Audi Q8 e tron
2019 - ...
Audi Q8 e tron 2019 55 quattro
Alles wat je moet weten over de Audi Q8 e tron 2019 55 quattro
De Audi e-tron is in zekere zin een mijlpaal voor het merk. Het is namelijk de eerste volledig elektrische productieauto van de autobouwer uit Ingolstadt. De e-tron zou gezien kunnen worden als de elektrische versie van het nieuwe SUV-vlaggenschip Q8. Beide auto’s hebben een coupéachtige daklijn en vrijwel dezelfde afmetingen.
Beknopte specificaties Audi Q8 e tron 2019 55 quattro
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Aandrijving | 4WD |
Actieradius | 582 km |
Capaciteit | 106 kWh |
Massa leeg | 2.485 kg |
L x B x H | 4.915 x 1.937 x 1.633 mm |
Inh. bag. ruimte. | 569 l |
Euro NCAP | 5 sterren |
Systeemvermogen | 300 kW (408 pk) |
Systeemkoppel | 664 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 5,6 s |
Topsnelheid | 200 km/u |
Audi Q8 e tron 2019 55 quattro: de volledige omschrijving
Interieur
Het interieur van de Audi e-tron biedt ruim plaats aan vijf personen, die ook nog eens 660 tot 1.725 liter aan bagage mee kunnen nemen. Handen vol? Geen probleem: de achterklep kan standaard ook automatisch elektrisch bediend worden.
De e-tron actieradius en techniek
De Audi e-tron is voorzien van een 95 kWh sterk batterijpakket, dat in een half uur voor 80% kan worden opgeladen met een snellader. Het systeemvermogen bedraagt 408 pk, wat genoeg is om in 5,7 seconden de 100 km/h te bereiken. De topsnelheid is begrensd op precies 200 km/h. Ondanks de elektrische aandrijflijn is de e-tron gewoon voorzien van vierwielaandrijving van Quattro, aangestuurd door elektromotoren achterin en voorin de auto. De actieradius zal in de praktijk op zo’n 455 km liggen, natuurlijk afhankelijk van de rijomstandigheden.
Trekhaak voor de e-tron
Waar elektrische auto’s lang niet altijd geschikt zijn voor het trekken van een aanhanger, geldt dit niet voor de Audi e-tron. Sterker nog, er mag maar liefst 1.800 kilo aan de trekhaak hangen.
Zonder zijspiegels
Standaard heeft de e-tron gewone zijspiegels, maar tegen meerprijs blijven deze achterwege. Dan nemen camera’s de taak op zich. De beelden die je normaal gesproken in de zijspiegels ziet, worden dan weergegeven op beeldschermen in het dashboard. Beeldschermen zijn er trouwens genoeg in het interieur: er zijn bijna geen fysieke knoppen meer.
Concurrentie
De meest voor de hand liggende concurrent is de Tesla Model X, de eerste volledig elektrische SUV op de markt, die eveneens is voorzien van een coupéachtig uiterlijk. Tesla heeft het rijk echter zeker niet meer alleen, want inmiddels biedt Mercedes-Benz ook de EQC. Die SUV is het eerste model in Mercedes’ nieuwe volledig elektrische EQ-lijn.
Niet de eerste e-tron
‘De’ Audi e-tron is niet het eerste model van het merk dat die naam draagt. Zo was er in 2012 al de R8 e-tron, een concept voor ene elektrische supercar geïnspireerd op de R8. In iets afwijkende vorm verscheen in 2014 de conceptcar ‘e-tron’. Verder waren er nog de A1 e-tron, e-tron Spyder en A3 e-tron All-Electric Concept. Het eerste productiemodel was de Audi A3 Sportback e-tron, een plug-in hybrideversie. De nieuwe Audi e-tron-SUV is zoals gezegd de eerste volledig elektrische productieauto van Audi.
Prijs, levering en bijtelling
Met een vanafprijs van 84.100 euro is de Audi e-tron vanaf 22 november 2018 te bestellen, waarna de eerste exemplaren begin 2019 geleverd zullen worden. Voor de leaserijders vallen daarmee alle exemplaren straks onder de bijtellingsregels van 2019 t/m 2020. Daarmee geldt alleen voor de eerste 50.000 euro van de aanschafprijs het voordelige 4%-tarief. Over de rest van het bedrag betaal je de volle 22%. Vanaf 2021 betaal je ook voor elektrische auto’s 22% bijtelling over het hele aanschafbedrag.
Specificaties Audi Q8 e tron 2019 55 quattro
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | februari 2019 |
Laatste facelift | januari 2023 |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 82.865 |
Bijzonderheden | De e-tron is de eerste volledig elektrische Audi. |
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 106 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,2 m |
Actieradius | 582 km |
Vermogensrange | 250 tot 370 kW |
Bandenmaat | 255/55 R19 |
L x B x H | 4.915 x 1.937 x 1.633 mm |
Wielbasis | 2.928 mm |
Massa leeg | 2.485 kg |
Max. aanh. gew. | 1.800 kg |
Inh. bag. ruimte. | 569 l |
Energielabel | A |
Systeemvermogen | 300 kW (408 pk) |
Systeemkoppel | 664 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 5,6 s |
Topsnelheid | 200 km/u |