BMW i4: Het Duitse antwoord op de Tesla Model 3
BMW Concept i4 preview
Op de Autosalon van Genève (5 t/m 15 maart) zou BMW het doek van de Concept i4 trekken. Het coronavirus gooit helaas roet in het eten, het hele evenement is van de baan. Gelukkig toont BMW online een preview van het nieuwe elektrische model.
BMW i4
Het was even wachten op een volledig nieuwe elektrische BMW. De i3 stamt alweer uit 2013. In 2018 kondigde BMW de komst van de i4 al aan, en nu lijkt het er dan eindelijk van te komen. Via een Instagram video tonen de Duitsers voor het eerst de contouren van de nieuwe elektrische vierdeurs coupé.
In de video zien we het zijaanzicht van de Concept i4. Vooral de wielen vallen op. Voor een elektrische auto lijken deze vrij conventioneel. De kans is echter groot dat BMW de productieversie voorziet van aerodynamische velgen voor een betere actieradius.
Grille
De voorkant van de Concept i4 krijgen we nog niet te zien in de video. Of de grille van de i4 net zo opvallend is als die van de aankomende BMW 4 Serie blijft dus nog even een raadsel.
De Nederlandse hoofddesigner bij BMW, Adrian van Hooydonk, omschrijft het ontwerp als ‘dynamisch, clean en elegant’. De Concept i4 brengt ‘elektrificatie naar het hart van het merk BMW’, aldus de ontwerper.
Tussenstap
De Concept i4 is eigenlijk nog een soort tussenstap tussen de eerdere Vision Dynamics Concept en de productie-i4. Over de productie-i4 is strikt genomen nog niets bekend, maar denk straks het conceptsausje van de Concept i4 weg en je hebt de productieversie wel zo’n beetje.
Prestaties
Over het uiterlijk doen de Duitsers dus nog wat schimmig, maar over de prestaties weten we al behoorlijk wat. Zo zou er een 80 kWh accu in de bodem van de auto komen te liggen. Met een 150kW-lader duurt het 35 minuten om hem tot 80 procent te laden.
Volgens BMW kun je 600 kilometer rijden voordat je een laadpaal moet opzoeken. Twee elektromotoren, die samen 530 pk (390 kW) produceren, zorgen voor een 0 tot 100 km/h tijd van slechts vier seconden.
Tesla Model 3
Met de i4 gaat BMW de concurrentie onder meer aan met de Tesla Model 3 (Long Range – 560 km) en de Polestar 2 (470 km).
Of BMW de volledige onthulling die gepland stond voor Genève deze week alsnog laat doorgaan op een andere locatie of tijdstip, is nog niet duidelijk. De auto gaat in ieder geval in 2021 productie.
LEES OOK: DEZE NIEUWE ELEKTRISCHE CITROËN AMI KOST MAAR 7.000 EURO
Onbetaalbaar voor 90% van alle mensen, leuk voor om reclame mee te maken, meer ook niet
Elektrisch rijden is net sex met condoom..of een horrorfilm zonder geluid..het is het net niet.
Bmw is de weg helemaal kwijt op design gebied. Tegenwoordig kunnen ze geen mooie wagen ontwerpen. Kijk naar de nieuwe 3 serie, echt lelijk.
Mooie wagen, de tesla zuurpruimen hier zijn jaloers., .
Logisch, zo’n lelijke EV bak rij je niet voor je lol; nur für die portemonnee..
Kan niet wachten! Wat een fraaie wagen. BMW is altijd zuinig met de gegevens dus met die 600 km zit het wel goed 😊
Jezus wat een verheerlijking van de cijfers weer.
600 km red hij nooit en 35 minuten laden ook niet.
Praktijk gaat er echt veel minder aantrekkelijk uitzien.
Ik laat graag het tegendeel bewijzen door andere
600km met 80kwh? Laat me ni lachen, aan 20km mss. Is 13kw per 100km. Zelfs een ioniq moet hier al moeite voor doen en dat is de zuinigheidskampioen onder de EV.