‘België geeft elektrische auto geen kans’
Financiële steun EV
In 2013 zullen er in België naar verwachting 300 elektrisch aangedreven auto’s op de weg rijden. Ter vergelijking, in Nederland zijn er dit jaar tot september al meer dan 5.000 EV’s verkocht. Woordvoerder Karl Schuybroek van Renault is furieus over de inzet van de Belgische regering: “Vlaanderen is nagenoeg de enige regio in West-Europa die geen maatregelen neemt om de elektrische auto een kans te geven. Particulieren die een elektrische auto kopen krijgen geen financiële of fiscale tegemoetkoming, daar waar die in de ons omringende landen kan oplopen tot 8.000 euro.”
Innovatie
Schuybroek is echter lovend over de initiatieven van de Belgische minister Lieten van Innovatie, maar helaas komt er maar weinig van die voornemens terecht. Schuybroek: “Lieten steunt projecten die onderzoek doen naar alternatieve aandrijfsystemen, maar haar collega’s in de Vlaamse regering zijn niet bereid om kopers van een elektrische auto een steuntje in de rug te geven.” Voor 2013 zou volgens Schuybroek het gaan om hooguit 2 miljoen euro subsidiegeld. Maar de politieke wil is volgens hem blijkbaar niet aanwezig. “Dan moet je ook niet klagen dat de auto-industrie in Vlaanderen achteruitgaat.”
Subsidie
Ook Marie-Louise Van Dyck, de Belgische woordvoerster van Nissan, wijst erop dat subsidies nodig zijn om elektrisch rijden van de grond te krijgen. “De Noorse regering heeft elektrische auto’s vrijgesteld van BTW, belastingen en tolgeld. Bovendien mogen elektrische auto’s in Noorwegen rijden op busbanen en gratis parkeren en opladen op gereserveerde parkeerplaatsen. Die maatregelen gelden zeker tot 2018 en zorgen ervoor dat elektrisch rijden in Noorwegen flink in de lift zit. Een Nissan-dealer in Oslo heeft bijvoorbeeld al 1.000 Nissans LEAF verkocht.”
Nog geen reacties