Autotest – Volvo XC40 Recharge P8 – de leukste Volvo van dit moment
408 pk in een compacte SUV!
De Volvo XC40 kennen we als een praktische en veilige gezinsauto. Maar enorm spannend is hij niet. Daar is verandering ingekomen. De XC40 Recharge P8 heeft vierwielaandrijving en 408 pk. Dat lees je goed, dik vierhonderd pk in een compacte familie SUV. O ja, en hij is volledig elektrisch. Onze conclusie verklappen we alvast: dit is de leukste Volvo van dit moment.
Volvo XC40 Recharge
Volvo heeft grote plannen voor de toekomst. Vanaf 2030 introduceert het merk alleen nog volledig elektrische auto’s. Zo ver is het nog niet, maar de eerste EV is er: de XC40 Recharge P8. Het is in feite een normale XC40, maar dan met een accupakket en elektromotoren.
De auto staat op het CMA-platform van Volvo – waar ook de Polestar 2 gebruik van maakt – en haalt zijn stroom uit een 78 kWh accupakket. Op papier kun je 418 kilometer halen voordat de stroom op is, maar in de echte wereld moet je eerder aan 350 tot 380 kilometer denken.
Bij een snellader kun je redelijk snel de accu volladen. Hij kan namelijk tot 150 kW snelladen, en dan duurt het 40 minuten voordat de accu weer op 80% zit. In de praktijk zul je voornamelijk thuisladen. Dat duurt wat langer maar is veel goedkoper. Thuis of bij een openbare laadpaal kan hij tot 11 kW laden en duurt het acht uur voordat de accu vol zit.
Regeneratief remmen
Je kunt ook energie aan het accupakket toevoegen door de regeneratiestand in te schakelen. Dit kun je in een menu in het infotainmentsysteem instellen, waarna de auto automatisch flink op de motor afremt, zodra je het gaspedaal loslaat.
Hij remt zo fors af, dat je het rempedaal haast nooit meer hoeft te gebruiken. Als je dat nog nooit ervaren hebt is het even wennen. Maar je hebt al snel door wanneer je het gas los kunt laten, zodat je precies voor het stoplicht tot stilstand komt. Het rijdt erg fijn en bovendien win je er energie mee terug, en dat is goed voor je actieradius.
Bizar vermogen
Uiteraard hebben weersomstandigheden veel invloed op de actieradius. Maar belangrijker nog is het rijgedrag van de bestuurder. En dat is wel een dingetje bij de elektrische XC40. Er liggen namelijk twee 204 pk sterke elektromotoren in de auto, die direct verkrijgbaar koppel leveren.
Dat is een recept voor een heerlijke bak plezier achter het stuur. 408 pk en 660 Nm, probeer dan maar eens braaf weg te rijden bij het stoplicht. Als je het pedaal tot de vloer intrapt tik je binnen 4,9 seconden de 100 km/u aan. Hij zijn bijzondere cijfers voor een compacte familie SUV. En dat van Volvo notabene!
De snelle sprintjes kun je wel het beste bewaren voor een recht stuk asfalt. De XC40 Recharge is namelijk een zware jongen, hij weegt dik 2.100 kilo. Dankzij het vermogen voel je daar gelukkig niets van, tenzij je ook in de bochten flink op het gas gaat.
Familie SUV
Maar hard rijden is niet het doel van de XC40. Het is en blijft een gebruiksvriendelijke gezinsauto. Je hebt een hoge instap en goed zicht rondom, en achterin kunnen drie kinderen of twee volwassenen comfortabel naast elkaar zitten, met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte.
Je hebt dankzij het accupakket en de elektromotor achterin wel 47 liter minder bagageruimte, waardoor het totaal neerkomt op 413 liter. Het is nog steeds voldoende voor een aantal grote koffers, en zodra de achterbank plat gaat past er met gemak een mountainbike in.
De opbergruimte die je achterin verliest, krijg je er aan de voorkant weer bij. Bijna dan, want onder de motorkap is er nog 31 liter extra opbergruimte, waar je met gemak je laadkabels of een paar tassen met boodschappen kwijt kunt.
Scandinavisch design
Het interieur straalt klasse uit en heeft het bekende Scandinavisch design wat we van Volvo gewend zijn. Het is strak en modern, maar niet afstandelijk en koud. De gebruikte materialen voelen goed aan en zien er chic uit. Het interieur is ten opzichte van de standaard-XC40 ongewijzigd, op het infotainmentsysteem na.
Android Automotive
Er is namelijk een compleet nieuw 12,3-inch display waar Android Automotive op draait. Hier worden wij meteen enthousiast van, want dit systeem kennen we al uit de Polestar 2. Het Android-systeem staat volledig in het teken van de ontwikkelaar: Google.
Hierdoor heb je Google Maps als standaard navigatie-app. Bijna iedereen is wel bekend met Google Maps, dus hoe dat werkt hoeven we niet uit te leggen. Ook Google Assistent is aanwezig en kun je van alles vragen wat je normaal gesproken zou googelen. Je kunt het ook opdrachten geven, om bijvoorbeeld de stoelverwarming aan te zetten of van radiozender te wisselen. Heb je thuis een Google Home speaker? Dan kun je ook vanuit de auto de thermostaat thuis een graadje hoger zetten of de lampen in de keuken aanzetten.
Over Android Automotive kunnen we verder kort zijn: het werkt top in de XC40 en we kunnen niet wachten tot meer autofabrikanten overgaan op Android Automotive. Voorlopig loopt Volvo er mee voorop.
Prijs Volvo XC40 Recharge P8
De Volvo XC40 Recharge P8 heeft een vanafprijs van 55.495 euro. Dan krijg je meteen het 78 kWh-accupakket, 408 pk en vierwielaandrijving, maar dan zitten er nog niet allerlei leuke opties op zoals bij onze testauto het geval is. Denk aan het panoramadak, Harmon Cardon-soundsystem en de bijzonder fraaie Sage Green carrosseriekleur t.w.v. 1.300 euro. Aan onze testauto hangt dan ook een stevig prijskaartje: 68.000 euro.
Wil je meer zien en weten hoe hij rijdt? Bekijk dan snel de rijtest-video:
Nog geen reacties