Belgische bestuurder elektrische auto het duurst uit
Prijs/100 km
In het onderzoek vergeleek de VAB drie vormen van alternatieve aandrijving. Auto’s die geheel elektrisch zijn (zoals de Nissan LEAF, of Mitsubishi i-MiEV), auto’s met een Range Extender (zoals de Chevrolet Volt of zijn tweelingbroer Opel Ampera) en hybride-auto’s die minimaal 2 kilometer elektrisch kunnen rijden (zoals de Toyota Prius). De energiekosten van de volledig elektrische auto’s bedragen ongeveer 4,10 euro/100 km, de Range Extender-auto’s kosten ongeveer 7,20 euro/100 km en de hybride-auto kost ongeveer 8,40 euro/100 km. Afgezet tegen een compacte auto met dieselmotor zoals de Volkswagen Polo is de duurste hybride-auto alsnog 70 cent voordeliger per 100 km.
Totale kosten
De kilometerkostprijs die rekening houdt met alle kosten, levert echter een totaal ander beeld op. Bij een gemiddeld jaargebruik bedraagt de kilometerkostprijs van bovenstaande categorieën respectievelijk 0,78 euro/km, 1,04 euro/km en 0,80 euro/km. Auto’s met een conventionele diesel- of benzinemotor zijn volgens de VAB iets voordeliger, namelijk 0,51 euro/km en 0,71 euro/km. Bij een verdubbeling van het jaarlijkse aantal kilometers bedragen de kosten volgens VAB-onderzoek 0,43 euro/km, 0,58 euro/km en 0,45 euro/km. Conventioneel aangedreven auto schommelen volgens dezelfde formule tussen 0,32 euro/km en 0,43 euro/km.
Nog geen reacties