Bescheiden marktaandeel elektrische auto’s in Nederland
Platform Elektrische Mobiliteit
‘Ons doel is een snelle ingroei van elektrische auto’s,’ stelt Eric Beers onomwonden tijdens de 3e meeting (september). Hij is voorzitter van het Platform Elektrische Mobiliteit, onderdeel van RAI Vereniging. Dus is er een werkgroep die zich ermee bezig houdt. Er zijn er 6 en welbeschouwd hebben de andere 5 werkgroepen ook tot taak de opmars van elektrische auto’s te bevorderen.
De 6 werkgroepen van het Platform Elektrische Mobiliteit zijn:
1. Ingroeiscenario’s
2. Europese typegoedkeuring (veiligheid, richtlijnen)
3. Communicatie, PR en gedrag
4. Straat van de Toekomst
5. Accu’s en oplaadinfrastructuur
6. Total Cost of Ownership
Er komen er overigens nog 3 bij, waarmee bijna alle geledingen van RAI Vereniging zijn vertegenwoordigd:
• Distributie en transport
• After market
• Gemotoriseerde tweewielers
Beers sprak tijdens de PEM over het succes van de elektrische fiets: ‘Kijk eens naar de opmars van e-bikes. In 2006 werden er 40.000 verkocht. In 2009 waren het er al 150.000.’ Een ander voorbeeld de hybride auto. ‘In 2008 werden er 5.000 verkocht, in 2009 ging het om 20.000 stuks.’
‘We hebben ons de vraag gesteld, hoe gaat het met de elektrische auto? Doen we niks extra’s dan komen we in 2025 op pakweg 100.000. Gaan we voor een snelle ingroei met overheidssupport, dan kunnen heter wel 400.000 zijn.’
Voorafgaand aan de bijeenkomst hadden Beers en zijn collega’s bij alle leden geïnformeerd naar hun verkoopprognose. Niet elk merk wil met cijfers naar buiten treden en het voorspellen van een nieuwe markt blijft lastig. Wat kwam eruit?
Ombouw
Electric Cars Europe (ECE)
2011 3.000 capaciteit 300-500 productie
2012 3.000 capaciteit 300-500 productie
2013 3.000 capaciteit 300-500 productie
All Green Vehicles (AGV)
2011 250
2012 250
2013 250
In 2012 start AGV een samenwerking met het Koreaanse NAAM voor de assemlage van kleine, elektrische stadsauto’s die voor 250 euro/maand geleasd kunnen worden. In 2013 zullen er 750 tot 1.500 gebouwd worden. De productiecapaciteit bedraagt 10.000 auto’s, maar die zijn niet alleen voor Nederland bestemd.
MircoVett
2010 100
2011 100+
2012 100+ met als optie lokale ombouw bij grotere aantallen.
Fabrikanten/OEM
Volvo
2011 100 C30’s
2012 100 C30’s + 100 V60’s
2013 100 C30’s + 600 V60’s + nieuwe model
2014 0 C30’s + 700 V60’s + alle Volvo-modellen als PHEV leverbaar
2015 0 C30’s + 800 V60’s + alle modellen als PHEV leverbaar
Peugeot
2011 350 Ions
2012 600 Ions
Renault
2011-2012 enkele honderden tot enkele duizenden, afhankelijk van toewijzing. De helft Kangoo Z.E.’s en de helft Fluence Z.E.’s
Nissan
2011 1.000- 1.200 (geteld t/m maart 2012)
BYD
2011 100 F3DM 50 E6
2012 800 F3DM 200-225 E6
2013 0 F3DM 500 E6
2014 0 F3DM 1.500 E6
Piaggio
2011 30
2012 35
2013 50
Mercedes-Benz
2010 10 smart ed
2011 20 smart ed + 100 A-Klasse + 60 Vito’s
2012 80 Vito’s
VW/Audi
2011 0
Daarna: A1, Jetta, Golf E-motion, Lupo, E-up
Serieproductie als kilometerkostprijs concurrerend is
Mitsubishi
Geen gegevens
Toyota
Geen gegevens
Citroën
Geen gegevens
Opel
2011 start levering eerste Ampera’s, Nederland sleutelmarkt voor Ampera
De grootste speler wordt Nissan met zo’n 1.000 Leafs. De totale markt voor accuauto’s ligt daarmee in 2011 tussen de 3.000 en 4.000 eenheden. Het is een beetje koffiedik kijken, maar ook in 2012 en 2013 is er geen zicht op een substantieel marktaandeel voor elektrische auto’s.
Elektrisch rijden kost 700 euro/maand
De werkgroep TCO (total Cost of Ownership) heeft gerekend aan de kosten voor elektrisch rijden voor een stadsauto (A-segment) een compacte auto (B-segment) en een compacte middenklasser (C-segment.
De vergelijking ziet er zo uit:
A-segment
Elektrische auto 700 euro/maand
Benzineauto 300 euro/maand
B-segment
Elektrische auto 700 euro/maand
Benzineauto 400 euro/maand
C-segment
Elektrische auto 700 euro/maand
Hybride auto 500 euro/maand
Benzineauto 600 euro maand
De vergelijking is gemaakt voor 1 vast kilometrage, zodat niet meteen duidelijk wordt welke invloed meer of minder kilometers heeft op de TCO.
UPDATE: De werkgroep TCO geeft aan dat het overzicht zeer globale cijfers betreft en komt nog deze maand met geactualiseerde gegevens naar buiten over de TCO van elektrische voertuigen. De nog niet geactualiseerde gegevens staan hier.
Nog geen reacties