Autotest – Jaguar I-Pace (2018)
Jaguar I-Pace: het betere bijtellen
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als zakelijk rijder loopt het water je vast in de mond bij het lezen van de kop van dit verhaal. Daarom gaan we maar direct door naar de hoofdvraag van dit verhaal: hoe goed is de nieuwe Jaguar I-Pace? En is het terecht dat duizenden Nederlanders met smart op deze elektrische crossover van Jaguar zitten te wachten?
Jaguar I-Pace bijtelling
Het is nu of nooit voor de Jaguar I-Pace. Het succes in Nederland – het zal eens niet – is namelijk sterk afhankelijk van bijtellingsregels. Alleen in 2018 betaal je in Nederland over de fiscale waarde een bijtellingspercentage van 4 procent voor een periode van maximaal vijf jaar. In 2019 wordt dat iets anders. Dan betaalt de zakelijke rijder bij privéverbruik voor 1 tot 50.000 euro een bijtellingspercentage van 4 procent bijtelling en voor bedragen daarboven 22 procent. Je begrijpt nu waarom zakelijk rijdend Nederland vooral in 2018 met kwijl in de mondhoeken kijkt naar de Jaguar I-Pace en waarom honderden Nederlanders al op voorhand een order hebben geplaatst.
“De Jaguar I-Pace is niet goedkoop. De vanafprijs bedraagt een stevige 80.330 euro.”
Duizenden exemplaren
Ook belangrijk: Jaguar kán leveren in 2018. Sterker nog: de fabriek weet eindelijk hoe de vork in de steel zit in Nederland en gaat de productiecapaciteit voor ons land meer dan verdubbelen. Dat betekent dat er enkele duizenden exemplaren naar ons land komen. Jaguar garandeert levering in 2018. Dat is bij sommige concurrenten wel anders. Andere tegenhangers komen – helaas voor hen – net te laat. Neem de elektrische crossover Audi e-tron. Die is nu al te bestellen, maar komt pas in 2019 op de markt. De Audi gaat ongeveer 82.500 euro kosten en valt dus in de ‘mixbijtelling’.
Jaguar I-Pace prijs
Of deze Jaguar I-Pace interessant voor je is, hangt onder meer af van je leasebudget. Weet in ieder geval dat de I-Pace niet goedkoop is. De vanafprijs bedraagt een stevige 80.330 euro. Je krijgt voor dit bedrag een I-Pace S EV400. De SE, HSE en First Edition hebben prijskaartjes van respectievelijk 88.420, 94.480 en 104.780 euro. Met wat opties loopt de prijs gemakkelijk verder op. Bij het zien van deze prijzen popt er waarschijnlijk maar één vraag in je op: heb je aan een standaard Jaguar I-Pace voldoende?
“Voor de die hard ‘bijtellers’ is de basisversie meer dan voldoende.”
Standaarduitrusting
Lees maar even mee. De I-Pace S EV400 heeft standaard onder meer 18-inch 15-spaaks lichtmetalen wielen, LED-koplampen, achtvoudig elektrisch en handmatig verstelbare sportstoelen met bekleding in Luxtec maar ook een Touch Pro Duo infotainmentsysteem, Interactive Driver Display en een audiosysteem van Meridian. Ook Park Pack is standaard, bestaande uit een 360-graden Park Distance Control met parkeersensoren vóór, achter en in de flanken van de auto. Aan connectiviteit is geen gebrek, want ook InControl Remote, Navigation Pro en Connect Pro (Smart Settings, Pro Services, 4G WiFi-hotspot) zijn van de partij. Ondersteuning van Android (komt later) en Apple-smartphones is er ook. Weten wat de I-Pace standaard nog meer heeft? We zetten de complete lijst onderaan dit artikel.
Actieradius-angst
Het fraaie Touch Pro Duo infotainmentsysteem is te bedienen via touchscreens met capacitieve sensoren en via gebaren. De afleesbaarheid van de schermen is niet altijd top, onder meer door de lichtinval van buiten. Ook verschijnen er snel vette vingers op de twee displays. Een nieuw EV-gericht navigatiesysteem maakt gebruik van topografische gegevens, informatie van vorige ritten en de rijstijl om een sterk gepersonaliseerde routegeleiding en een nauwkeurige actieradius te berekenen. Een welkome aanvulling voor mensen met actieradius-angst.
“Wielen in de maat 22-inch ogen fantastisch maar doen afbreuk aan het comfort. Een kleinere maat – 20-inch bijvoorbeeld – rijdt al een stuk stiller en fijner.”
18-inch groot genoeg?
In theorie heb je dus niet veel meer uitrusting nodig. Voor de die hard ‘bijtellers’ is de basisversie meer dan voldoende. Toch oogt zelfs 18-inch lichtmetaal onder de I-Pace wat klein. Een grotere maat wielen zou niet misstaan. Dan ontstaat wel direct een gevecht tussen emotie en verstand. Grotere wielen – met een grotere rolweerstand – maken de I-Pace minder efficiënt. Op 18-inch lichtmetaal verbruikt de I-Pace het minste energie en peuter je uit het accupakket de meeste kilometers. Wielen in de maat 22-inch ogen fantastisch maar doen afbreuk aan het comfort. Een kleinere maat – 20-inch bijvoorbeeld – rijdt al een stuk stiller en fijner. Er is dan bovendien minder onrust in de auto.
Weinig keuze
Elke Jaguar I-Pace heeft dezelfde EV400-aandrijflijn: bestaande uit twee elektromotoren met een systeemvermogen van 400 pk (294 kW) en een koppel van 696 Nm. Geloof ons: dat is kracht en koppel in overvloed. De twee elektromotoren zijn door Jaguar zelf ontwikkeld en direct met de aandrijfassen verbonden. Elke I-Pace heeft AWD en vol stroom geven resulteert in een gevoel van ‘to infinity and beyond’. Je krijgt een heerlijke en aanhoudende push in de rug.
“Feitelijk heeft de I-Pace een 93 kWh-accupakket waarvan 86 tot 87 kWh bruikbaar is.”
Topsprinter
De elektrische crossover van Jaguar accelereert in 4,8 seconden naar 100 km/u. Dat is snel, zo ervaren we op het circuit Autodrómo Internacional do Algarve in Portugal. Tijdens deze circuitsessie valt ook de wegligging op. Jaguar heeft in bodemsectie van de I-Pace een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 90 kWh verwerkt. “Feitelijk is het een 93 kWh-accupakket waarvan 86 tot 87 kWh bruikbaar is”, zegt Dr. Wolfgang Ziebart in een gesprek met AutoRAI.nl. Hij is de chief engineer van de Jaguar I-Pace. “Omdat het accupakket in de bodem van de auto is verwerkt ontstond automatisch een auto die ook uitstekend uit de voeten kan in het terrein”, zegt Ziebart. Om deze off-roadcapaciteiten van de I-Pace te benadrukken rijden we ook een serieus parcours off-road, op reguliere straatbanden. Het is indrukwekkend waartoe de I-Pace in staat is. De foto’s spreken voor zich.
One pedal driving
De accu geeft de I-Pace een range van maximaal 480 kilometer (WLTP) maar ook een laag zwaartepunt. De auto voelt en stuurt heel direct. Goed te plaatsen, eenvoudig te corrigeren. Gewoon eerlijk. Niet slecht voor een auto die in standaard trim 2.133 kilogram weegt, al blijf je carrosseriebewegingen merken. Toch blijft het altijd comfortabel. Je went supersnel aan het fenomeen ‘one pedal driving’. Er zijn twee standen: normaal of intensief. In die laatste stand is de energieterugwinning het grootst maar is de vertraging ook het meest indrukwekkend. Een paar kilometer rijden en je wilt al snel niets anders meer.
“Zelfs onder de ‘motorkap’ is opbergruimte. Niet veel, maar toch.”
Jaguar I-Pace actieradius
Is het hoge gewicht van de I-Pace niet funest voor de actieradius? Of anders gevraagd: hoe groot is de actieradius in de praktijk? Jaguar belooft zoals gezegd een range van maximaal 480 kilometer. Reken in de praktijk op ongeveer 350 kilometer, maar 410 kilometer moet mogelijk zijn bij gunstige omstandigheden. Tijdens onze testrit gaf de boordcomputer een range van 330 tot 360 kilometer aan. De airco en radio waren gewoon ingeschakeld. Of dat voldoende range is, moet elke zakelijk rijder zelf bepalen. Kijk goed naar je reisschema en bepaal dan of een I-Pace in je leven past. Staar je niet blind op bijtellingspercentages.
“Elke I-Pace heeft AWD en vol stroom geven resulteert in een gevoel van ‘to infinity and beyond’.”
Jaguar I-Pace opladen
Het opladen is bij een elektrische auto net zo belangrijk als de actieradius. Vertel op: hoe zit het bij de Jaguar I-Pace? Opladen van 0 tot 80% kan in 40 minuten bij een 100 kW DC-snellaadstation. Omdat die niet overal te vinden zijn, kun je de auto ook via een AC-wallbox (7 kW) thuis of op het werk opladen. Dat duurt dan ongeveer 10 uur. Slim is dat de Jaguar I-Pace bij het laden automatisch de temperatuur van de batterij verhoogt (of verlaagt) om het laadproces te optimaliseren en in zo kort mogelijke tijd een maximaal rijbereik te krijgen.
Jaguar I-Pace garantie en onderhoud
En hoe zit het met garanties en onderhoud? De Jaguar I-Pace heeft standaard 8 jaar/160.000 kilometer garantie op de batterij. Voor het gehele voertuig geldt een garantietermijn van 3 jaar/100.000 km. Daarnaast is Jaguar Care inbegrepen: 3 jaar gratis onderhoud met een maximum kilometrage van 100.000. De onderhoudskosten zullen beperkt zijn, maar weet wel dat banden vaker vervangen moeten worden: een gevolg van het hoge gewicht van de auto. Hebben meer EV’s last van.
“Je went supersnel aan het fenomeen ‘one pedal driving’. Er zijn twee standen: normaal of intensief.”
Ook praktisch?
Genoeg cijfers, want hoe zit het met de rijbeleving en praktische bruikbaarheid? De besturing voelt wat gevoelloos aan, maar is wel lekker direct. Accelereren in de I-Pace is heerlijk, zoals in elke elektrische auto. Er is direct koppel en de acceleratie is intens tot de begrenzer het bij 200 km/u genoeg vindt. Er is sprake van een prettige ‘woosh’. Toch is de I-Pace vooral praktisch. Een groot voordeel is de forse wielbasis van 2.990 mm. De wielen van de 4.682 mm lange en 1.565 mm hoge Jaguar zijn ver op de hoeken geplaatst waardoor je lekker veel binnenruimte hebt. Zowel voor- als achterin is het riant zitten. Ook de bagageruimte is fors te noemen. Zelfs onder de ‘motorkap’ is opbergruimte. Niet veel, maar toch. De bagageruimte achterin bedraagt dik 650 liter en als je de achterbank neerklapt (60:40) ontstaat er zelfs 1.453 liter. De afwerking van het interieur is fraai en de verstelbaarheid van de bestuurdersstoel en stuurkolom is dik in orde. Zodoende is het vinden van een fijne zitpositie kinderspel.
“Een groot voordeel is de forse wielbasis van 2.990 mm, je hebt meer dan voldoende leefruimte.”
Conclusie
Voor leaserijders met een wat groter leasebudget is de Jaguar I-Pace zeker interessant, vooral als de gebruiker alleen van huis naar werk hoeft te rijden of op de route gebruik kan maken van snelladers. De actieradius is groot genoeg voor een paar ritten op en neer. De Jaguar I-Pace vormt een premium alternatief – met dito prijskaartje – voor auto’s als de Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Volkswagen E-Golf en Kia Niro EV. De elektrische vijfzitter arriveert precies op tijd om maximaal te profiteren van het wispelturige en kortzichtige autobelastingklimaat in Nederland. Los gezien van alle bijtellingsnonsens is de Jaguar I-Pace vooral een zeer volwassen, goed doordachte, leuk rijdende en praktische elektrische crossover met een hoog afwerkingsniveau. Ons advies: hou het simpel. Extra toeters en bellen zijn leuk maar niet per se nodig. Genieten ga je sowieso, mét of zonder 4 procent bijtelling.
Specificaties Jaguar I-Pace
- Maximum vermogen: 400 pk (294 kW)
- Maximum koppel: 696 Nm
- Accutype: Lithium-ion pouch-cellen
- Accucapaciteit: 90 kWh
- Aandrijving: All Wheel Drive
- 0-100 km/u: 4,8 seconden
- Topsnelheid: 200 km/u
- Gecombineerd verbruik (WLTP): 21,2 kWh/100 km
- Actieradius (WLTP): tot 480 kilometer
- Lengte: 4.682 mm
- Breedte: 2.139 mm inclusief buitenspiegels
- Breedte: 2.011 mm met buitenspiegels ingeklapt
- Hoogte: 1.565 mm 1.565 (1.558 met Active Air Suspension)
- Wielbasis: 2.990 mm
- Spoorbreedte vóór: 1.624 – 1.641 mm
- Spoorbreedte achte: 1.647 – 1.661 mm
- Bodemvrijheid: 185 mm of 230 met Active Air Suspension
- Draaicirkel (tussen stoepranden): 11,98
- Bagageruimte: 656 liter (638 met Active Air Suspension)
- Bagageruimte met achterbank neergeklapt: 1.453 liter (1.435 met Active Air Suspension)
- Opbergruimte onder ‘motorkap’: 27 liter
- Gewicht: 2.133 kilogram (2.140 met Active Air Suspension)
- Maximum toelaatbaar gewicht: 2.670 kilogram
- Maximum asbelasting vooras: 1.320 kilogram
- Maximum asbelasting achteras: 1.450 kilogram
- Maximum daklast: 75 kilogram
“Genieten ga je sowieso, mét of zonder 4 procent bijtelling.”
Standaarduitrusting Jaguar I-Pace S EV400
- Standaard dak
- Richtingaanwijzers met tiptoetsfunctie voor 3x richting aangeven
- LED-achterlichten
- Mistachterlicht(en)
- Automatisch in hoogte verstelbare koplampen
- Uitschakelvertraging koplampen
- Kunststof panelen op onderzijde portieren in Gloss Black
- Grille in Gloss Black met omlijsting in Satin Chrome
- Achterbumper met achterskirt in Gloss Black
- Achterspoiler
- Verwarmbare buitenspiegels met instapverlichting
- Vlak met de carrosserie liggende portiergrepen
- Akoestisch gelaagde voorruit
- Extra warmtewerende voorruit
- Ruitenwissers met regensensor
- Achterruitverwarming met timer
- Ruitenwissers met variabele interval
- S-badge
- EV400-badge
- JAGUAR woordmerk en Leaper
- Fietsdrager voor montage op achterzijde – voorbereidingskit
LICHTMETALEN VELGEN
- 18″ ’15-Spoke’ ‘Style 1022’
- Tyre Repair System
- Tyre Pressure Monitoring System (TPMS)
- Wielmoersloten
INTERIEURKENMERKEN
- Met Softgrain leder bekleed sportstuurwiel
- 2-Zone Climate Control
- Ambianceverlichting
- Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel
- Zonnekleppen met verlichte make-upspiegels
- Verlichting in hemelconsole
- LED-leeslampjes achterin
- Zonnebrilhouder in hemelconsole
- Vaste armsteun voor met opbergvak
- Bekerhouders voor- en achterin
- Opbergruimte onder achterbank
- Middenarmsteun achter
- Luchtkwaliteitssensor
ZITPLAATSEN EN INTERIEURAFWERKING
- Sportstoelen met stoelbekleding in Ebony Luxtec en Ebony/Ebony interieur
- Tapijt in Ebony
- Metalen dorpellijsten met Jaguar woordmerk
- Asymmetrisch gedeeld (60:40) neerklapbare achterbank
DYNAMIEK
- All Wheel Drive
- Hill Launch Assist
- JaguarDrive Control
- Elektrische stuurbekrachtiging (EPAS)
- Open differentieel met Torque Vectoring
- Dynamic Stability Control (DSC)
- Elektromechanisch gestuurde parkeerrem (EPB)
- Low traction launch
- Enhanced Brake Regeneration
- Actieve lamellen
- Remblokslijtage-indicator
- Niet-actieve wielophanging
INFOTAINMENT
- Touch Pro Duo
- Interactive Driver Display
- Navigation Pro navigatiesysteem
- Connect Pro Pack
- Smartphone Pack
- InControl Remote
- AM/FM-radio
- Dynamische volumeregeling
- Bluetooth®-connectivity
- Spraakbediening
- USB-oplaadpunten (6)
- 12V-aansluitingen (2)
BESTUURDERONDERSTEUNING
- Emergency Braking
- Cruise control en Speed Limiter
- Driver Condition Monitoring
- Traffic Sign Recognition met Adaptive Speed Limiter
- Lane Keeping Assist
- Achteruitrijcamera
- Park Pack
OPLADEN EN VEILIGHEID
- Openbare laadpunten
- Multifunctionele oplaadkabel
- Opladen met timerfunctie
- Emergency Brake Assist
- 6 airbags
- Secure Tracker
- Elektrisch bediende kindersloten op achterportieren
- Geluidssignaal bij niet dragen veiligheidsgordels
- Elektrisch bedienbare portierruiten met tiptoetsfunctie en inklembeveiliging
- Inbraaksensor
GEBRUIKSGEMAK
- Opbergvak voor
- Keyless Entry
- Elektrische interieurvoorverwarming
- Afsluitbaar dashboardkastje
- Bevestigingsogen in bagageruimte
- Bevestigingshaken in bagageruimte
- handmatig bediende achterklep
Accessoires
Accessoires zijn er volop. Van een fietsendrager tot een dakkofferinstallatie. Weet dat de Jaguar I-Pace 750 kilogram geremd mag trekken.
Nog geen reacties