Autotest – Peugeot e-2008 (2020), ook zonder lage bijtelling interessant?
Compact, maar zeer volwassen
Door Henri Stolwijk . Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Misschien klinkt het wat hoogdravend, maar Peugeot zegt het zelf zo: op basis van 208 jaar ervaring gaat het Franse merk ‘vol vertrouwen het tijdperk van de energetische transitie in’. Oftewel: wen er maar aan dat elektrische aandrijving de standaard wordt. Waarbij in elk geval voorlopig ook diesel- en benzinemotoren volop in productie blijven.
Benzine, diesel en elektrisch
De nieuwe Peugeot 2008, die medio 2020 in ons land te koop zal zijn, laat zien hoe de ontwikkelingen vorm krijgen. De kleine SUV krijgt drie aandrijflijn: benzine, diesel en elektrisch: volledig en hybride. Waarbij de producent verwacht dat de komende jaren ongeveer 40 procent van de kopers kiest voor de diesel, 10 tot 15 procent voor elektrisch en de rest voor een benzinemotor.
Elektrische variant veel duurder
De benzine- en dieselversies van de Peugeot 2008 trekken in ons land vooral particuliere kopers aan. Zouden die echt overstappen op de (veel duurdere) elektrische variant? De e-2008 staat voor zo’n 41.000 euro in de prijslijst, waar de benzineversie al voor iets minder dan 26.000 euro te koop is. De hybridevariant komt in een later stadium beschikbaar, die laten we dus even buiten beschouwing.
“Omdat de e-2008 wat zwaarder is door de batterij, ligt ie net iets stabieler op de weg.”
Lang en indrukwekkend
De diverse varianten in aandrijflijnen doen qua uitrusting niets voor elkaar onder, al kun je natuurlijk wel voor verschillende uitvoeringen kiezen. De lijst aan veiligheidssystemen en moderne technische voorzieningen is lang en indrukwekkend. Omdat de e-2008 wat zwaarder is door de batterij, ligt ie net iets stabieler op de weg, maar dat soort verschillen is te subtiel om echte waarde aan te hechten.
Productierijp
Waar de versies met conventionele motoren al productierijp zijn, worstelt Peugeot nog met de ontwikkeling van de elektrische variant. Bij de introductie in Zuid-Frankrijk waren wel pre-productie modellen beschikbaar, maar zonder de uitgebreide lijst met veiligheidsvoorzieningen. Voor het optimaliseren van de software is ook nog wel wat tijd: de e-versie bereikt pas in de late lente van 2020 de markt.
“De ontwikkeling van het CMP-platform heeft wat gekost, ongeveer 1 miljard euro, maar dan heb je ook wat.”
1 miljard euro
De fraaie SUV, in de stijl die Peugeot de laatste jaren zoveel successen heeft gemaakt, is gebouwd op het zogenaamde CMP-platform. De ontwikkeling heeft wat gekost, ongeveer 1 miljard euro, maar dan heb je ook wat. Het is schaalbaar en daarmee geschikt voor vele modellen in vele varianten en talloze maten. En je kunt er dus alle aandrijflijnen op kwijt: van benzine en diesel tot PHEV en batterij-elektrisch (BEV). Na de 100 procent elektrische DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e introduceert Groupe PSA zijn vierde BEV: de Peugeot e-2008. In de praktijk blijkt dat een zeer volwassen elektrische crossover.
Heel volwassen en scherpe lijnen
De Peugeot (e-)2008 herkennen is vrij simpel: het model heeft mooie, vlot ogende vormgeving, strakke lijnen. Het design kennen we sowieso al van andere varianten. Peugeot rust het elektrische versie uit met een in carrosseriekleur gespoten grille, een blauwgroen logo en diverse e-badges. Het oplaadpunt van de batterij is verstopt achter het tankklepje, wel zo vertrouwd. Afgezien van het e-badge oogt de e-2008 gewoon als de nieuwe 2008. Modern, vooral heel volwassen en een stuk scherper van lijn ten opzichte van de vorige generatie 2008. Het is ook een ruime auto: 4.30 meter lang, wielbasis 2,60 meter (geeft ruimte achterin) en een bagageruimte van 434 liter (ook voor de elektrische).
“De ingrediënten van de nieuwe Peugeot e-2008 klinken vertrouwd.”
Actieradius
De voordelen van samenwerking laten zich nadrukkelijk gelden: de ingrediënten van de nieuwe Peugeot e-2008 klinken dan ook vertrouwd, de aandrijflijn van de e-2008 is namelijk ook te vinden in de e-208, Corsa-e en DS 3 Crossback E-Tense. We praten hier over een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor en een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 50 kWh. De actieradius van de e-2008 komt op papier (WLTP) uit op 310 kilometer.
Reisgemiddelde
Overigens legt de Peugeot e-208 30 kilometer meer af op dezelfde accucapaciteit. De DS 3 Crossback E-Tense komt 320 kilometer ver. Door de iets minder efficiënte stroomlijn van een SUV lever je wat aan kilometers in, maar er blijft nog altijd genoeg range over. Sterker nog: meer dan genoeg voor het Europese dagelijkse reisgemiddelde van ongeveer 45 kilometer.
Peugeot e-2008 opladen
Opladen kan op diverse manieren, bijvoorbeeld via het normale stopcontact, via een laadstation of met een snellader (tot 100 kW). Met een conventioneel stopcontact duur het volledig opladen van de batterij 16 uur. Voor een laadstation (wallbox of laadpaal) geeft Peugeot de volgende laadtijden op: 5 uur en 15 minuten met driefase aansluiting (11 kW) of 8 uur bij een éénfase aansluiting (7,4 kW). Met een snellader is de batterij in 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Dat is acceptabel, want zo kun je na het nuttigen van een kopje koffie en een knapperige croissant alweer kilometers verder rijden. Gedurende 8 jaar of 160.000 kilometer wordt een minimale laadcapaciteit van 70% van het accupakket gegarandeerd.
“Na het nuttigen van een kopje koffie en een knapperige croissant bij een snellader kun je kilometers verder rijden.”
Drie rijmodi
De Peugeot e-2008 heeft drie rijmodi waarmee de bestuurder het karakter van de auto aan de rijomstandigheden kan aanpassen. Er is keuze uit Sport, Normal en Eco. Volgens Peugeot is Normal de ideale modus voor dagelijks gebruik. In Eco gaat alles in de spaarstand voor een optimale actieradius. In Sport is actieradius minder van belang en staat alles op scherp voor de beste prestaties. In deze modus sprint de e-2008 in 8,5 seconden naar 100 km/u.
Twee remmodi
Naast drie rijmodi installeert Peugeot ook twee remmodi. Door activering van de Brake-modus (afremmen op de motor) hoef je het rempedaal minder vaak in te trappen. De auto remt zodoende op de elektromotor en wint ook energie terug. Er is keuze uit twee remmodi. Standje ‘gemiddeld’ geeft een remgevoel dat vergelijkbaar is met dat van een auto met verbrandingsmotor. In standje ‘sterk’ remt de auto gecontroleerd af met behulp van het gaspedaal. Ook wel one-pedal-driving genoemd.
En hoe rijdt dat dan?
De e-2008 rijdt verrassend comfortabel. Logischerwijs is de auto ook stil, al klinkt er bij ‘volstroom’ wel een bescheiden zoem, inherent aan de elektromotor. Ook de benzinemotoren, wij reden diverse varianten, kun je overigens ‘stil’ noemen. Kopers kunnen kiezen uit een 1.2-liter driecilinder met vermogens van 100, 130 of 155 pk en twee viercilinder diesels met 100 of 130 pk. De zwaardere motoren hebben standaard een soepel functionerende achttraps automaat, de lichtere versies een gemakkelijk handgeschakelde zesbak.
“Als bestuurder heb je zelf invloed op het bereik: wie zich beheerst komt verder.”
Instant koppel
In de elektrische variant kun je kiezen uit verschillende instellingen, waarbij afhankelijk van het gevraagde vermogen meer of minder stroom wordt bespaard. Zo heb je als bestuurder zelf invloed op het bereik: wie zich beheerst komt verder. Uiteraard heb je ook hier instant koppel vanaf stilstand, dat rijdt bijzonder prettig. Helemaal als je vooraan bij een stoplicht staat. De ruimte aan boord is in orde. Ook achterin is het goed uit te houden, maar de beste plek in de e-2008 is toch wel achter het stuur.
iCockpit
Vooral het zeer compacte afgevlakte stuurwiel valt op. Dit fijne stuur maakt onderdeel uit van het iCockpit-concept dat Peugeot al jaren met succes toepast in vrijwel al zijn modellen. Je moet er overigens wel fan van zijn, want je kijkt wél of juist niét prettig over het stuur naar de digitale klokkenwinkel met 3D-weergave. Even proefzitten bij de dealer dus hoe je dit zelf ervaart. De afwerking van het interieur is van hoog niveau, met centraal op het dashboard een fors 10-inch HD-touchscreen. Naar wens heeft de e-2008 zelfs alcantarabekleding in ruitpatroon en fraaie gele stiksels. De gebruikte materialen stralen kwaliteit uit.
“Je moet wel fan van de iCockpit zijn.”
En wat kost de Peugeot e-2008?
Voor een DS 3 Crossback E-Tense betaal je 43.190 euro, voor de Hyundai Kona Electric met 449 kilometer actieradius 41.595 euro en voor een Kia e-Soul (452 kilometer) 42.995 euro. De Peugeot e-2008 zit hier met 40.930 euro ver onder, maar heeft ook de kleinste actieradius. Voor een reguliere Peugeot 2008 met benzinemotor betaal je overigens minimaal 25.760 euro. Het prijsverschil tussen een benzineversie en BEV-variant bedraagt dus zo’n 15 mille.
Er is keuze uit drie varianten:
Peugeot e-2008 Active – 40.930 euro
Peugeot e-2008 Allure – 43.430 euro
Peugeot e-2008 GT – 46.630 euro
Bijtelling Peugeot e-2008
Op basis van de verwachte loonbelasting- en bijtellingstarieven in 2020 van respectievelijk 37,35 procent en 8 procent (22 procent voor het gedeelte van de fiscale prijs inclusief opties boven 45.000 euro), betaal je voor de Peugeot e-2008 het volgende aan bijtelling per maand:
Peugeot e-2008 Active – 99 euro
Peugeot e-2008 Allure – 106 euro
Peugeot e-2008 GT – 116 euro
Conclusie
We richten onze pijlen vooral even op de elektrische variant: in deze vorm (SUV) zijn ze nog beperkt beschikbaar. Wat we mogen stellen: de nieuwe Peugeot e-2008 is een comfortabele, zeer volwassen elektrische crossover die in Nederland vooral het hart van de zakelijk rijder op hol zal brengen. En daarmee boort Peugeot dus een grotere doelgroep aan dan voorheen voor dit segment. Voor de particulier is zo’n BEV simpelweg nog te duur, iets wat ook geldt voor de modellen van DS, Hyundai en Kia. Bijtelling is voorlopig key voor het succes van de batterij-elektrische auto in Nederland. Weet wel dat de Peugeot van gelijkwaardig geprijsde concurrenten kleinste actieradius heeft. Daarnaast is er ook nog een MG ZS EV met 44,5 kWh lithium-ion batterij en 263 kilometer range (WLTP). Die is met 30.985 euro nog scherper geprijsd. Toch durven we te zeggen dat de e-2008 een groep kopers zal vinden, een goed product verkoopt nu eenmaal zichzelf.
“Een goed product verkoopt nu eenmaal zichzelf.”
Marktintroductie Peugeot e-2008
De elektrische e-2008 staat rond de zomer van 2020 bij de Nederlandse dealers. Dat is iets later dan de benzine- en dieselversies van de nieuwe Peugeot 2008. Die zijn al begin 2020 bij de dealers te vinden.
Nog geen reacties