal aan.
In de kinderschoenen
Waterstoftechnologie staat nog in de kinderschoenen in autoland. Bij Honda (FCX Clarity), Hyundai (Nexo) en Toyota (Mirai) staan er al jaren auto’s met een brandstofcel – en dus waterstoftechnologie – in de showrooms, maar andere fabrikanten laten het nog even afweten, al zijn ze achter de scherm wel druk met de ontwikkeling van de techniek. Wat is de reden dat sommige autofabrikanten nog geen zogeheten FCEV’s (fuel cell electric vehicle) aanbieden? Simpel: de tankinfrastructuur voor waterstof is nog niet goed doorontwikkeld. Overigens betekent dit niet dat fabrikanten niet aan waterstoftechnologie werken.
BMW Hydrogen 7
Ook BMW werkt al jaren aan waterstoftechnologie. In 2007 introduceerde BMW bijvoorbeeld de Hydrogen 7 waarvan de fabrikant honderd exemplaren heeft gebouwd. Deze BMW Hydrogen 7 – gebaseerd op een 7 Serie – had een V12-motor onder de motorkap die geschikt was voor waterstof. BMW experimenteert dus al jaren met de techniek. In 2022 vindt BMW het tijd worden om waterstoftechnologie op grotere schaal aan te gaan bieden.
Toyota en BMW
BMW werkt voor de ontwikkeling van waterstofauto’s al sinds 2013 samen met Toyota. De twee partijen delen ontwikkelingskosten en wisselen informatie met elkaar uit. De fabrikanten werken aan modulaire brandstofcelsystemen en schaalbare componenten die waterstofvoertuigen nodig hebben.
BMW i Hydrogen NEXT in 2022
De BMW i Hydrogen NEXT – gebaseerd op de BMW X5 – die in 2022 in een gelimiteerde oplage op de markt komt, krijgt ook componenten van Toyota. Het brandstofcelsysteem in de i Hydrogen NEXT genereert 170 pk (125 kW). De totale systeemoutput ligt op een stevige 374 pk (275 kW). De brandstofcel haalt waterstof uit twee tanks (700 bar) die samen zes kilogram waterstof kunnen opslaan. Het tanken duurt volgens BMW maar drie tot vier minuten.
Oplage beperkt
Zoals gezegd zal de oplage van de BMW i Hydrogen NEXT beperkt zijn. Volgens BMW wordt waterstoftechnologie op z’n vroegst pas in de tweede helft van dit decennium door de BMW Group uitgerold, afhankelijk van de wereldwijde marktomstandigheden en vereisten.
Verschillende alternatieve aandrijfsystemen
Klaus Fröhlich, Member Board of Management van BMW AG, Research en Development: “We zijn ervan overtuigd dat er in de toekomst verschillende alternatieve aandrijfsystemen naast elkaar zullen bestaan, aangezien er niet één enkele oplossing is die voldoet aan het volledige spectrum van mobiliteitsbehoeften van klanten wereldwijd. De waterstof/brandstofceltechnologie zou op lange termijn heel goed de vierde pijler van ons aandrijflijnportfolio kunnen worden. De topmodellen in onze extreem populaire X-familie zouden hiervoor bijzonder geschikt zijn.”
Groene stroom belangrijk
Fröhlich vervolgt: “Volgens BMW moet waterstof als energiedrager eerst in voldoende hoeveelheden worden geproduceerd tegen een concurrerende prijs met groene stroom. Waterstof wordt dan voornamelijk gebruikt in toepassingen die niet direct kunnen worden geëlektrificeerd, zoals bij zwaar transport over lange afstanden. Ook de benodigde infrastructuur, zoals een uitgebreid, Europa-breed netwerk van waterstoftankstations, ontbreekt momenteel. BMW zet echter haar ontwikkeling op het gebied van waterstofbrandstofceltechnologie voort. Het bedrijf gebruikt de tijd totdat de infrastructuur en de duurzaam geproduceerde waterstofvoorzieningen aanwezig zijn om de productiekosten van het aandrijflijnsysteem aanzienlijk te verlagen. BMW brengt al batterij-elektrische voertuigen op de markt en zal haar klanten binnenkort een breed scala aan elektrische voertuigen aanbieden. In totaal zijn er 25 modellen gepland voor lancering in 2023, waaronder minstens twaalf met een volledig elektrische aandrijflijn.”
Fabeltje: een waterstofauto rijdt op waterstof
Het is een vaak gemaakte fout, maar een waterstofauto rijdt niet op waterstof. Een FCEV is een elektrisch voertuig. Waterstof – onder hoge druk opgeslagen in tanks – is puur de energiedrager. Uit de chemische reactie in de brandstofcel tussen waterstof en zuurstof uit de omgevingslucht ontstaat elektrische energie. Het restproduct is gedemineraliseerd water (zonder mineralen). Dit water drinken kan, maar is niet heel gezond.
Nog geen reacties