BMW i3 goedkoper dan elektrische Opel Ampera
Verrassend
Norbert Reithofer noemt de prijs van ‘minder dan 40.000 euro in het een interview met het Duitse Handelsblatt. Omdat er veel koolstofvezel in de auto is verwerkt, is de relatief lage prijs verrassend te noemen. In het Amerikaanse Moses Lake is voor de productie van de i-modellen een nieuwe fabriek voor koolstofvezel neergezet. De Duitsers bewerken de vezels tot Carbon Fibre Reinforced Plastic, wat ze vervolgens in de auto verwerken. Met hulp van de Amerikanen wil BMW de productiekosten van auto-onderdelen van koolstofvezel drukken.
Koolstofvezel
De eindprijs van koolstofvezel ligt nu nog hoger, maar daalt op termijn flink. Een kilo aluminium kost nu 1,70 euro , terwijl een kilo koolstofvezel 80 euro kost. Naar verwachting zal de vraag naar koolstofvezel de komende jaren sterk stijgen. Nu ligt de jaarlijkse vraag wereldwijd op 35.000 ton. Bij aluminium is dat 39 miljoen ton en bij staal 1,3 miljard ton.
Nog geen reacties