BMW en General Motors tevreden met DC-Combo-oplaadtechniek
De standaard voor het opladen én snelladen van elektrische auto’s is nog ver van vastgesteld. De DC-Combo-oplaadtechniek is volgens de Amerikaanse brancheorganisatie Society of Automotive Engineers (SAE) superieur aan de huidige Mennekes-stekker voor de publieke oplaadpunten en de CHADeMO-stekker voor de snelladers. Inmiddels hebben BMW en General Motors de eerste tests met de stekker die via een enkele aansluiting zowel normaal- als snel kan laden succesvol afgerond.
Chevrolet Spark
De Amerikaanse brancheorganisatie Society of Automotive Engineers (SAE) heeft de DC-Combo-techniek al uitgeroepen tot de industriestandaard in de Verenigde Staten. General Motors en BMW willen de techniek samen met Ford, Chrysler, Daimler, Volkswagen, Audi en Porsche gaan gebruiken voor hun elektrische auto’s. De autobouwers testte het systeem in Amerika met elektrisch aangedreven versies van de Chevrolet Spark. “De samenwerking tussen autofabrikanten en leveranciers van apparatuur voor de EV-infrastructuur is ongekend. Het geeft aan dat de technologie volwassen is geworden,” zegt Britt Gross, topman bij de innovatie-afdeling van General Motors.
DC-Combo-stekker
CHAdeMO-snelladers en Tesla Superchargers
De stap van SAE en de samenwerkende Amerikaanse en Duitse autobouwers is bijzonder. In Japan, de V.S. en Europa is namelijk al een uitgebreid netwerk van snelladers die een elektrische auto in minder dan een half uur kunnen opladen. Deze zogenoemde CHAdeMO-snelladers zijn in 2010 geïntroduceerd in 2010 en krijgen vooral ondersteuning van de Japanse autofabrikanten Nissan en Mitsibishi. Tot slot wil het Amerikaanse Tesla Motors met een eigen zogenoemd Supercharger-oplaadsysteem op de markt komen, maar de elektrische autobouwer levert wel een koppelstuk voor aansluiting op de CHAdeMO-snelladers.
Nog geen reacties