Autotest – Opel Grandland X Hybrid4 (2020)
Plezierig stekkeren
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De eerste plug-in hybride van Opel is een feit. Hij heet Opel Grandland X Hybrid4 en vormt de aftrap van een complete familie PHEV’s bij Opel. Hoe serieus moet je een plug-in hybride SUV als de Grandland X als particulier of zakelijk rijder overwegen? Dat zoeken we uit in de sneeuw, brrr.
Beperkte afstand elektrisch rijden
De plug-in hybride is aan een opmars bezig. Een noodzakelijke opmars, want PHEV’s zijn een perfect middel om de gemiddelde CO2-uitstoot van een autofabrikant te drukken. PHEV’s hebben immers op papier een zeer lage CO2-emissie dankzij de combinatie van een brandstofmotor, één of meerdere elektromotoren en een middelgroot accupakket waardoor je een beperkte afstand elektrisch kunt rijden.
Opel Grandland X Hybrid4 verbruikt 1 op 60! – AutoRAI TV
2021
Vanaf 2021 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van de totale vloot van een autofabrikant niet hoger zijn dan 95 gram per kilometer. Zit je daar als fabrikant boven, dan krijg je megaboetes. Deze Opel Grandland X Hybrid4 heeft op papier een CO2-uitstoot van 34 gram. Leuk dus, zo’n PHEV voor een fabrikant, maar ook net zo leuk voor de consument. Jij dus.
Geld besparen
Hoewel, je moet wel eerst even 49.499 euro aftikken voor een Grandland X Hybrid4, maar daarna kan het sparen beginnen. Maar alleen als je de auto netjes aan de lader hangt. Geld besparen, dat klinkt elke Nederlander vast als muziek in de oren. Het is mogelijk met deze Grandland X. Opel deed alvast de rekensom.
“Geld besparen, dat klinkt elke Nederlander vast als muziek in de oren.”
De rekensom
Met 30.000 kilometer per jaar en 100 kilometer per dag kost een reguliere Grandland X met 1.6 Turbo benzinemotor je zo’n 3.648 euro aan energiekosten per jaar. Een Grandland X Hybrid4 kan op papier 59 kilometer elektrisch rijden op een volle acculading (13,2 kWh lithium-ion). In de praktijk schommelt de range tussen de 30 en 50 kilometer, afhankelijk van de buitentemperatuur, het soort wegdek, het landschap en andere factoren. Als je per dag 50 kilometer van de in totaal 100 kilometer elektrisch aflegt, dan ben je ongeveer 1.000 euro goedkoper uit. Dat voordeel loopt op als je meer elektrische kilometers maakt. Bij 100 elektrische kilometers per dag bespaar je bijvoorbeeld al dik 2.000 euro op jaarbasis.
Zonnepanelen
Hoe meer je elektrisch rijdt, hoe voordeliger je uit bent. Maar wel eerst flink investeren dus om daarna op jaarbasis op brandstofkosten te kunnen besparen. Zo’n plug-in hybride koop je als particulier dus vooral voor de langere termijn, want je hebt tijd nodig om de extra investering terug te verdienen. Wat dat betreft vergelijkbaar dus met zonnepanelen: op termijn ben je voordeliger uit.
“Je hebt tijd nodig om je extra investering terug te verdienen.”
Drie motoren
En als je dan een keer met een plug-in hybride op vakantie gaat, dan is dat geen enkel probleem, want dankzij de benzinemotor kom je altijd aan en sta je niet onnodig lang bij de laadpaal. De Grandland X Hybrid4 heeft overigens drie motoren, te weten een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 200 pk, een 110 pk sterke elektromotor voorin en nog een 113 pk sterke elektromotor op de achteras. Samen goed voor 300 pk en 520 Nm, een 0-100-tijd van 6,1 seconden en een topsnelheid van liefst 235 km/u.
Mag het een tandje minder?
Rap? Zeer zeker, dit is een rap ding! Vooral de trekkracht is imposant. De tussenacceleraties maken indruk. Maar mag het wel een tandje minder? Dan heeft Opel de Grandland X Hybrid in de aanbieding, óók een PHEV maar dan met 42.899 euro ietsje goedkoper. De Hybrid4 heeft vierwielaandrijving, de Hybrid alleen voorwielaandrijving. De Hybrid4 heeft drie motoren, de Hybrid twee (180 pk 1.6 Turbo plus een elektromotor met 110 pk). De elektrische range is vergelijkbaar met die van de duurdere Hybrid4, dus ook ongeveer 50 kilometer.
Soepele samenwerking
Het is knap hoe de engineers van Opel alle componenten op elkaar hebben afgestemd. De overgang tussen elektrisch of hybride rijden verloopt bijzonder soepel. Het schakelprogramma van de EAT8-automaat kan wellicht nog wat verfijning gebruiken, want de bak blijft lang in een versnelling hangen voordat er wordt opgeschakeld. Storend is dat overigens niet, eerder een kwestie van gewenning. Daarover gesproken: de Hybrid4 reageert vrij enthousiast op het gas-/stroompedaal. Het heeft tijd nodig om het pedaal soepel te bedienen. Je kan de auto het denkwerk laten doen of je regelt zelf in welke rijmodi er gereden wordt.
Vier rijmodi
De Grandland X Hybrid4 heeft vier rijmodi, te weten Electric (puur elektrisch rijden tot 135 km/u), Hybrid, AWD (dankzij elektrisch aangedreven achteras) of Sport. Wat je ook doet, bij volgas staan er 300 paarden en 520 Newtonmeters voor je paraat. En dat is fijn. Er is ook nog een zogeheten B-mode – te selecteren door de transmissiehendel in de D-stand naar achteren te trekken – waarmee je extra energie kunt terugwinnen tijdens afremmen. Wij reden altijd in deze stand simpelweg omdat op deze manier rijden bijzonder prettig is. Bergaf vliegen de kilometers terug in het accupakket en in steden win je door de auto tijdig te laten uitrollen extra energie terug.
Mag ik de milieuzone in?
Over steden gesproken: in steeds meer stadscentra geldt een verbod op benzine- en dieselauto’s. Alleen emissievrije auto’s – die bestaan niet natuurlijk, maar ach – mogen de binnenstad nog in. Maar deze Grandland X Hybrid4 heeft zowel een benzine- als elektromotor. Mag je dan wel de milieuzone in? Zeker, maar alleen in de Electric-rijstand. De Hybrid4 laat via een klein blauw LED-lampje onder de binnenspiegel aan lokale autoriteiten en buitenwereld zien dat er elektrisch gereden wordt. Slim omspringen met de elektrische range is dus belangrijk. Gelukkig is er een zogeheten e-Save-functie waarbij je via het vlotte en plezierig werkende infotainmentsysteem kan aangeven hoeveel range er in het accupakket moet achterblijven, zodat je de laatste kilometers van je reis elektrisch kunt afleggen. Er is keuze uit 10 of 20 kilometer.
Achterbank
Het accupakket is onder de achterbank geplaatst en kan aan de bestuurderskant worden opgeladen (benzine tanken doe je aan de rechterkant). De Grandland X heeft standaard een 3,7 kW boordlader (1 fase). Optioneel levert Opel een 7,4 kW boordlader waarmee de batterij via een 7,4 kW wallbox in ongeveer 2 uur is op te laden. Je hoeft deze auto niet op te laden, maar verstandig is het wel. Alleen met een volle acculading bespaar je op brandstof.
Je ziet er niets van
Dat deze Grandland X een plug-in hybride is, zie je eigenlijk nauwelijks aan de buitenkant. Alleen wat typeplaatjes verraden de PHEV-techniek onderhuids. Of je moet voor de optionele zwarte motorkap, zwarte zijspiegelkappen en het zwarte dak gaan (300 euro), want dat is een exclusief kenmerk van de Grandland X Hybrid(4). Ook aan de binnenkant zijn er eigenlijk op een paar knoppen na geen optische verschillen. Nou ja, een toerenteller ontbreekt. In plaats daarvan installeert Opel een energiemeter die laat zien hoeveel energie wordt gebruikt en wanneer het systeem het accupakket oplaadt.
Net zo praktisch
De Hybrid4 is net zo praktisch als een reguliere Grandland X. Lekker ruim dus, met veel opbergmogelijkheden, fijne stoelen en uitstekende ergonomie. De auto heeft diverse knoppen, maar alles is eenvoudig en intuïtief te bedienen, zonder dat je omslachtig moet wandelen door de menu’s van het infotainmentsysteem. De bagageruimte meet 390 tot 1.528 liter versus 514 tot 1.652 liter voor de reguliere Grandland X. Inderdaad iets minder, maar in de praktijk kun je nog meer dan genoeg boodschappen of reistassen kwijt dus maak je daarover geen zorgen.
Conclusie
Eigenlijk is een plug-in hybride een verrassend fijn concept. Deze Grandland X Hybrid4 bewijst dat weer als geen ander. Hij combineert comfort en gebruiksgemak met een overvloed aan power en een laag verbruik. Maar je moet hem wel netjes opladen, want anders is zo’n stekkerhybride de meerprijs niet waard en gaat het milieuvoordeel verloren. Je koopt hem dus vooral met je verstand, al merk je na een tijdje dat stekkeren eigenlijk best plezierig is. Heel leuk zelfs.
Niet de enige, wel de goedkoopste
En nee, natuurlijk zijn we niet vergeten dat deze Grandland X Hybrid4 drie technisch identieke broertjes heeft, te weten de Peugeot 3008 Hybrid4, DS 7 Crossback e-Tense en Citroën C5 Aircross Hybrid. Deze Opel is in die kwestie wel de voordeligste aankoop.
Uit andere tests maak ik op dat de benzinemotor dan gaat werken als stroomgenerator. Dus 4wd werkt daardoor altijd. Maar goed ook, want anders zou je vast kunnen komen te zitten halverwege een 4wd ritje.
Wat ik mij afvraag, als de accu leeg is hoe krijgt hij dan zijn 4wd.
Want waar zit de generator die minsten 120 kw kan leveren.
Volvo heeft deze tussen de benzinemotor en automaatbak zitten.
Deze kan hem ook tijdens rijden opladen en bij stilstand.
Net als de outlander phev.