Autotest – Tesla Model Y (2021), de betere keuze?
Troeft Tesla de concurrentie af?
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Elon Musk had een doel voor ogen: het op poten zetten van een ‘sexy’ modellengamma. Dat is gelukt. Want na de Model S, Model 3 en Model X komt Tesla nu met de Model Y. Tadaa: SEXY is met een beetje fantasie ontstaan. De Tesla Model Y vormt de SUV-versie van de Model 3. Een iets hogere zit dus en meer beenruimte, maakt dat van de Tesla Model Y de betere keuze?
Levering Tesla Model Y gestart
Gekkenhuis was het voor Tesla in de tijd dat de Model 3 bijzonder aantrekkelijk was voor zakelijk rijders. Ongeveer 30.000 exemplaren werden in zeer korte tijd op Nederlands kenteken gezet. Het was voor Tesla even alle hens aan dek. Inmiddels is de storm gaan liggen, maar saai is het bij Tesla nooit geworden. Het merk heeft om de zoveel tijd interessant nieuws te melden. Waaronder deze nieuwe Tesla Model Y die ein-de-lijk wordt geleverd in Europa. Dat had even tijd nodig, maar de levering aan klanten is dan eindelijk gestart.
Model Y is SUV-broertje van Model 3
De start van levering geeft ook ons de gelegenheid om in deze langverwachte elektrische SUV van Tesla te stappen. Om te zien heeft de Model Y erg veel weg van de Model 3, maar er zijn natuurlijk best grote verschillen. Zo staat de Model Y wat hoger op de wielen, biedt het model ook meer leefruimte door de hogere carrosserie en neemt ook de bagageruimte flink toe. Het ontwerp oogt clean en strak, net als alle andere Tesla’s. Het interieur is een toonbeeld van minimalisme. Daar moet je van houden. Toch ontbreekt het je aan niets in deze Model Y, alleen zijn vrijwel alle functies alleen toegankelijk via het forse breedbeeld-touchscreen centraal op het dashboard.
Briljant infotainmentsysteem
Het infotainmentsysteem van de Tesla Model Y troeft elk ander systeem op de markt af. Het steekt werkelijk briljant in elkaar en laat zich intuïtief bedienen. Tesla denkt ook aan entertainment, waardoor je tijdens het laden gebruik kan maken van Youtube, Netflix, een internetbrowser alsook diverse games, een tekenprogramma en ga zo maar door. En die lijst wordt groter en groter. Tesla voegt geregeld nieuwe functies toe.
Toy Box in Tesla Model Y
En dan heb je nog de leukere functies van de ‘Toy Box’-functie. In de video laten we alle mogelijkheden uitgebreid zien. Een nieuwe functie is BoomBox waardoor je aan de buitenkant van de auto muziek en ook leuke geluiden kunt afspelen als de auto in de P-stand staat. Zo kun je je Model Y dus omtoveren tot een grote speaker, leuk tijdens feestjes. Ook grappen uithalen is mogelijk. Een scheet aan de buitenkant van de auto laten klinken? Geen probleem. Of een gillende geit laten horen? Check! Alles kan. De enige begrenzing is je eigen creativiteit, want je kunt ook een USB-stick inpluggen met muziek en die liedjes afspelen via de BoomBox. Geen enkel ander automerk ter wereld biedt deze voorzieningen. Buiten kijf staat dat de Tesla Model Y de gezelligste elektrische auto is ter wereld.
Tesla Model Y (2021) REVIEW – Van A tot Z uitgelegd – AutoRAI TV
En hoe is de afwerking van het interieur?
De Tesla Model Y voelt solide aan en is extreem stil. Wel kan de geluidsisolatie in de wielkasten nog beter zodat je nog minder bandengeluid hoort. Ten opzichte van eerdere Tesla’s heeft het merk van Elon Musk goed geluisterd naar alle feedback. De afwerking in de Model Y is letterlijk naar een hoger plan getild. Alles voelt prettig aan. Het interieurdesign schittert door eenvoud. Je hebt een stuurwiel en een display. Meer niet. Daar moet je wel van houden. Tesla bouwt de Model Y overigens in China.
Zicht rondom
Het ruimte-aanbod is in de Model Y keurig voor elkaar. Ook met een lengte van 1,85 meter kun je achterin naar behoren zitten. Beenruimte is er in overvloed. Het zicht rondom is best oke, alleen het zicht naar achteren is vrij beperkt doordat de achterruit in een vrij aflopende lijn is geplaatst. Je kijkt zodoende naar buiten door een relatief smal raamoppervlak. Gelukkig heeft de Model Y camera’s rondom die je zelfs tijdens het rijden kan activeren. Zo weet je altijd wat er voor, naast en achter de auto gebeurt.
Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Het programma van de Model Y is lekker overzichtelijk. Er is keuze uit een Performance-versie en een Tesla Model Y Long Range Dual Motor. Die laatste rijden wij. Het prijskaartje van de Long Range Dual Motor start bij 65.010 euro. Op papier heeft het model een WLTP-range van 507 kilometer. In de praktijk blijft daar ongeveer 460 kilometer van over. En dat is echt oprecht heel erg netjes! Zelfs met wat hogere snelheden haal je nog 400+ kilometer. De aandrijflijn van de Model Y springt simpelweg bijzonder zuinig met energie om. Uiteraard is de daadwerkelijke actieradius sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Accupakket
Gegevens over de inhoud van het accupakket en het vermogen van de twee elektromotoren geeft Tesla niet. Sterker nog: die kan de woordvoerder niet eens geven. Op het internet circuleren diverse cijfers. Een schatting is dat de accu van de Tesla Model Y Long Range Dual Motor een geschatte capaciteit heeft van ongeveer 75 kWh.
Snelle elektrische SUV
En hoe zit het dan met vermogen? Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model Y Long Range Dual Motor komt uit op ongeveer 440 pk met een maximum koppel van ongeveer 500 Nm. Let op: dit zijn dus geen officiële cijfers, maar schattingen. Dual Motor slaat op vierwielaandrijving. Dat maakt dat de Tesla Model Y met zijn 2.056 kilogram rijklaar behoorlijk vlot is. De sprint van 0 naar 100 km/u komt uit op 5 seconden en de topsnelheid bedraagt 217 km/u. Geremd mag het model 1.600 kilogram trekken.
Slechts een paar opties
De vanafprijs van zo’n 65 mille is best scherp. Uiteraard heb je de mogelijkheid om de Model Y verder aan te kleden. De opties zijn wel beperkt. Kies bijvoorbeeld voor een andere lakkleur. Deze kleur Red Multi-Coat heeft een meerprijs van 2.300 euro. De door ons gereden auto heeft ook de optionele 20-inch Induction velgen (2.300 euro). Tot slot zijn er nog wat softwarepakketten om de auto beter autonoom te laten rijden, nu maar vooral in de toekomst. Het pakket Enhanced Autopilot kost je 3.800 euro extra. Kies je voor Full Self-Driving Capability, dan betaal je 7.500 euro bij. In totaal zit je dan op 77 mille voor deze Tesla Model Y Long Range Dual Motor.
Summon Smart en Summon
Enhanced Autopilot is in principe al een mooi pakket. Het bestaat uit navigeren met Autopilot, Auto Lane Change, automatisch inparkeren, Summon Smart en Summon. Hoewel de meeste systemen voor zich spreken, behoeft de Summon-functie wat uitleg. Met de Tesla-app is het mogelijk om je geparkeerde Model Y naar je toe te laten rijden of hem in of uit een krap parkeervak te laten rijden. Smart Summon navigeert door complexe parkeersituaties en houdt zich aan de rijstrookmarkeringen en stopborden, waarbij voetgangers en obstakels zoals pionnen, vuilnisbakken en rondzwervende winkelwagentjes worden vermeden. Bijzonder is ook dat de Model Y in staat is om zelfstandig van rijstrook te wisselen. Je geeft simpelweg richting aan en de auto doet de rest als de ruimte het toe laat om van rijstrook te wisselen.
Laden kan heel snel!
Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 210 kW. Natuurlij kan de accu niet continu met dit vermogen geladen worden. Je bent ook afhankelijk van de laadinstallatie. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 70 tot 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Tesla heeft met zijn eigen Supercharger-netwerk een sterke troef in handen. Laden was nog nooit zo makkelijk. Kwestie van stekker inpluggen en klaar. Niks laadpasjes of laaddruppels. Gewoon plug & play. De rekening wordt via creditcard verstuurd.
Lekker goedkoop ook!
Laden bij een Tesla Supercharger-station is ook vele malen goedkoper dan bij andere snelladers. Je betaalt bij Tesla slechts 0,25 eurocent per kWh, daar waar je bij FastNed al ongeveer 0,75 eurocent pet kWh moet betalen. Bij Tesla betaal je dus ongeveer 4,50 euro per 100 kilometer, terwijl dat bij andere aanbieders kan oplopen tot een kleine 12 euro per 100 kilometer. Nog veel slimmer is om thuis te laden. Wie zonnepanelen heeft, kan echt spotgoedkoop laden.
Slimme navigatie
Het navigatiesysteem van de Model Y weet waar alle Supercharger-stations te vinden zijn. Stel dat je met de Model Y een reis naar het buitenland plant en je vult het adres van je bestemming in, dan stuurt het systeem je direct langs die Superchargers. Werkelijk briljant, want je hoeft nergens meer naar te kijken. Het is dan natuurlijk wel zo fijn dat er een Supercharger beschikbaar is, maar ook dat wordt getoond in het systeem. Omdat Tesla de eigenaar is van al die Superchargers, kan het perfect monitoren welke wel en welke niet in gebruik zijn. Je ziet daardoor bij elke Supercharger-locatie hoeveel laadpalen er nog vrij zijn.
Conclusie test Tesla Model Y
Je merkt aan alles dat Tesla zijn zaken goed voor elkaar heeft. In ieder geval al steeds beter. De afwerking van de modellen is naar een hoger niveau getild. De rijbeleving is super, ook in deze Model Y is een vleugje dynamiek te bespeuren. Het rijbereik is indrukwekkend, net als het comfort van de stoelen. Daarnaast heb je de beschikking over het beste infotainmentsysteem ter wereld. Het is zo goed uitgedacht en voorzien van diverse leuke extra’s. Tel daar ook nog Tesla’s Superchargers bij op en je hebt een zeer aantrekkelijk totaalpakket. Over smaak valt natuurlijk te twisten, dus de kans bestaat dat je de Model Y niet mooi vindt. Maar kijk je puur naar de techniek en wat Tesla allemaal te bieden heeft, dan troeft een auto als de Tesla Model Y de concurrentie op veel punten af.
Nog geen reacties