Autotest – Peugeot e-208 (2019)
5 x waarom de Peugeot e-208 gaat zorgen voor een elektrische babyboom
Door Tom Nederend . Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Van alle elektrische auto’s is de nieuwe Peugeot e-208 om meerdere redenen een heel interessante. Eén ding is zeker na een eerste testrit in de omgeving van het zonnige Portugese Lissabon: Peugeot gaat met deze e-208 zorgen voor een elektrische babyboom in Nederland.
LEES OOK: Autotest – Renault Zoe (2020) – de laatste ev met 4% bijtelling
1. Peugeot e-208: de prijs
Het is stuivertje wisselen tussen prijs en rijbereik als het gaat om het meest doorslaggevende aankoopargument van een elektrische auto. Peugeot levert de nieuwe e-208 in twee compleet uitgeruste versies: de Allure voor 36.250 euro en de GT-Line voor 39.050 euro. Daarmee prijst Peugeot zich net iets duurder dan concurrenten als de Renault Zoe (vanaf 33.590 euro) en de Opel Corsa-e (vanaf 30.999 euro). Moet gezegd: de Peugeot e-208 Allure is completer uitgerust dan de standaardversies van de concurrentie.
8 procent bijtelling
Als je het over elektrische auto’s in Nederland hebt, praat je vrijwel automatisch over bijtelling. Die bijtelling verandert per 1 januari 2020 van 4 naar 8 procent en aangezien de Peugeot e-208 leverbaar is vanaf maart 2020 valt hij in die hogere categorie. Nog steeds heel schappelijk als je bedenkt dat de netto bijtelling per maand neerkomt op zo’n 89 euro (belastingschijf 2 of 3) of 119 euro (schijf 4) voor de e-208 Allure. De Renault Zoe is voor dit moment spekkoper, want die is nog leverbaar in 2019 en dus geldt de 4 procent bijtelling.
Voor de particulier blijft de kloof met de reguliere Peugeot 208 fors. Vanaf 20.630 euro rij je bijvoorbeeld een Peugeot 208 Allure met benzinemotor. Voor dat verschil in prijs moet je wel heel graag elektrisch willen rijden.
2. Peugeot e-208: het rijbereik
Met een 50 kW-batterij en een rijbereik van 340 km (WLTP) doet Peugeot helemaal mee. De Renault Zoe (52 kW, 395 km) doet het nog iets beter, de Opel Corsa-e (50 kW, 330 km) is gelijkwaardig. In de praktijk blijkt een goede 300 km aan actieradius voor veel mensen meer dan genoeg. Zeker als je bijvoorbeeld thuis en/of op werk kunt bijladen. De Peugeot e-208 is bovendien geschikt voor snelladen met 100 kW, waarmee de batterij binnen een half uur weer voor 80 procent gevuld is. Zo ben je ook onderweg vlot geholpen.
Tijdens de rijtest in Lissabon konden we het rijbereik helaas niet testen, omdat er korte rondes van 17 kilometer op het programma stonden. Als we de Peugeot e-208 binnenkort een week in Nederland testen zoomen we daar verder op in.
3. Peugeot e-208: het design
Tot nu toe zijn we in deze review heel rationeel geweest: prijs en rijbereik zijn niet heel sexy. Maar over het design van de Peugeot e-208 worden we héél enthousiast. Stoer, strak… En die kleuren! Vooral de gele variant valt in de smaak. Ook tof: de doorgetrokken exterieurkleuren in de grille van de e-208. Verder kunnen we genieten van de ‘hoektanden’ onder de koplampen. Mooie knipoog naar de brullende leeuw. De binnenkant ademt kwaliteit, de afwerking is bovengemiddeld. Hier troeft de e-208 z’n concurrenten wat ons betreft af. Peugeot staat voor design en maakt dat ook waar. Qua ruimte scoort de e-208 gemiddeld – achter jezelf zitten als je 1,91 meter bent is niet echt een goed idee, maar dat is normaal in dit segment. De bagageruimte van 265 liter is prima.
4. Peugeot e-208: het rijplezier
Rijplezier? Ja! We reden niet alleen de Peugeot e-208, maar ook de reguliere 208 (benzine én diesel). En we kunnen gerust concluderen: rijden in de volledig elektrische versie is het fijnst! Qua wegligging merk je minimaal verschil, ondanks de extra kilo’s van het accupakket (+300 kg). Het flink gereduceerde geluid is een absolute pre. Het enige wat je hoort is bandengeluid en windgeruis, waarbij dat eerste ook nog beperkt wordt door extra geluidsisolatie in de wielkasten. Het grootste plezier zit ‘m echter in het vermogen van de elektromotor: met 136 pk en vooral de 260 Nm aan koppel is de e-208 heerlijk vlot.
5. Peugeot e-208: de connectiviteit
Peugeot scoort al jaren met de zogenaamde i-Cockpit – de combinatie van het compacte stuur, het flinke navigatietouchscreen en het head-up instrumentenpaneel. Voor de Peugeot (e-)208 is daar een extra laag aan toegevoegd. Letterlijk. De 3D i-Cockpit zorgt voor diepte in het instrumentenpaneel en laat de belangrijkste informatie voor de bestuurder prominenter in beeld zien. Je moet het ervaren, maar we vinden het een absolute meerwaarde. Verder bevat de Peugeot e-208 alle foefjes die je van een auto anno nu mag verwachten. Denk daarbij aan Apple Carplay, adaptieve cruise control, automatisch inparkeren, rijbaanbegeleiding, etc. Aan veiligheid en connectiviteit geen gebrek!
Moeder Peugeot is in maart 2020 uitgerekend van de e-208 en we verwachten – na de eerste kennismaking in Lissabon – dat het nestje van de leeuw weleens enorme proporties kan gaan aannemen. Wordt vervolgd!
Nog geen reacties