BMW i3: meer dan een elektrische auto alleen
Met de komst van de i presenteert BMW meer dan een elektrische auto alleen. De i staat voor duurzaamheid in elke stap, óók de productie. De fabriek in Leipzig produceert 100 % CO2-vrij. In de aanloop naar de lancering van de i3 laat BMW steeds meer informatie los.
Na 20 miljoen testkilometers…
De Duitse autobouwer is er heilig van overtuigd dat de elektrische auto zal slagen. Daarbij is de fabrikant beslist niet over een nacht ijs gegaan, want elke nieuwkomer van het premiummerk wordt immers onder een vergrootglas gelegd. Daarom voert BMW al sinds 2008 het grootste veldonderzoek ter wereld uit op het gebied van elektrische mobiliteit. Als onderdeel van het testproces werden meer dan 20 miljoen kilometers afgelegd door meer dan 1.000 rijders.
2013 is het jaar dat het dan echt gaat gebeuren. De BMW i3 – de eerste premium elektrische auto – gaat in de loop van dit jaar in productie. BMW benadrukt dat voor de i3 dezelfde eisen worden gesteld als voor elke andere BMW. Dat betekent: topkwaliteit en een rijdersauto.
Actieradius en range extender
Het is nog niet duidelijk in hoeverre het productiemodel afwijkt van de eerder gepresenteerde BMW i3 Concept Coupé. Laatstgenoemde is voorzien van een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Het maximumkoppel bedraagt 250 Nm. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion-accu met een capaciteit van 25 kWh, waarmee de i3 een afstand van 130 tot 180 kilometer kan afleggen.
Het daadwerkelijke rijbereik is afhankelijk van diverse factoren. De elektromotor wint onderweg energie terug tijdens het afremmen. Verder is de i3 Concept uitgerust met een speciale ‘cruise-functie’ die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal, waardoor de auto ver uitrolt. Met behulp van de spaarzame ECOPRO+ stand (topsnelheid 90 km/u) neemt de actieradius verder toe. De i3 kan geleverd worden met een range extender. Naar verwachting is dat een 650 cc tweecilinder benzinemotor die is ontwikkeld voor de BMW C 650 GT Maxi-Scooter. Dan stijgt de actieradius naar 300 kilometer. In tegenstelling tot bij veel andere merken is de range extender echt bedoeld voor incidenteel gebruik.
[parallex id=”1″]
Honderen kilo’s lichter
Het sleutelwoord bij de i3 is: lichter. Zo zijn de plaatdelen en het overgrote deel van de carrosserie van CFRP (carbon-fibre reinforced plastic). Dit met koolstofvezel versterkt kunststof combineert een extreme stijfheid met een 50 procent lager gewicht in vergelijking tot staal. Het gebruik van CFRP is uniek voor massaproductie, omdat grootschalige toepassing van CFRP normaliter te duur is. Ook is CFRP-productie vaak te complex en onvoldoende flexibel. Na meer dan tien jaar intensief onderzoek naar de optimalisatie van processen, materialen, systemen en hulpmiddelen, is BMW de enige autofabrikant met de expertise om CFRP op grote schaal te produceren. Mede dankzij het gebruik van CFRP weegt de i3 circa 1.250 kilo. Dat is 300 kilo minder dan een Nissan Leaf.
Dankzij het CFRP is ook de 220 kilo wegende lithium-ion-accu, die in de bodem van de auto is gemonteerd, maximaal beschermd. Volgens BMW hebben diverse crashtests aangetoond dat de accu volledig intact blijft.
[parallex id=”2″]
Windmodels en waterkracht
De productie van CFRP, die begint in Moses Lake in de Verenigde Staten en via het Duitse Wackersdorf en Landshut eindigt in Leipzig, is CO2-neutraal. In Moses Lake wordt alle benodigde elektriciteit gegenereerd door waterkrachtcentrales, terwijl alle benodigde energie voor de fabriek in Leipzig van windmolens komt. Met deze inzet omzeilt de fabrikant voor een flink deel de discussie over de CO2 footprint van elektrische auto’s tijdens de productie.
Nog geen reacties