Autotest – Opel Vivaro-e (2021)
Geruisloos pakketjes bezorgen in de binnenstad en ver daarbuiten
Sinds de Corona-crisis laten we alles thuisbezorgen. Pakket- en maaltijdbezorgers kunnen het werk haast niet meer aan. En dan worden ze ook nog regelmatig uit de binnenstad geweerd als ze in een dieselbus rijden. Elektrische bedrijfswagens komen dus als geroepen. Wij testen de eerste elektrische bus van Opel: de Vivaro-e.
2025
Het is vaak lastig om de binnenstad binnen te komen met een traditionele bedrijfswagen, want die rijden vaak op diesel. Vanaf 2025 wordt dat helemaal een opgave, want dan gooien een hele rits steden de binnenstad op slot voor vervuilende busjes.
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
Om ondernemers tegemoet te komen is er vanaf maart 2021 overheidssubsidie verkrijgbaar voor volledig elektrische bedrijfswagens: de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Het subsidiebedrag kan oplopen tot 5.000 euro en Opel Vivaro-e komt daarvoor in aanmerking. Hoe dat precies zit met die subsidie lees je hier.
WLTP cijfers
Maar hoe werkt dat dan, een volledig elektrische bedrijfswagen? Net zoals in een elektrische auto, ligt er een accupakket in de bodem. Bij de Vivaro-e kun je kiezen voor een grote of een kleine accu: 50 kWh of 75 kWh. Daarmee haal je op papier 230 of 330 kilometer.
In de stad heb je voldoende aan het kleine accupakket. Zeker als je niet vaak boven de 50 km/u komt en voortdurend moet afremmen. De bus kan namelijk regeneratief remmen. De elektromotor werkt dan als een generator en slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op. Zo kun je wel eens aanzienlijk verder komen dan de fabrieksopgave van 230 kilometer.
Snelweg
Wij testen de Vivaro-e met het grote 75 kWh accupakket en blijven niet binnen de stad. Sterker nog, we rijden voornamelijk op de snelweg en pendelen tussen het westen- en het oosten van het land. De WLTP-opgave van 330 kilometer haalt hij dan uiteraard niet, maar 200 kilometer zit er wel in. Dat is niet slecht voor een redelijk grote bus, zeker gezien de koude omstandigheden tijdens onze test.
Laden en snelladen
Laden gaat ook hetzelfde als bij een elektrische auto. Standaard kan hij 1-fase laden tot 7.4 kW, maar 3-fase laden tot 11 kW is een optie. Snelladen kan bij beide accupakketten tot 100 kW. De kleine accu heeft dan 30 minuten nodig voor 0 tot 80% acculading en het grote accupakket doet daar 45 minuten over.
De laadaansluiting zit linksvoor, waardoor je de bus altijd naar voren moet inparkeren bij een laadpaal. Handig, want daardoor sta je tijdens het laden niet met de achterkant tegen een muur van bijvoorbeeld een bedrijfspand. Zo kun je dus nog gewoon laden en lossen
Handige tool
Om te bepalen welke accu variant het beste bij jou doel en situatie past heeft Opel een handige tool op hun website geplaatst. In de tool kun je invoeren met welke snelheid en laadgewicht je wilt rijden en of je gebruik maakt van de airco of verwarming. De tool laat dan zien wat de actieradius is en kun je eenvoudig zien welke accu-variant je moet hebben en of een elektrische Vivaro überhaupt een goede keus voor je is.
Carrosserievarianten
De Vivaro-e is er in drie carrosserievarianten en verschillende lengtes: Dubbele Cabine, Platform Cabine en personenversie. Met een hoogte van 1.90 meter is hij lager dan de vorige Vivaro, zodat hij eenvoudiger een parkeergarage in kan.
Omdat de accu’s vrij zwaar zijn moet je iets inleveren op het laadvermogen: 1.275 kg in plaats van 1.400 kg bij de traditionele Vivaro met dieselmotor. Het accupakket ligt onder de laadvloer, waardoor de laadinhoud hetzelfde blijft: 6,6 m3.
Als een van de weinige elektrische bedrijfswagens in zijn segment mag hij een aanhanger trekken. Het maximale geremde trekgewicht is 1.000 kg.
Bedrijfswagen of personenauto
Het interieur is ten opzichte van de traditionele Vivaro ongewijzigd. In het midden zit een 7,0-inch touchscreen met smartphone-intergratie via Apple CarPlay en Android Auto. Er is een extra menu toegevoegd waarin je alle zaken die met elektrische rijden kunt bekijken, zoals de status van de accu, het stroomverbruik en laadmogelijkheden.
Uiteraard zit het interieur vol met hard plastic, want het blijft natuurlijk een bedrijfswagen. Het is eenvoudig schoon te houden en verf- of vetvlekken kun je er gewoon hardhandig vanaf boenen als het nodig is.
Het dashboard is wel prettig om naar te kijken. Als je het harde plastic zou omruilen voor zachte materialen, kun je het dashboard zo in een Corsa of Mokka plaatsen.
Lekker stil
Tijdens het rijden is het behoorlijk stil in de cabine. Een vreemde ervaring, want we zijn meestal een ronkende diesel gewend in een bedrijfswagen. Maar geef ons deze stilte maar. Zeker na een lange werkdag is wat rust in de tent zeer prettig.
Bovendien heeft de muisstille 136 pk sterke elektromotor nog een voordeel: direct verkrijgbaar koppel. Zodra we de bus in de Power-stand zetten schieten we verrassend snel van de lijn bij het stoplicht. Sterker nog, we laten de eerste meters iedereen achter ons. Wederom een vreemde ervaring in een bedrijfswagen.
De motor is een oude bekende, want hij ligt ook in de Opel Corsa-e. In de Eco- en Normal-modus wordt hij geknepen tot 80 en 107 pk.
Prijzen Opel Vivaro-e
De Opel Vivaro-E met (50 kWh) is er vanaf € 30.749 excl. BTW. Voor de 75 kWh variant betaal je minimaal 39.149 excl. BTW.
Bekijk onze rijtest met de Vivaro-e hier:
Nog geen reacties