BMW 530e iPerformance komt in maart
Plug-in hybride van ’s werelds populairste zakensedan
In maart arriveert alweer de zesde plug-in hybride van BMW bij de dealers. Het gaat om de BMW 530e iPerformance op basis van de compleet nieuwe generatie 5-serie.
De 530e is de eerste BMW 5-serie met plug-in hybride techniek. Hij heeft dezelfde aandrijflijn als de BMW 330e die nu een jaartje te koop is.
Onder de kap ligt een 2,0-liter benzinemotor die optimaal samenwerkt met een 70 kW sterke elektromotor. De stroom wordt geleverd door een 9,2 kWh batterijpakket dat onder de achterbank geplaatst is. Thuis via het stopcontact duurt het ongeveer 5 uur om een lege accu volledig op te laden.
De elektromotor en de accu zijn krachtig genoeg om maximaal 50 km volledig elektrisch te rijden, met een begrensde topsnelheid van 140 km/u. BMW hecht veel waarde aan rijdynamiek. Door de elektromotor vóór de transmissie te plaatsen, gaat het vermogen ook in volledig elektrische rijmodus via de 8-traps automaat naar de achterwielen.
Brandstofverbruik
Als de benzine- en elektromotor beide tegelijk hun volle vermogen leveren, produceert het aandrijfsysteem 185 kW (252 pk) en 420 Nm. Daarmee accelereert de BMW 530e iPerformance in 6,2 seconden van 0-100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 235 km/u.
Volgens de officiële tests verbruikt de BMW 530e iPerformance 1,9 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-emissie van 44 g/km. Maar hoeveel benzine de plug-in hybride daadwerkelijk verbruikt, is afhankelijk van het energiemanagement.
Met de eDrive-knop is de werking van het hybridesysteem aan te passen via de keuzemogelijkheden Auto eDrive, Max eDrive en Battery Control. Zo kun je de benzine- en elektromotor optimaal laten samenwerken of bijvoorbeeld energie bewaren om later volledig elektrisch in de stad te rijden.
BMW iPerformance
De plug-in hybrides van BMW vallen allemaal onder het nieuwe iPerformance-label. De 530e is na de 225xe, 330e, X5 40e, 740e en i8 de zesde plug-in hybride van BMW in Nederland. In China is ook de BMW X1 leverbaar als stekkerhybride, die in de basis hetzelfde is als de 225xe. Dat de plug-in hybride X1 op termijn ook naar Europa komt, is zeker niet ondenkbaar.
De prijzen van de BMW 530e zijn nog niet bekend, maar alle iPerformance-modellen zijn aantrekkelijk geprijsd ten opzichte van de benzine- en dieselversies. Dat zal bij de 5-serie niet anders zijn. Hij is te bestellen vanaf eind januari. De eerste exemplaren arriveren in maart. De reguliere versies van de nieuwe BMW 5-serie staan vanaf half februari in de showroom. De prijzen beginnen bij 55.299 euro.
Praktische Actieradius (Elektrisch)tussen 24 – 48 km
Stad – Winter | 34 km |
Snelweg – Winter | 24 km |
Gecombineerd – Winter | 28 km |
Stad – Zomer | 48 km |
Snelweg – Zomer | 30 km |
Gecombineerd – Zomer | 37 km |
Prestaties
Acceleratie 0 – 100 km/u | 6.2 sec |
Topsnelheid | 235 km/u |
Actieradius Elektrisch | 30 km |
Actieradius Brandstof | 620 km |
Totaal Vermogen | 185 kW (252 pk) |
Totaal Koppel | 420 Nm |
Aandrijving | Achter |
Brandstof | Benzine |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 9.2 kWh |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde – Voor |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 3.7 kW AC |
Laadtijd (0->30 km) | 2u45m |
Laadsnelheid | 12 km/u |
Bron actieradius, prestaties, accu en opladen: EV-Database.nl
Nog geen reacties