BMW i3 upgraden? Wissel de accu!
Blij met jouw huidige BMW i3, maar is het maximale rijbereik toch aan de krappe kant? Dan kun je vanaf medio oktober naar de BMW-dealer om het accupakket te laten vervangen. Het 22 kWh-pakket wordt dan omgeruild voor een versie van 33 kWh, goed voor een theoretische actieradius van 300 km.
Al bij de ontwikkeling van de BMW i3 werd rekening gehouden met een relatief eenvoudig te wisselen accupakket. BMW is vooralsnog het enige volumemerk dat een dergelijke ‘upgrade’ aanbiedt. Hiermee is de BMW i3 letterlijk toekomstbestendig. Behalve de mogelijkheid van het toepassen van de nieuwste accutechnologie is het elektrische model ook grotendeels gemaakt van koolstofvezel (wat nauwelijks veroudert).
De 33 kWh-batterij van de nieuwe BMW i3 “94 Ah” die te koop is sinds deze zomer, is exact even groot als de 22 kWh-batterij van de reguliere BMW i3 “60 Ah”. Het pakket is alleen 40 kg zwaarder, maar dat heeft volgens de makers geen invloed op de prestaties. Met zijn 125 kW (170 pk) sterke elektromotor accelereert deze versie slechts 0,1 seconden langzamer naar de topsnelheid van 150 km/u.
Waar het allemaal om gaat, is het rijbereik in de praktijk. Zonder range-extender overbrugt de standaard BMW i3 een afstand van 130 tot 150 km. Met 33 kWh-accu is dat 200 tot 220 km – aanzienlijk meer dus. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan deze wisseltruc. Het accupakket kost 7.000 euro plus montage.
Een nieuwe BMW i3 60 Ah is er vanaf 35.500 euro en de BMW i3 94 Ah kost minimaal 36.700. Dat prijsverschil bedraagt ‘slechts’ 1.200 euro, dus is het verstandiger om de huidige BMW i3 in te ruilen voor een 94 Ah-versie, of geef jij dik zeven mille uit aan een nieuw accupakket?
Nog geen reacties