Autotest – Mercedes-Benz EQA 250 (2021)
Compacte elektrische crossover van Mercedes-Benz
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Volledig elektrische C-segment crossovers zijn er nog niet heel veel. Hyundai heeft zijn IONIQ 5 voorgesteld en Lexus voert al enige tijd een UX 300e. In dezelfde prijsklasse en in hetzelfde segment introduceert Mercedes-Benz nu de EQA 250. Het verwantschap met de nieuwe Mercedes-Benz GLA is goed zichtbaar, maar toch voelt de EQA aan als een compleet andere auto. Op pad in de nieuwe Mercedes-Benz EQA 250.
De vanafprijs: ontzettend belangrijk
Een goede vanafprijs is ontzettend belangrijk voor een volledig elektrische auto. Hoe zit het met de prijs van de nieuwe Mercedes-Benz EQA 250? De vanafprijs van de EQA 250 start in Nederland bij 49.995 euro. Daarmee zit het model in het vaarwater van de Lexus UX 300 Electric met een vanafprijs van 49.990 euro. En er zijn nog veel meer crossover-alternatieven. Ter beeldvorming zetten we er een aantal op een rij, met prijzen van laag naar hoog.
- Kia e-Niro 64 kWh – 455 km – 38.995 euro
- Skoda Enyaq iV 58 kWh – 390 km – 40.780 euro
- Hyundai Kona Electric 64 kWh – 484 km – 41.595 euro
- Aiways U5 Premium 63 kWh – 400 km – 43.850 euro
- Skoda Enyaq iV 77 kWh – 537 km – 47.780 euro
- Volkswagen ID.4 1ST 77 kWh – 501 km – 47.890 euro
- Lexus UX 300e 54,3 kWh – 315 km – 49.990 euro
- Mercedes-Benz EQA 250 66,5 kWh – 426 km – 49.995 euro
Veel aanbod
De boodschap is duidelijk: er is ontzettend veel aanbod, maar Mercedes-Benz is in dit geval ook een van de duurdere modellen zonder uit te blinken met range. De prijs van de EQA 250 kan hard oplopen met de nodige opties. Je kunt gelukkig wel zonder meerprijs kiezen voor een AMG Line, een Progressive of Electric Art-versie, dat is fijn. Wie de tijdelijk leverbare Edition 1-versie van de EQA 250 wenst, moet wel flink bijbetalen.
Mercedes-Benz EQA 250 Edition 1
Die Edition 1 kost 9.450 euro meer, inclusief het Advanced-pakket ter waarde van 2.783 euro. De EQA 250 is dan wel direct bijzonder rijk uitgerust met exterieurelementen van het nightpakket met de AMG-styling. Je krijgt als extra’s ook 20-inch lichtmetalen wielen, privacy glas, stoelverwarming voor, een Electric Art-pakket, speciale vloermatten en verlichte sierdelen en blauwe siernaden op de stoel- en portierbekleding.
Nog meer opties
De prijs van de EQA 250 loopt verder op als je een Premium pakket (4.568 euro) of Premium Plus pakket (8.168 euro) aanvinkt. In dat laatste geval heeft je EQA 250 wel alles wat je maar kan wensen, zoals een panorama-schuifdak, een parkeersysteem met 360°-camera, een Burmester geluidssysteem, elektrisch verstelbaar voorstoelen, automatische airconditioning, een draadloos oplaadsysteem voor mobiele eindapparaten, navigatie met MBUX augmented reality en nog veel meer. Wel een dingetje: de prijs is dan wel opgelopen tot 65 mille.
Hoeft niet, kan wel
Ach, zo gek hoef je het allemaal niet te maken natuurlijk. Jij bepaalt immers hoe je een EQA 250 samenstelt, maar een exemplaar bestellen van dik 70 mille is mogelijk. Hoeft niet, kan wel.
Mercedes-Benz EQA 250 (2021) – Elektrische GLA – REVIEW – AutoRAI TV
GLA vormt basis
Even los van die prijs: hoe praktisch is zo’n nieuwe Mercedes-Benz EQA 250 eigenlijk? Als basis gebruikte Mercedes-Benz de nieuwe GLA. Een goede keuze, want die GLA is gewoon een puike auto zo bleek al uit een eerdere rijtest. Comfortabel, voldoende ruim voor vijf personen en uitgerust met snufjes die je in een nieuwe auto verwacht, dat is wat de nieuwe GLA te bieden heeft. Op die basis gaat Mercedes-Benz verder in de nieuwe EQA. En dat pakt goed uit, waarover later meer. De Mercedes-Benz EQA is 4.463 mm lang en is daarmee iets korter dan de GLA (4.410 mm). De wielbasis van de EQA is met 2.729 mm gelijk aan die van de GLA.
Ander design
Er zijn wel de nodige designaanpassingen doorgevoerd ten opzichte van de GLA. Zo kreeg het front en de achterkant een complete make-over zodat de EQA meer in lijn past van andere EQ-modellen van Mercedes-Benz. We zien dus een gesloten grille, koplampen met blauwe kleuraccenten, diverse EQ-badges en speciale wielen. Een horizontale glasvezelstrip verbindt de dagrijverlichting van de koplampen met elkaar en laat de EQA 250 extra opvallen overdag en ’s nachts. De achterzijde valt extra op dankzij de doorlopende LED-balk van links naar rechts. Het geeft de EQA een extra brede uitstraling en is bovendien een knipoog naar de grotere EQC. Ook is de kentekenplaat verplaatst naar de bumper, bij de GLA zit die op de achterklep.
Gesloten, zwarte grille
De neuspartij van de nieuwe Mercedes-Benz EQA heeft grote overeenkomsten met de grotere EQC en de EQV. Het merk past een gesloten, in zwart uitgevoerde grille toe. Dit is een kenmerk van alle elektrische EQ-modellen van Mercedes-Benz.
Fraai interieur
Het interieur oogt vertrouwd en heeft grotere overeenkomsten met de GLA. Niet erg, want het interieurdesign valt goed in de smaak. Mooie materialen, fraaie sfeerverlichting en een van de betere infotainmentsystemen die je momenteel in een auto kunt krijgen. Want jawel, ook de EQA 250 is uitgerust met het MBUX-infotainmentsysteem, een afkorting voor Mercedes-Benz User Experience, en dat betekent dat je met een oproep als ‘Hey Mercedes’ van alles aan de auto kunt vragen. Handig. Ook de bediening van het systeem is goed uitgedacht. Het kan met aanraking, spraaksturing, met een touchpad, fysieke knoppen en met handige swipetoetsen op het stuurwiel. Jij bepaalt.
De elektromotor van de EQA 250
Mercedes-Benz brengt de EQA allereerst als EQA 250 op de markt, uitgerust met een ‘dubbeldeks’ 66,5 kWh lithium-ion-accu, die als structureel element in de voertuigbodem is geplaatst. De elektromotor in de EQA 250 levert 190 pk (140 kW) en maximaal 375 Nm aan koppel. Daarmee kom je lekker vlot weg. De 0-100-sprint komt uit op 8,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Die topsnelheid mag je direct vergeten, want de EQA voelt zich meer op zijn gemakt met snelheden tussen de 50 en 100 km/u. Dan haal je ook het maximale uit het accupakket. Vergeet niet dat de EQA 250 1.940 kilogram weegt. Bijna twee ton dus. Daarmee is de EQA dus echt geen lichtgewicht.
Meer EQA-versies op komst
Weet dat Mercedes-Benz een complete EQA-familie zal aanbieden, met vermogens van 140 tot meer dan 200 kW, met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving. Ook komt er een versie met een grotere batterij en een actieradius van meer dan 500 kilometer volgens de WLTP-testnorm. De door ons gereden EQA 250 met 66,5 kWh-batterij komt op papier 426 kilometer ver (WLTP). In de praktijk is dat ongeveer 280 tot 370 kilometer, afhankelijk van de buitentemperatuur, de rijsnelheid, het rijgedrag en vele andere factoren. Bepaal zelf even of dat voldoende is voor jouw reispatroon.
Echt comfortabel
Om het geluids- en trillingscomfort te verbeteren, heeft Mercedes-Benz de elektrische aandrijflijn losgekoppeld van het onderstel en de carrosserie. Daarnaast waren er tal van isolatiemaatregelen. Het resultaat mag er zijn. De EQA 250 is bijzonder stil en vooral heel erg comfortabel. Het comfort is absoluut een van de USP’s van de EQA 250.
Ook ruim genoeg?
En hoe zit het met ruimte-aanbod? Dat is vergelijkbaar met de GLA. Achterin kunnen dus prima drie volwassen mensen plaatsnemen met voldoende been- en hoofdruimte. De achterbankleuning kan worden neergeklapt in de verhouding 40:20:40. Er ontstaat dan 1.320 liter. Normaal is er 340 liter voorhanden. De GLA is optioneel leverbaar met een achterbank die over 14 centimeter verschuifbaar is. Zo kan de gebruiker kiezen voor meer bagageruimte of voor extra beenruimte. Bij de EQA 250 is dat niet mogelijk.
Aanhangwagengewicht
Een trekhaak met ESP-aanhangwagenstabilisatie is als optie leverbaar voor de Mercedes-Benz EQA. Het geremde aanhangwagengewicht van de EQA 250 bedraagt 750 kilogram met een kogeldruk van 80 kilogram. De trekhaak is goedgekeurd voor montage van een fietsdrager. De vierwielaangedreven modellen bieden een nog hoger trekvermogen.
Standaard warmtepomp
De Mercedes-Benz EQA is standaard uitgerust met een warmtepomp. Dankzij die warmtepomp is het mogelijk om het interieur voor vertrek te koelen of te verwarmen. Wel zo handig als je dit doet als de auto aan de lader staat. Daarover gesproken: hoe zit het met laadtijden? De laadtijd bij een wallbox of openbaar laadstation (11 kW) komt uit op 5 uur en 45 minuten van 10 naar 100 procent. Bij een snellaadstation is maximaal 100 kW-laadkracht haalbaar. Het opladen duurt dan maar 30 minuten van 10 tot 80 procent. Met 2,3 kW-laadkracht kost het laden overigens 30 uur, van 10 tot 100 procent.
Electric Intelligence
Het vinden van een laadpunt is kinderlijk eenvoudig. Het standaard aanwezige navigatiesysteem heeft namelijk altijd Electric Intelligence. Deze berekent de snelste route naar de bestemming. Op basis van continue actieradiussimulaties houdt het systeem rekening met eventuele noodzakelijke laadstops en tal van andere factoren, zoals de topografie en het weer. Het systeem kan ook dynamisch reageren op veranderingen, bijvoorbeeld in de verkeerssituatie of in de persoonlijke rijstijl. Ook geeft het systeem laadstations weer.
Dit is ook standaard
En wat is er dan naast navigatie nog meer standaard op de Mercedes-Benz EQA 250? Denk aan LED-koplampen met adaptieve grootlichtassistent, een achterklep die elektrisch opent en sluit, 18-inch lichtmetaal, sfeerverlichting met 64 kleuren, twee bekerhouders, comfortstoelen, een achteruitrijcamera, een met leder bekleed multifunctioneel sportstuur en meer.
Conclusie
De nieuwe Mercedes-Benz EQA is absoluut niet de goedkoopste elektrische crossover in het C-segment, maar hij weet met fraaie afwerking en bijzonder comfortabele rij-eigenschappen wel te overtuigen. Wat dat betreft dus een welkome nieuwkomer.
Nog geen reacties