BMW i8 bijna productierijp
De productiestart van de BMW i8 nadert. BMW heeft het prototype van de plug-in hybride 2+2 sportauto onthuld. Met een 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor (170 kW / 231 pk), een elektromotor (96 kW / 131 pk) en een lichte LifeDrive-carrosseriestructuur van koolstofvezel, magnesium en aluminium zijn de prestaties fors te noemen.
Voor de i8 claimt BMW een topsnelheid van 250 km/uur en een acceleratie van 0 tot 100 km/uur binnen 4,5 seconden. Een brandstofverbruik van slechts 2,5 l/100 km gemiddeld is haalbaar met een uitstoot van 59 g/km CO2.
De BMW i8 heeft een lengte van 4.689 mm, een breedte van 1.942 mm en hoogte van 1.293 mm. De lange neus, de korte overhang voor en achter, een wielbasis van maar liefst 2.800 mm en de aflopende daklijn schetsen het beeld van een aantrekkelijke 2+2 sportcoupé, met een lage luchtweerstand van slechts Cw 0,26.
Laag gewicht
Net als bij de eerder gepresenteerde BMW i3, is het passagierscompartiment – de Life module – van de BMW i8 gemaakt van CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). De aluminium Drive-module herbergt achterin de volledig nieuw ontwikkelde 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor. Centraal en goed beschermd is het lithium-ion-accupakket geplaatst met de diverse elektronische regelunits. Voorin bevindt zich de elektromotor. Deze bouwwijze levert een laag zwaartepunt op, een voor de wegligging gunstige gewichtsverdeling van 50% voor en 50% achter en een laag eigen gewicht van slechts 1.490 kg.
35 km elektrisch
Met een volle accu is tot 35 kilometer puur elektrisch af te leggen, met een maximumsnelheid van 120 km/uur. Aan de andere kant biedt de BMW i8 indrukwekkende prestaties met veel tractie en sportieve wegligging bij voluit accelereren. De benzinemotor en de elektromotor drijven dan gelijktijdig de auto aan. De meeste kracht gaat daarbij naar de achterwielen, omdat die worden aangedreven door de benzinemotor via een zestrapsautomaat. De voorwielen worden rechtstreeks aangedreven door de elektromotor.
Speciaal glas
De BMW i8 is de eerste auto ter wereld met zogenoemd chemisch gehard glas, zoals dat bijvoorbeeld ook voor smartphones wordt gebruikt. Het is heel sterk, slechts 0,7 mm dik en weegt daardoor ongeveer 50% minder dan conventioneel gelamineerd autoruitglas. Een dubbele laag van dit glas wordt gebruikt als afscheiding tussen de passagiers- en bagageruimte.
Driecilinder benzinemotor
De BMW i8 is het eerste model dat wordt voorzien van de nieuwe 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor (170 kW). Hij bevat dezelfde componenten als de zescilinder TwinPower turbomotoren, zoals het hoogwaardige turbolaadsysteem, directe brandstofinjectie en VALVETRONIC, waarvan de variabele inlaatkleppen de rol van de gasklep overnemen. Een balansas elimineert trillingen, een demper in de automatische transmissie zorgt voor een soepele aandrijving met een maximumkoppel van 320 Nm. De elektromotor (96 kW) van de BMW i8 bereikt een maximumkoppel van 250 Nm. Opladen van de accu kan thuis op het elektriciteitsnet met een doorsneestekker (tot 3 uur laadtijd) of met een BMW i Wallbox (tot 2 uur laadtijd).
Nog geen reacties