BMW i3 REX : Elektriciteitscentrale aan boord
Een elektrische auto kies je omdat je elektrisch wilt rijden. Want stroom is goedkoper dan benzine. Maar wat als je plotseling om moet rijden of onverwacht ergens heen moet en niet genoeg actieradius meer over hebt? Dan is een BMW i3 REX een gemoedsrust bevorderende keuze.
Actieradius-vergroter
REX staat voor range extender. Vrij vertaald is dat een actieradius-vergroter, een hulpmotor op benzine. Bij de Chevrolet Volt en Opel Ampera is die zo krachtig, dat je kunt doorrijden als de accu voor de elektrische aandrijving leeg is. Bij de BMW i3 REX is dat een heel ander verhaal. Die heeft een 650 cm3 tweecilinder van maar 25 kW om de accu onderweg bij te laden. Rijden met alleen de range extender kan ook helemaal niet. Ga maar na: met zijn vermogen kan hij nooit genoeg stroom leveren voor de 125 kW sterke elektromotor die de BMW i3 aandrijft. Met het tweecilinder benzineblokje is de actieradius wél te verdubbelen. Door slim gebruik lukte het ons om 300 kilometer te halen, voordat de i3 weer aan de laadpaal moest.
Energiemanager
Je voelt je in de BMW i3 REX een energiemanager. Het benzinemotortje is pas te wekken als de acculading 75 procent of minder bedraagt. De mini-elektriciteitscentrale zet je in gang via het centrale beeldscherm. Met behulp van de iController-knop tussen de voorstoelen scrol je naar de pagina ‘range extender’ om deze functie vervolgens aan- of uit te vinken. Het motortje wordt dan gestart. Te horen is dat nauwelijks. Het geluid van de 650 cm3 is enorm goed gedempt.
Rendement
Het meeste rendement valt te behalen als de range extender wordt gebruikt bij constante snelheid op buitenwegen en snelwegen. Bij een constante snelheid tussen 100-120 km/uur (afhankelijk van de mate van tegenwind) houdt hij de accu op 75 procent en soms gaat hij zelfs even uit omdat de driekwart lading wordt overschreden. Bij hogere snelheid of vaak accelereren kan de verbrandingsmotor niet genoeg stroom bijtanken. Dan zie je de stroomvoorraad en de brandstofvoorraad geleidelijk teruglopen. Als de range extender vol aan de bak moet, is de aanwezige negen liter benzine er na honderd kilometer al doorheen gejaagd.
Gemoedsrust
De BMW i3 rijdt geweldig, is wendbaar dankzij de compacte afmetingen en megakorte draaicirkel en pittig door de krachtige elektromotor. Maar hij is ook vooral bedoeld en ontworpen om er elektrisch mee te rijden. Opladen waar mogelijk is het devies. Dan is de range extender zo min mogelijk nodig en dat scheelt kostbare benzine. Toch is het voor de gemoedsrust een prettig idee dat onderweg een beetje extra actieradius is te creëren. Je weet maar nooit hoe de dag loopt.
Nog geen reacties