Autotest – Rijden met Opel Corsa-e (2020) in Nederland
Hoe goed is ie in Nederland?
Door De Redactie . |
Om de nieuwe volledig elektrische Opel Corsa-e echt op waarde te schatten, moet je hem eigenlijk een paar dagen rijden. Pas dan leer je hem goed kennen. Een proefrit bij de dealer van een paar uur is in die zin wellicht iets te kort. Om je een zo goed mogelijk beeld van de elektrische Corsa te geven, zetten wij alvast wat handige feiten en bevindingen op een rij.
Orange Fizz
Een meer Nederlandse kleur kun je haast niet verzinnen. Knaloranje is ie, ‘onze’ testauto. En weet je wat? Die kleur – door Opel Orange Fizz metallic gedoopt – krijg je standaard op de Corsa. Wat dat betreft past ie dus lekker in ons mooie land. Want mooi is Nederland zeker, zo ontdekken – door omstandigheden, zo zal je begrijpen – steeds meer mensen.
Vrolijke verschijning
Buiten de grenzen van Nederland op reis gaan, lijkt nog niet heel verstandig. Daarom gaan duizenden Nederlanders op vakantie in eigen land. Wij reden een paar dagen per Corsa-e door Holland. Hoe is dat bevallen? Nou, eigenlijk wel goed. Sowieso is de nieuwe Corsa best een vrolijke verschijning. Helemaal in deze oranje tint. Mensen kijken geregeld even om als je voorbijrijdt.
Connectie
De connectie met de eveneens uitgesproken gestileerde Peugeot 208 – waarmee de Corsa zijn technische basis deelt – is duidelijk te zien. Niet alleen aan de carrosserievorm, maar ook aan kleine dingen als de transmissiehendel van de automaat en autosleutel. De Corsa heeft natuurlijk een eigen design, maar de basislijnen en techniek komen overeen met de Peugeot.
Kleine ‘e’-tjes
De cosmetische verschillen met een normale Corsa zijn klein. We bespeuren kleine ‘e’-tjes aan beide kanten op de B-stijl, op de achterklep staat de aanduiding Corsa-e, de elektrische Corsa staat op speciale aero-wielen ter verlaging van de luchtweerstand en natuurlijk ontbreekt er een uitlaat. Het tankklepje is omgedoopt tot laadklepje.
Zwaar?
Vrolijke vormgeving dus, maar worden we ook vrolijk van de rijkwaliteiten? Zeker, maar wel een paar kanttekeningen. Je bent natuurlijk onderweg met een zwaar accupakket. Het totaalgewicht van de 50 kWh-batterij komt uit 345 kilogram. Dat voel je natuurlijk als je een bocht in stuurt. Een Corsa met benzinemotor voelt lichtvoetiger. Je bent voelbaar onderweg met ‘meer auto’.
Dit moet je weten
Toch blijft de Corsa-e wel comfortabel. Dat komt omdat Opel de wielophanging heeft aangepast om het extra gewicht van de batterij de kunnen dragen. Opel heeft dit accupakket zo laag mogelijk in de bodemsectie van de auto geplaatst. Dat komt de wegligging weer ten goede.
Ruimte-aanbod
Een paar praktische zaken die we graag even willen benoemen. De zittingen van de voor- en achterstoelen mogen wat langer en groter. Die zijn nu vrij kort en klein. Het ruimte-aanbod achterin en in de bagageruimte kan beter, er zijn ruimere auto’s in dit segment. Toch is er genoeg ruimte voor de boodschappen of een paar bierkratten.
Losse laadkabel
Ben je als bestuurder wat langer en zit je dus verder naar achteren, dan snoep je automatisch veel beenruimte weg op de achterbank. Er is ook geen aparte opbergruimte voor je laadkabel, die ligt dus los achterin. Er ontstaat geen vlakke laadvloer als je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Tot slot: de besturing is vrij licht. Iets meer gevoel is wenselijk.
Actieradius
Je moet op papier 337 kilometer kunnen halen op een lading stroom. In de praktijk haal je die waarde natuurlijk niet. Is 300 kilometer dan wel haalbaar? Met moeite. Houd eerder rekening met 200 tot 250 kilometer range. Wie de Corsa-e in de stad rijdt, zal door energieterugwinning en one-pedal-driving veel range kunnen terugwinnen. Op de snelweg is de koek met ongeveer 220 kilometer range wel op. Nog steeds best nette cijfers.
50 kilometer per dag
De nauwkeurigheid van de actieradiusmeter kan wat beter. Nu kan de boel soms aardig verspringen waardoor het niet helemaal duidelijk is hoeveel range je hebt. Gemiddeld legt een Nederlander ongeveer 50 kilometer af per dag, dus met een 50 kWh batterij moet je toe kunnen. Rijden in een elektrische auto vraagt natuurlijk om een andere manier van denken. Je moet laden wanneer dat kan en niet wanneer het moet. Handhaaf je dit, dan moet je nooit in de laadproblemen komen.
Oplaadtijd
Hoelang dat opladen duurt? Dat is afhankelijk van je laadkracht. Met een 11 kW-lader (AC, wallbox) duurt het volledig opladen van de batterij ongeveer 5 uur en 15 minuten. Met 100 kW-laadkracht win je na 12 minuten laden weer 100 kilometer range. Je hebt in dit geval na ongeveer 30 minuten laden weer 80 procent van je accucapaciteit ‘gevuld’. Best snel dus.
Eco, Normaal of Sport
‘Snel’ is ook van toepassing op de prestaties van de Corsa-e. Je moet hem dan wel in de Sport-stand zetten. Want alleen heb je de beschikking over de volledige 136 pk en 260 Nm van de elektromotor die onder de motorkap ligt. In standje ‘Normaal’ heb je 109 pk/220 Nm en in Eco is dat 82 pk/180 Nm. Logischerwijs kom je in Eco het verst, maar de meeste lol heb je in Sport. Het direct beschikbare koppel is gewoonweg leuk. Inhalen is een fluitje van een cent en wegrijden bij stoplichten is vermakelijk.
D of B?
Net zo eenvoudig als wegrijden is tot stilstand komen. In de normale D-stand remt de elektromotor net zo sterk af als een benzine- en dieselmotor met automaat. Het is zonde om hem in D te laten staan, want zo benut je niet de volledige capaciteit van de aandrijflijn. Zet de transmissiehendel bij voorkeur in ‘B’. Dan vertraag je extra op de elektromotor en win je extra energie terug bij uitrollen.
Anticiperend rijden
Met een elektrisch rijden ontdek je een nieuwe manier van rijden. Die manier is bijzonder leuk, op voorwaarde dat je de werkwijze van hoe je met een elektrische auto moet omgaan accepteert. Meer anticiperend rijden, vooruitplannen met opladen, laden wanneer dat kan en niet wanneer dat moet en het hanteren van een meer rustige rijstijl zijn belangrijk om maximaal te kunnen genieten van een elektrische auto.
Conclusie
Lol heb je nog steeds in de Corsa-e. Het is simpelweg een vrolijk ding met voldoende comfort en prima infotainmentvoorzieningen. Hij heeft ook zijn prijs mee. Hij kost 30.499 euro. Wacht je tot de subsidiepot voor elektrische auto’s voor particulieren in 2021 weer gevuld is, dan kun je zomaar 4.000 euro korting krijgen. Dan betaal je nog 26.499 euro en dan is de Corsa-e plotsklaps een van de voordeligste elektrische auto’s van Nederland. De Corsa-e komt het best tot zijn recht in de stad. Daar is het een heerlijk wendbaar en behendig wagentje met pittige prestaties, veroorzaakt door het hoge koppel van een elektromotor. Je schiet door het verkeer en optrekken en afremmen is geen straf.
Nog geen reacties