Autotest – Polestar 2 (2020)
Is er dan eindelijk een Tesla killer?
Polestar ken je wellicht als de performance-afdeling van Volvo, maar inmiddels is het een zelfstandig merk met grote plannen voor de toekomst. Ze willen namelijk veel auto’s gaan verkopen. Veel elektrische auto’s om precies te zijn. Dat gaat ze waarschijnlijk lukken ook, lees maar even verder…
Volvo 40.2
Polestar staat inmiddels op zijn eigen benen, maar de connectie met Volvo is nog duidelijk zichtbaar. De Polestar 2 is dan ook eigenlijk een ‘oude’ conceptcar van Volvo: de Volvo 40.2. Polestar heeft het ontwerp cadeau gekregen en heeft er zijn eigen draai aan gegeven. Dit alles onder toezicht van het Chinese Geely, dat zowel Polestar als Volvo in handen heeft.
Start-up
Polestar is daarom wel een vreemd merk. Het merk voelt als een start-up aan, maar het heeft dankzij zijn relatie met Volvo eigenlijk al 90 jaar ervaring. In de praktijk blijkt het een sterke combinatie. Je krijgt de betrouwbaarheid en kwaliteit van een ervaren automaker, maar ook alle hippe tech en design-features waar veel automakers niet aan durven te beginnen. Op die ene populaire Amerikaanse automaker na dan.
Kilometers
Op papier zijn de cijfers van de Polestar 2 veelbelovend. De auto heeft twee elektromotoren: één voor en één achter en zijn samen goed voor 408 pk en 660 Nm. De gemiddelde Nederlander heeft nog nooit zoveel pk’s en koppel tot zijn beschikking gehad. De auto vliegt dan ook binnen 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 205 km/u.
Maar aan al die kracht heb je weinig als je er maar kort van kunt genieten. Gelukkig ligt er een accupakket met een capaciteit van 78 kWh in de bodem, waardoor je op papier 470 kilometer (WLTP) kunt rijden voordat je een lader moet opzoeken. In de praktijk zal het iets minder zijn, zo’n 400-430 kilometer.
Laden bij een snellader kan tot 150 kW. Zo is de accu binnen 40 minuten van 0 tot 80% geladen. Een prima laadsnelheid, zodat op vakantie gaan ook geen probleem is met de Polestar 2. Als er een dekkend laadnetwerk langs de route staat uiteraard.
De auto kan thuis of bij een openbare laadpaal 3-fase laden tot 11 kW. Binnen zeven uur is de Polestar 2 volledig opgeladen. Zo weet je zeker dat de accu iedere ochtend weer voor 100% gevuld is.
Kwaliteit
Bij het dichtslaan van de deuren horen we het meteen: dit is geen auto van een start-up. Ook als we rondkijken in het interieur denken we hardop: “Dit hebben ze vaker gedaan”. Het minimalistische dashboard voelt goed aan en oogt bijzonder strak.
Het centraal geplaatste infotainment-scherm reageert razendsnel. Daar komt dat start-up gevoel weer naar boven. We gaan zo snel al wel kunnen door alle menu’s heen en proberen Google Maps sneller uit te zoomen dan de internetverbinding het aan kan. Maar het lukt niet, het systeem is ons te snel af.
Android Automotive OS
Google Maps hebben we overigens niet via onze smartphone of Android Auto draaiend op het scherm. De populaire navigatie-app zit namelijk standaard in het infotainmentsysteem. Hoe dat kan? Polestar heeft een wereldwijde primeur: het is de eerste auto die gebruik maakt van Android Automotive OS.
Dit besturingssysteem moet je niet verwarren met Android Auto of Apple CarPlay, maar kun je eerder vergelijken met Windows op een pc of macOS op een Mac. Het systeem is erg overzichtelijk en komt het best tot zijn recht als je gebruik maakt van een Google-account. Het systeem weet dan precies hoe je leven en je agenda eruit ziet, waardoor de auto een verlengstuk van je leven wordt. Net zoals je smartphone dus.
Android Automotive OS werkt in de Polestar 2 ook prima als je niet in het Google-ecosysteem zit. Je kunt dan gewoon gebruik maken van Google Maps als je navigatiesysteem en Google Assistent als vraagbaak. Je roept simpelweg “Hey Google!” en stelt vervolgens je vraag. “Wat wordt het weer vanmiddag?” of “Wie heeft de driepuntsgordel uitgevonden?” bijvoorbeeld.
Als je wel via een Google-account verbonden bent kun je ook vragen of Google thuis de verwarming vast wil aanzetten. Dat kan zelfs een Tesla nog niet. Uiteraard kan het systeem ook slechte moppen tappen en kun je vragen of Google kan beatboxen, dat is nou eenmaal start-up humor…
Opties
Een auto uitzoeken en samenstellen doe je vaak ’s avonds op de bank. Een leuk karweitje waar je alle opties eens langs gaat, en vaak schrikt van het eindbedrag. Bij Polestar nemen ze een hoop lol van je af, want er zijn eigenlijk nauwelijks opties verkrijgbaar.
Dit zeggen we met een knipoog, want wij vinden het eigenlijk een toffe zet van de Zweedse fabrikant. Automakers maken je normaal gesproken lekker met een lage vanafprijs, maar dan krijg je meestal een basisuitvoering met raampjes die je zelf omhoog moet draaien. Vervolgens moet je twintig dure opties aanvinken om de auto enigszins naar wens te maken. Aan opties verdienen automakers bakken met geld, en daar zegt Polestar nee tegen. Bijna alles zit in de basisprijs, op een elektrische trekhaak en verschillende carrosseriekleuren na.
Performance Pack Polestar 2
Of toch niet? De testauto waar wij mee rijden heeft namelijk wel één optie: het Performance Pack. En dat is een dure optie: 6.000 euro. Deze optie is voor de sportieve rijder interessant, maar de doorsnee Nederlander kan gerust zonder.
Wij zijn echter niet vies van een flink potje stuurwerk, dus zouden al snel een vinkje zetten achter deze optie. Wat je krijgt? Öhlins Dual Flow Valve instelbare dempers (22 standen), 20-inch lichtmetalen wielen, Brembo remmen en gouden ventieldoppen, remklauwen en veiligheidsgordels.
Dankzij de sportieve remmen en dempers kun je extra veel genieten van alle 408 pk’s. De auto ligt strak op de weg en bochten zijn geen probleem voor de zware Polestar 2. Hij weegt namelijk wel 2100 kilo. Je moet het wel doen met wat minder comfort. Ook het rolgeluid van de grote banden valt extra op in een stille elektrische auto. Geen isolatie die dat kan verhinderen helaas. Bovendien zorgen de grote wielen voor een hoger energieverbruik. Ga dus goed na wat voor rijder je bent, en of deze ongemakken het plezier dat je er voor terugkrijgt het waard is.
Conclusie
We zullen er niet omheen praten, we zijn erg onder de indruk van de Polestar 2. Maar we moeten het wel even over de elektrische olifant in de kamer hebben: Tesla. Al jaren proberen verschillende automakers een Tesla killer te maken. Keer op keer faalden ze, omdat het vaak ging om modellen met te kleine accu’s, slechte laadtijden en weinig innovatie. Polestar heeft zijn zaakjes echter goed voor elkaar en biedt een goed alternatief voor de Model 3 (Dual Motor Long Range).
De Polestar 2 en Model 3 verschillen niet heel veel van elkaar, op een paar punten na. De Model 3 heeft meer range en kan sneller lader (tot 250 kW) maar de Polestar 2 heeft een stijlvol interieur en geniet van Europese bouwkwaliteit. Ook de laadruimte van de 405 liter (Polestar 2) tegenover de 425 liter van de Tesla zal het verschil niet maken. Het zal voornamelijk van je smaak afhangen welke auto je voorkeur heeft.
De Polestar 2 is er vanaf 59.800 euro en is te bestellen via de website. Wie de auto eerst met zijn eigen ogen wil zien, kan terecht bij zogeheten Polestar Spaces. Dit zijn een soort Apple Stores, maar dan van Polestar. Er zijn er vier in Nederland: in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Leidschendam.
Nog geen reacties