Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV
Door Nile van Leeuwen . Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De Mitsubishi outlander PHEV is grondig vernieuwd. Aan de buitenkant gaat het slechts om details, maar qua aandrijftechniek is echt alles anders. Tijd om opnieuw kennis te maken met de bestverkochte plug-in hybride van Europa.
Onweerstaanbaar aanbod
De Mitsubishi Outlander PHEV, wie kent hem niet? Het is by far de populairste plug-in hybride van Nederland. Je ziet hem overal rijden. Niet voor niets natuurlijk. Leaserijders kozen massaal voor de Japanse stekker-SUV vanwege het onweerstaanbare aanbod. Want waar elders vind je zo’n ruime SUV, met vierwielaandrijving, rijke uitrusting en 1.500 kg trekgewicht voor een bedrag ónder de 40.000 euro én een extra lage bijtelling? Nergens dus. Hebben ze toch goed gedaan bij Mitsubishi Motors.
Maar wat blijkt: nu het bijtellingsvoordeel voor plug-in hybrides is weggevallen, is er aanzienlijk minder interesse voor deze semi-elektrische auto’s. Gaat de grondig vernieuwde versie daar verandering in brengen?
LEES OOK: Primeur: Mitsubishi Outlander PHEV levert stroom aan kantoorpand
Onderhuids alles anders
Laten we beginnen met wat allemaal veranderd is aan de Mitsubishi Outlander PHEV. Het merk spreekt van de ingrijpendste wijziging sinds de marktintroductie in 2013. Op de eerste plaats is de 2,0‑liter benzinemotor vervangen door een compleet nieuwe 2,4‑litermotor die specifiek voor toepassing in een plug-in hybride is ontworpen.
Ook heeft de batterij een 15% grotere capaciteit, waarmee de SUV kan langer volledig elektrisch rijden. Het vermogen van de generator en de accu zijn met 10% verhoogd en het vermogen van de achterste elektromotor is met 10 kW verhoogd. De elektrische topsnelheid is verhoogd tot 135 km/u en dankzij de krachtigere motoren bedraagt het systeemvermogen nu 176 kW (240 pk).
Verder houdt het zogeheten Main Battery Warming System de aandrijfaccu op een optimale temperatuur, zowel tijdens het opladen als het rijden. Dit systeem werkt tot buitentemperaturen van -40° Celsius.
Alle verbeteringen resulteren in een grotere elektrische actieradius van maximaal 43 kilometer volgens de strengere en realistische WLTP-testmethode. Daarmee komt de Outlander PHEV een stuk verder dan alle andere plug-in hybride SUV’s van dit moment. De gemiddelde CO2-uitstoot is vastgesteld op 47 g/km.
Uitstraling Mitsubishi Outlander PHEV
Aan de buitenkant is de vernieuwde Outlander PHEV te herkennen aan de nieuw ontworpen grille, bi‑LED koplampen, LED‑mistlampen, nieuwe 18‑inch lichtmetalen wielen, achterspoiler en nieuwe skidplates voor en achter.
Het interieur oogt fraaier en hoogwaardiger dankzij de vernieuwde middenconsole en het nieuwe instrumentenpaneel. Nieuwe stoelen bieden betere zijdelingse steun en zijn in de luxere Instyle en S‑Edition uitvoeringen voorzien van lederen bekleding met fraai stikwerk in diamantpatroon. Passagiers op de achterbank profiteren van nieuwe ventilatieroosters en een usb-aansluiting.
Energie managen
Het aandrijfsysteem van de Mitsubishi Outlander PHEV is in feite een energiemanagementsysteem dat gebruik maakt van twee bronnen: de aandrijfaccu batterij en de benzinemotor. Toen wij met een volgeladen batterij vertrokken en een route via provinciale wegen volgden, haalden we net iets meer dan 40 km uit de accu voordat de benzinemotor aansloeg om de batterij op te laden. Als je direct de snelweg opgaat, is de batterij na 30 km al leeg.
Je kunt ervoor kiezen om het hybridesysteem alles zelf te laten regelen, maar je kunt ook kiezen voor een EV-modus waarmee je de auto forceert om uitsluitend elektrisch te rijden zolang het mogelijk is. Er is ook een Save- en een Charge-modus waarmee je bijvoorbeeld kunt kiezen om stroom te bewaren voor later, om bijvoorbeeld geruisloos en uitstootloos de woonwijk in te rijden.
De souplesse van het aandrijfsysteem is ongekend. De wisselwerking tussen benzine en elektrisch gaat vrijwel onmerkbaar. Je hoort de benzinemotor aanslaan, maar verder is het allemaal buitengewoon aangenaam en stil in de auto. Stiller dan voorheen, dat zeker.
A post shared by AutoRAI.nl (@autorai.nl) on
Mitsubishi Outlander uitrusting
Ondanks alle verbeteringen is de vanafprijs van de Mitsubishi Outlander PHEV ongewijzigd. Het model is leverbaar vanaf 35.990 euro en standaard voorzien van onder meer dual‑zone climate control, lichtmetalen wielenn, SDA‑multimediasysteem met touchscreen, led‑dagrijverlichting en zeven airbags.
Mitsubishi Outlander prijzen
Wie kiest voor de uitvoering Instyle (46.990 euro) krijgt bijvoorbeeld een elektrisch bedienbaar schuif‑/kanteldak, Rockfort Fosgate premium audiosysteem, standkachel, verwarmbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare achterklep, Multi Around Monitor en Forward Collision Mitigation.
De prijs van de meest luxe uitvoering is eveneens ongewijzigd. De S‑Edition is leverbaar vanaf 50.990 euro en onderscheidt zich met ‘Dark Chrome’ 18‑inch lichtmetalen velgen en grille, high‑performance Bilstein dempers, zwarte dakrails en het Ultrasonic Misacceleration Mitigation System.
Hoi Patrick,
wij halen ook nog geen 30 echte kilometers volledig elektrisch. Of je moet zonder airco en zonder kachel gaan rijden. Verschil tussen winter en zomer is groot. Scheelt meer dan 10 echte elektrische kilometers. Auto rijdt verder prima, benzineverbruik is niet laag maar ook niet erg hoog voor zo’n grote auto.
Wij laden en auto elke nacht zodat hij volledig geladen is, per week rijden we toch meer dan 300 km elektrisch.
Ik heb een outlander PHEV sinds augustus en ben eigenlijk teleurgesteld in het aantal km elektrisch rijden. Op dit moment kom ik met moeite aan 20km puur elektrisch rijden wat toch wel heel erg laag is.
Heeft nog iemand deze ervaring of zou er iets met de accu aan de hand zijn. In de garage vinden ze dit normaal, ik niet.
Ik vraag mij af of het haalbaar en interessant zou kunnen zijn om met behoud van garantie deze auto op LPG te laten rijden?
Beste auto ever gehad , na mercedes e klasse etc, betrouwbaar en een super fijn rijdende auto die super betrouwbaar is en ultra lage onderhoudskosten heeft
dat is bij de bekende Duitse merken wel anders.
Verbruik van een op benzine rijdende suv is heel redelijk, wel erg jammer dat ze er niet een giga grote accu in leggen van bv 60 kw of meer.
Dan was het echt een +++ geweest.De electro aandrijving is mega en maakt de auto uiterst snel en comfortabel.
nu overgestapt op een Jaguar I pace en de rijdt niet lekkerder of comfortabeler dan een Outlander Phev en dat wil wel wat zeggen en dan heb ik het over het oude model phev.
Ik rijd nu 5 jaar een PHEV en naar alle tevredenheid.
Sta op het punt een 2019 Instyle te kopen.
Geen reden gevonden het niet te doen na het rijden van het 2019 type S.
Ik durf de Instyle wel aan.
Probleemloos 5 jaar met 155.000 km op de teller gereden.
Benzine verbruik inderdaad niet laag, maar voor een dergelijke auto qua ruimte en gewicht echt niet gek bij 132 km per uur: 8 liter op 100 km = 1 op 12,6
Soms zelf 7 l. op 100 km.
misschien gaart dat beter nu de nieuwe tot 135 km/u elektrisch kan rijden…..
Succes Jan met je beslissing.
Ze hebben het maar weer gefikst bij Mitsubishi. Ik bezit sinds 2012 een Mitsubishi Outlander 2,4 AWD in Style. Dit is mijn 25ste auto vanaf 1960! Veel, heel veel kilometer gereden in diverse merken, maar altijd de wat grotere comfortabele auto’s. Sinds mijn pensioen zijn mijn jaarlijkse kilometers beperkt tot ca. 6.000. Wat ik wil opmerken is dat mijn huidige Outlander de fijnste auto is die ik ooit heb gereden. Lekkere hoge zit, comfortabel en een goede caravantrekker. Hij lust echter wel een beetje benzine (1 : 10). Zou ik nog overgaan op de 2019 PHEV? Wie kan adviseren laat het maar weten.