Autotest – Polestar 2 – De beste EV van 2020?
Polestar schiet direct raak
De Polestar 2 zie je steeds vaker rijden in Nederland. Heb je nog nooit van het merk Polestar gehoord? Dat ligt niet aan jou, het is namelijk een volledig nieuw automerk. Wij gingen een week op stap met de volledig elektrische Polestar 2 en onze conclusie verklappen we alvast: dit is misschien wel de beste elektrische auto van 2020.
Polestar
Het komt niet vaak voor dat we in auto van een volledig nieuw merk stappen. De Polestar 2 is namelijk een nieuwe gezicht op de Nederlandse wegen, maar toch komt hij wel bekend voor. Dat hij bekend oogt is niet vreemd. Polestar is namelijk eigendom van Volvo Car Group en het Chinese Zhejiang Geely Holding.
De Polestar 2 is de eerste auto die Polestar op grote schaal bouwt. Daarvoor hebben ze een oude conceptcar van Volvo als basis genomen: de Volvo V40.2. Het ontwerp hebben ze een beetje bijgeschaafd en het eindresultaat is de Polestar 2.
Volledig elektrische auto
Hadden we al gezegd dat Polestar alleen maar elektrische auto’s bouwt? De Polestar 2 heeft twee elektromotoren, verdeeld over de voor- en achteras. De twee motoren zijn samen goed voor een indrukwekkende 408 pk (300 kW) en 660 Nm. De nieuwkomer schiet binnen 4,7 seconden naar de 100 km/u.
Actieradius Polestar 2
Lekker vlot dus, of zeg maar gerust razendsnel. Maar moet je hem na een paar 0 tot 100 km/u sprintjes weer aan de lader hangen? Gelukkig niet. Op papier haalt hij zo’n 470 kilometer voordat de batterij leeg is. Tijdens onze testweek ligt de temperatuur rond het vriespunt, wat zeer ongunstig is voor een batterij-elektrische auto. Toch weten we met enige regelmaat zo’n 350 tot 400 kilometers uit de batterij te trekken. In betere omstandigheden moet je gemiddeld op zo’n 400-430 kilometers rekenen.
Polestar 2 laden
De meeste Nederlanders zullen niet vaak 400 kilometer op een dag rijden, maar als de nood hoog is kun je de Polestar 2 vrij rap opladen bij een snellader. Het 78 kWh accupakket kan bij een 150 kW snellader binnen 40 minuten van 0 tot 80% laden. Thuis laden kun je met 3-fase tot 11 kW.
Kwaliteit
Polestar mag dan misschien een nieuw merk zijn dat zich graag neerzet als een hippe startup, stiekem heeft het gewoon 90 jaar ervaring dankzij de connectie met Volvo. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over de afwerking van de auto. Zo straalt het interieur klasse uit en zit het vol materialen van hoogwaardige kwaliteit.
Het centraal geplaatste scherm trekt alle aandacht naar zich toe. Op het infotainmentsysteem draait Android Automotive OS. De Polestar 2 is de eerste auto ter wereld die dit besturingssysteem heeft.
Google-fans kunnen helemaal losgaan met dit systeem. De navigatie is standaard Google Maps en Google Assistant volgt al je commando’s op. Heb je thuis een Google Nest – de slimme speaker van Google – dan kun je vanaf de Polestar ook gewoon je lampen in de keuken aanzetten of de thermostaat een graadje hoger zetten.
Compleet pakket
De Polestar 2 heeft een vanafprijs van 59.800 euro. Een stevige som geld, maar daar krijg je wel heel veel voor terug. Naast een nette actieradius krijg je namelijk een auto die boordevol opties ziet. Opties is eigenlijk het verkeerde woord, want je kunt ze niet kiezen.
Alles wat normaalgesproken een optie zou zijn bij veel andere automerken zit namelijk standaard in de Polestar 2. Bijvoorbeeld airconditioning, verwarmde voor- en achterbank, panorama dak, Harman Kardon geluidssysteem, Pixel ledkoplampen en ongeveer alle elektronische rijhulpsystemen die er bestaan. Het zit allemaal standaard op de Polestar 2.
Performance Pack
Voor sportieve rijders is er wel een optie waar je voor kunt kiezen: het Peformance Pack. Voor 6.000 euro extra voorziet Polestar de auto van instelbare Öhlins-dempers (22 standen), Brembo-remmen en 20-inch lichtmetalen wielen. Oh ja, je krijgt ook nog goudkleurige ventieldoppen, remklauwen en veiligheidsgordels.
2100 kilo
De Öhlins Dual Flow Valve dempers zorgen voor extra veel controle. De vrij forse auto kan zo zonder moeite een bocht net iets te hard induiken zonder dat het onderstel zenuwachtig wordt. De Brembo-remmen zorgen bovendien dat alle 2100 kilo’s op tijd stilstaan. Dit remsysteem is zeker geen overbodige luxe als je van plan bent sportief te rijden met deze elektrische – dus zware – auto.
De Öhlins-dempers kun je overigens instellen in tweeëntwintig standen. Dit moet je helaas wel met de hand doen en daarom zullen de meeste eigenaren dit nooit doen. Daarvoor moet je eigenlijk naar de garage en je wilt niet het risico niet lopen dat bijvoorbeeld standje vier, elf of zeventien niet bevalt na een paar dagen. Lekker in de fabrieksstand laten staan dus. En ach, het is natuurlijk wel leuk om mee op te scheppen in de kroeg.
Conclusie
De Polestar 2 biedt alle hippe technologie van een start-up en tevens de betrouwbaarheid van een gerenommeerd merk als Volvo. Met de actieradius zit het goed en het infotainmentsysteem werkt net zo snel als de smartphone in je broekzak. Als je een unieke auto wilt hebben moet je snel zijn, want deze auto kan wel eens heel snel populair worden.
Wie een Polestar van dichtbij wil zien kan terecht bij Polestar Spaces. Dat zijn een soort hippe Apple Stores, maar dan van Polestar. Een Polestar 2 bestellen doe je via de website van het merk.
Bekijk de hele test:
Nog geen reacties