Autotest – Citroën e-Berlingo Van vs. Peugeot e-Partner Van (2021)
Het nieuwe succesnummer?
Door Niels Janson . Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De elektrificatie gaat bij de lichte bedrijfswagens sneller dan bij personenauto’s. Niet vreemd dus dat ook Stellantis met een uitgebreid offensief komt. AutoRAI.nl maakt kennis met de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner in besteluitvoering.
Snelle elektrificatie
De elektrificatie gaat bij lichte bedrijfswagens sneller dan bij personenauto’s. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo rijden deze bedrijfswagens relatief weinig kilometers per rit en vaak in bebouwd gebied. Kortom, een volledig elektrische aandrijving is veel eerder een realistisch alternatief voor een brandstofmotor dan bij gewone personenauto’s. Daar komt bij dat sommige steden van plan zijn om in 2025 een zero-emissiezone voor bedrijfswagens in te voeren. Wie daar is gevestigd of zijn werkzaamheden uitvoert, zal de komende jaren simpelweg wel moeten overstappen naar een elektrisch aangedreven busje.
Dat speelt in Nederland, maar ook wel daarbuiten. Stellantis, het moederbedrijf van Citroën en Peugeot, verwacht bijvoorbeeld dat in 2025 al 30% van alle door hun verkochte lichte bedrijfswagen een elektrische aandrijflijn heeft. Voor 2030 is dat percentage al gestegen tot liefst 70%. Dat is overigens inclusief waterstof-elektrische modellen.
Elektrisch net zo praktisch
De elektrische aandrijflijn is op zo’n manier in de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner verwerkt, dat de specificaties voor laadvolume en -vermogen en de mogelijkheden op gebied van conversies voor de elektrische varianten volledig gelijk zijn aan die van de brandstofversies. Het maximale trekgewicht is met 750 kg wel wat beperkt, maar het laadvermogen bedraagt nog steeds een stevige 800 kg. Afhankelijk van de carrosserievariant en -configuratie meet het laadvolume drie tot zelfs ruim vier vierkante meter.
Overigens wordt niet iedere variant officieel in Nederland geleverd. Zo voldoet de uitvoering met dubbele cabine niet aan de eisen voor het grijs kenteken, waardoor die variant voor Nederland niet interessant is. Dat geldt overigens net zo goed voor de brandstofversie daarvan.
Actieradius en opladen
De volledig elektrische actieradius bedraagt 275 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Ruimschoots genoeg dus. Uit eigen onderzoek van Stellantis blijkt namelijk dat 80% van de huidige bedrijfswagenklanten niet meer dan 200 kilometer per dag rijdt. Zeker in Nederland, waar de busjes geen lange snelwegafstanden zullen afleggen, moet je ook in de praktijk dicht bij de theoretische actieradius kunnen komen. Bovendien is voor de WLTP-cijfers al rekening gehouden met rijden met lading. De gereden route, de rijstijl van de bestuurder en de omgevingstemperatuur zullen dus een grotere invloed op de actieradius hebben dan zware lading.
Het batterijpakket heeft een capaciteit van 50 kWh en wordt geleverd met 8 jaar of 160.000 kilometer garantie. De garantie houdt in dat de accu binnen die periode minstens 70% van zijn capaciteit behoudt. Ook fijn. De auto’s zijn afhankelijk van de uitvoering voorzien van een 7 kW (eenfase) of 11 kW (driefase) boordlader. Met die laatste behoort ook snelladen tot de mogelijkheden. Dan is de batterij in ongeveer een half uur weer voor 80% opgeladen. Aan een openbare laadpaal duurt volledig opladen vijf uur (of 7,5 uur met de 7 kW-lader).
Aandrijflijn en prestaties
De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een direct beschikbaar koppel van 260 Nm. De topsnelheid is begrensd op 135 km/h. Overigens is het volle vermogen alleen beschikbaar in de Power-rijmodus. In rijmodus Normal beschik je over 80 kW (109 pk) en in Eco-modus is het vermogen beperkt tot 60 kW (82 pk). Parallel daaraan neemt ook het koppel af, alles om de batterijlading te sparen op de momenten dat het volle vermogen niet noodzakelijk is.
De rijmodi zijn dus gericht op maximale energiebesparing (Eco), maximale prestaties (Power) en een ideale balans daartussen (Normal). In Eco-modus wordt ook de werking van bijvoorbeeld de airconditioning of verwarming wat teruggeschroefd voor verdere energiebesparing. Normal gebruik je voor veruit de meeste ritten, Eco is voor als je energie wilt of moet besparen en Power is voor als je bijvoorbeeld met zware lading rijdt.
Nieuw infotainment voor Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner
De elektrische versies van de Berlingo en Partner hebben nog wat in petto: een nieuw infotainmentsysteem met (dus) ook nieuwe functies. De meeste nieuwtjes hebben direct verband met de elektrische aandrijving. Zo is er bijvoorbeeld een functie om een laadsessie in te plannen of het interieur voorafgaand aan de rit alvast lekker op temperatuur te brengen terwijl de auto oplaadt.
De bediening van deze functies kan ook via de My Citroën- en My Peugeot-app. In die apps vind je ook onderhoudsinformatie en informatie over bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden onderweg. Los van de ‘elektrische zaken’ is ook het (optionele) volledig digitale instrumentenpaneel een nieuwe toevoeging.
Rijden
De Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner hebben een gelijke aandrijflijn, maar toch zijn er wat verschillen. Bij de Citroën e-Berlingo is de onderstelafstemming bijvoorbeeld sterker gericht op comfort. De e-Partner biedt de kenmerkende Peugeot i-Cockpit en bijbehorende, wat strakkere onderstelafstemming. Het verschil is niet super groot, maar wel merkbaar.
Op grote oneffenheden, zoals de Franse wegen die weleens hebben, willen de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner zonder lading nog weleens een beetje ‘deinen’. Vooral bij kleine oneffenheden is te merken dat de Citroën die net even beter wegwerkt. We hebben met lege busjes gereden, maar ook met een lading van 200 kg achterin. Dan is te merken dat ze net even strakker op de weg liggen. De prestaties nemen met lading uiteraard wel iets af. Ook hier: het verschil is niet heel groot, maar wel merkbaar. De Power-modus biedt indien nodig uitkomst.
De rijmodi
Er zit merkbaar verschil tussen de verschillende rijmodi. In Eco-modus doet de auto het zeer rustig aan. Zo rustig, dat dit inderdaad een rijmodus is die je eigenlijk alleen gebruikt in de stad of als je écht energie moet besparen. De rijmodus Normal biedt zoals bedoeld de beste balans tussen prestaties en verbruik en in Power is de auto merkbaar een stuk krachtiger. Zonder lading zou je de acceleratie zelfs vlot kunnen noemen. Met lading biedt de Power-modus uitkomst bij bijvoorbeeld het invoegen op de snelweg, dan wordt het gewicht van de lading als het ware gecompenseerd.
B-modus
Zoals tegenwoordig iedere andere elektrisch aangedreven auto hebben ook de Citroën e-Berlingo en de Peugeot e-Partner een B-modus. Schakel je die in, dan remt de auto extra sterk op de elektromotor. Daarmee win je niet alleen energie terug die anders tijdens het remmen verloren gaat, ook spaar je er de remmen mee.
De B-modus is bij de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner wel wat minder sterk dan gemiddeld. Je kunt zonder daadwerkelijk de rem aan te raken afremmen voor bijvoorbeeld een naderende bocht (‘one pedal driving’), maar voor sterker afremmen zal je toch nog het rempedaal moeten gebruiken. Bijvoorbeeld voor het afremmen voor een rotonde of rode stoplichten. Voor een volledige ‘one pedal’ rijervaring zou de B-modus dus nog wel wat krachtiger mogen zijn. Dat neemt niet weg dat de B-modus prettig rijdt en we hem al snel bij iedere rit inschakelen.
Uitrusting en prijzen
Zoals gezegd komen de verschillende uitvoeringen en uitrustingen in principe volledig overeen met de brandstofversies van de busjes. Enkele (al dan niet optionele) highlights zijn Surround Rear Vision (beeld achteruitrijcamera weergegeven in de binnenspiegel), een head-up display, stabiliteitscontrole voor het rijden met een aanhanger en een indicator die waarschuwt wanneer het maximale laadvermogen wordt overschreden. De Peugeot voegt daar nog de i-Cockpit aan toe.
De Citroën e-Berlingo Van en Peugeot e-Partner Van zijn leverbaar vanaf 26.090 euro. Dat is dus niet heel veel meer dan een vergelijkbaar gemotoriseerde besteluitvoering met brandstofmotor. De BlueHDi 130 S&S EAT8 is er namelijk vanaf 22.540 euro (Citroën) of vanaf 22.940 euro (Peugeot). Dat prijsverschil heb je snel terugverdiend.
Conclusie
Citroën en Peugeot hebben met de Berlingo en Partner al (jarenlang) een sterk aanbod in huis. Deze nieuwe elektrische varianten zullen verder aan dat succes gaan bijdragen. Zelfs voor wie het niet noodzakelijk is om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen, zijn ze echt het overwegen waard. De kans is groot dat ze op de lange termijn goedkoper zijn dan de brandstofversies en bovendien rijden ze dankzij de vloeiende aandrijving en de directe vermogensafgifte ook nog eens fijner.
Liever een ander logo op stuur en grille? De Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner zijn ook leverbaar als Opel Combo-e Cargo en Toyota Proace City Electric.
Nog geen reacties