BMW i3 nu echt officieel
Zo’n beetje alles over de BMW i3 – inclusief rijeigenschappen – kon je hier al lezen. Hij was echter altijd – hetzij lichtjes – gecamoufleerd. Maar BMW heeft nu dan toch écht het doek gehaald van zijn eerste volledig elektrisch aangedreven productieauto.
Een van de belangrijkste designelementen is de black belt over de motorkap, het dak en de achterzijde. Zowel voor als achter vinden we u-vormige led-verlichting. De i3 doet het zonder BMW’s kenmerkende ‘Hofmeister-knik’, maar heeft daarvoor in de plaats wel een andere knik: de stream flow-knik. Deze loopt over de flanken en gaat vanaf de denkbeeldige B-stijl – deze ontbeert de i3 namelijk – omlaag en creëert zo grotere achterste zijramen. Hierdoor hebben de passagiers achterin niet alleen meer zicht naar buiten, volgens BMW geeft het ook een ‘ruimtelijker’ gevoel.
En ruim is de i3, zeker als je bedenkt dat de BMW nog geen 4 m lang is. Met name achterin kun je als volwassene prima zitten. Een van de redenen hiervoor is de toepassing van extreem dunne rugleuningen van de voorstoelen.
Nog zo’n slimmigheid is het veelvuldig gebruik van het lichte carbon, magnesium en aluminium. Hierdoor weegt de i3 slechts 1.195 kg. En dan te bedenken dat het accupakket alleen al 230 kg weegt. Door dit in de bodem te plaatsen, is een laag zwaartepunt bereikt. Samen met de 50/50 gewichtsverdeling zit het met BMW’s Freude am Fahren hoogstwaarschijnlijk wel goed.
Qua aandrijving zijn er twee mogelijkheden: volledig elektrisch of een versie met range extender. De volektrische i3 is voorzien van een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor waarmee de BMW in slechts 7,2 sec. naar 100 km/uur snelt. De top is een – naar BMW maatstaven – bescheiden 150 km/uur. De actieradius bedraagt 130 tot 160 km. Staat de i3 in de ECO PRO-modus, dan komt daar nog 20 km bij en in ECO PRO+-modus zelfs 40 kilometer. Opladen neemt vier uur in beslag en via de snellaadfunctie is de accu in een half uur voor 80 procent bijgeladen.
De versie met range extender is voorzien van een 650 cc grote tweecilinder benzinemotor die 25 kW (34 pk) levert. Dit tweepittertje zorgt ervoor dat je in 300 km kunt rijden voordat de i3 aan de lader moet.
De levering in Nederland start einde dit jaar, voor een prijs vanaf 35.500 euro. Met ‘range extender’ komt de prijs op 39.990 euro. Het leasetarief is 599 euro per maand (ex. BTW), op basis van Full Operational Lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 per jaar.
De in Nederland aangestelde BMW i3-verkooppunten zijn BMW Den Haag, BMW Amsterdam, F. Breeman Rotterdam Zuid, Renova Breda, het Eindhovense Van Laarhoven bv, Keram Maastricht, Ekris Utrecht, Broekhuis Oost Enschede en Dusseldorp Zwolle.
Nog geen reacties