Autotest – Range Rover Sport P400e – 404 pk, maar super zuinig!
De auto voor de milieubewuste voetballer
Een lastig probleem voor veel voetballers en artiesten: je wilt graag opvallen met een dikke SUV, maar je probeert ook aan het milieu te denken. Land Rover heeft de oplossing! De Range Rover Sport P400e zie je van mijlenver aankomen, maar rijdt dankzij een accupakket 1 op 33. Moet je hem alleen wel eventjes aan het stopcontact hangen. Wij gingen een week stekkeren!
Nieuw geld
Uit een Range Rover Sport zie je niet vaak iemand met een geruit jagersjasje stappen. De sportieve Rangy staat vooral bekend als de lievelingsauto van steenrijke voetballers. Die jagen alleen op de bal. Maar bij een hip imago hoort tegenwoordig ook een milieubewuste levensstijl. En daar komt de Range Rover Sport P400e om de hoek kijken.
Krachtig maar zuinig
De P400e is een echte plug-inhybride, en is dus voorzien van een traditionele brandstofmotor en een accupakket die een elektromotor aandrijft. Dat betekent niet dat hij er minder sportief om is.
In de P400e ligt een 2,0-liter viercilinder-benzinemotor die goed is voor 300 pk (220 kW). De elektromotor gooit daar nog eens 116 pk (85 kW) bovenop. Het totale systeemvermogen komt uit op 404 pk (297 kW).
‘Slechts’ vier cilinders in een Range Rover Sport zal voor sommige wel even schrikken zijn. Toch slaagt de Ingenium-turbomotor er in de auto vlot van zijn plek te krijgen. De P400e sprint in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 220 km/u.
Elektromotor
En vergis je niet; het direct verkrijgbare koppel van een elektromotor maakt alles goed. De combinatie van de twee aandrijflijnen biedt juist veel voordelen. Dankzij de elektromotor ben je bij het stoplicht vaak als eerste weg, tijdens het offroaden trekt het koppel je overal doorheen en kun je preciezer het gaspedaal beheersen. Een elektromotor laat zich nou eenmaal een stuk nauwkeuriger bedienen dan een 5,0-liter supercharged V8.
Daarnaast rij je in de stad of je woonwijk volledig elektrisch. Daar zullen je buren dankbaar voor zijn. Buiten de stad werken de twee motoren met elkaar samen, met een laag verbruik als resultaat.
Groene tank
In de vloer van de kofferbak ligt een accupakket van 13,1 kWh. De auto kan op papier 50 volledig elektrische kilometers rijden op een volle acculading. Je moet echter rekenen op een reëel rijbereik van 35 tot 40 kilometer.
Dat moet voor veel Nederlanders voldoende zijn voor het dagelijkse ritje naar kantoor. Daar kan hij weer aan het stroom, zodat je aan het eind van de dag weer zuinig naar huis rijdt. Bij een laadpaal of wallbox zit het accupakket binnen drie uur vol. Via een traditionele huisstekker duurt dit proces zo’n acht uur. De laadaansluiting zit achter een klep die in de grille zit verwerkt.
Door het accupakket heb je wel 77 liter minder bagageruimte en een hogere tildrempel. Gelukkig kun je de achterkant van de auto eenvoudig verlagen met een druk op de knop. Zo ziet zelfs boodschappen inladen er stoer uit.
Limited Edition
De Limited Edition P400e HSE Dynamic waar wij mee rijden is – zoals de naam doet vermoeden – extra speciaal. Deze uitvoering is gericht op kleurrijke types, maar is zelf pikzwart. Land Rover noemt de kleur Ultra Metaal, en valt het best te omschrijven als mat zwart of donkergrijs.
Glanzend chroom zul je niet aantreffen op deze agressieve uitvoering. Alle sieraccenten, zoals de luchtinlaten op de motorkap, zijn zwart. De luchtinlaten zijn niet functioneel, maar zien er wel stoer uit. En daar draait het nou eenmaal om bij deze uitvoering.
Taxes, taxes, taxes!
En dan zijn we aangekomen bij het grootste voordeel van deze plug-inhybride: hij is de goedkoopste Range Rover Sport die je op dit moment kunt kopen. Als je de auto netjes gebruikt zoals hij bedoelt is, stoot je maar 69 gram CO2 per kilometer uit. Dat stemt de regering tevreden en zodoende draag je geen vermogen aan bpm af voor in de rijksschatkist.
Wat goedkoop is, is uiteraard een subjectief gegeven. De P400e heeft een vanafprijs van 102.310 euro. Daarvan gaat ‘slechts’ 8.103 euro aan bpm naar de overheid. Ter vergelijking: de 5,0-liter V8 supercharged Range Rover Sport SVR heeft een basisprijs van dik 210.000 euro, met een bpm-bedrag van dik 70 mille. Daar kun je twee P400e’s van kopen. De Range Rover Sport Limited Edition P400e HSE Dynamic waar wij mee rijden begint vanaf 109.565 euro.
Luxe, luxe, luxe!
Ook aan de binnenkant is deze P400e limited edition zwart. Niet alleen de stoelen zijn van leer, maar ook alle deurpanelen en het gehele dashboard. Onze zoektocht naar hard plastic levert weinig resultaat.
De zwarte leren stoelen zitten voortreffelijk, je krijgt zelfs je eigen armsteun. Synthetisch leer zou als een optie ook niet gek zijn geweest in deze milieubewuste plug-inhybride, maar dat is helaas niet leverbaar.
Dankzij de hoge zitpositie kijk je over alles en iedereen heen. De auto heeft geen coupe-achtige daklijn, zoals zoveel sportieve SUV’s, waardoor het zicht rondom uitstekend is. En dat is fijn bij een auto met deze afmetingen.
Uiteraard heeft de auto allemaal parkeersensoren rondom, en ook camera’s voor- en achter. Zo kan eigenlijk iedereen deze auto wel parkeren, je zult alleen een groter parkeervak nodig hebben.
Schermen
Het interieur zit vol met schermen, drie om precies te zijn. Achter het stuur zit een 12,3-inch scherm en in het midden zitten twee 10-inch schermen, waarmee je het Touch Pro Duo infotainmentsysteem bedient.
In een speciaal MyEV-menu vind je alles wat met elektrisch rijden te maken heeft, zoals bijvoorbeeld de batterijstatus en het verbruik. Maar je kunt hier ook gebruik maken van de SAVE-functie. Hiermee kun je een aantal elektrische kilometers ‘opslaan’, zodat je op een later tijdstip volledig elektrisch kunt rijden. Bijvoorbeeld als je de binnenstad in gaat of een woonwijk.
Met de climate control kan de P400e ook iets wat geen andere Range Rover Sport kan. Dankzij het batterijenpakket kun je de verwarming of airco aanzetten voordat je vertrekt, zonder dat je de motor hoeft aan te zetten. Het liefst doe je dit tijdens het laden, zodat de batterij helemaal vol blijft. Zo stap je heerlijk in een voorverwarmde of gekoelde auto. Das pas luxe!
Offroad
De sportieve Range Rover Sport zal niet vaak in de modder belanden, maar hij kan het wel. Luchtvering is standaard op de auto, en daarmee kun je de grondspeling vergroten van 21 centimeter tot 28 centimeter.
Batterijen en water zijn geen goede combinatie, maar daar heeft deze plug-inhybride geen last van. Het accupakket ligt hoog, waardoor de P400e, net zoals een traditionele Range Rover Sport, tot 85 cm diep water mag rijden.
Koning van de snelweg
Wanneer we op de startknop drukken van de P400e blijft het stil. Geruisloos komt de auto van zijn plaats. Bij AutoRAI.nl zijn we elektrisch rijden al jaren gewend, maar met zo’n groot slagschip is het extra bijzonder.
Als we het gas wat dieper indrukken en een hogere snelheid bereiken sprint de Ingenium-benzinemotor bij. Geen moment hebben we het idee dat we pk’s missen. In 6,7 seconden schiet de 2,5 ton wegende Range Rover Sport naar de maximumsnelheid op de snelweg.
Daar is hij helemaal in zijn element. Als je uitgerust wilt aankomen zijn er weinig auto’s waar je beter in kunt zitten op de snelweg dan een Range Rover.
Conclusie
Met deze stoere plug-inhybride gaat Land Rover met de tijd mee. En ze moeten ook wel, want uitstootnormen worden steeds strengen en dan wordt zo’n zware auto met een grote motor extreem duur. Een kleine batterij is een goede compromis en het werkt ook nog eens erg goed.
Het direct verkrijgbare koppel van een elektromotor biedt juist veel voordelen. Maar het is wel belangrijk dat je hem aan de lader hangt, anders past dat zuinige a-label niet helemaal bij de auto.
Bekijk de review van de Range Rover Sport P400e hieronder!
Nog geen reacties