Autotest – BMW iX3 (2021) – de elektrische X3!
Eigenlijk een vrij normale SUV
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Op papier heeft de elektrische BMW iX3 een actieradius van ongeveer 460 kilometer op een volle acculading. Ga je dat ook halen in de praktijk? En zit het met de rijeigenschappen van deze elektrische BMW X3? Tijd voor een test, tijd voor antwoorden.
BMW hanteert ‘Power of Choice’-filosofie
Als er binnen het gamma van BMW een auto de ‘Power of Choice’-filosofie het beste kan uitbeelden, dan is dat wel de BMW X3. Je kunt hem krijgen met een benzine- of dieselmotor, als plug-in hybride of als volledig elektrische versie in de vorm van de BMW iX3. Het is aan de klant om te bepalen welke aandrijflijn het beste bij hem of haar past. Kortom: jij kiest, BMW biedt de oplossing.
X3 leverbaar met diverse aandrijflijnen
In de toekomst krijgen meer modellen een verscheidenheid aan aandrijflijnen. De BMW X5 is daar ook al een goed voorbeeld van. Die kun je krijgen met benzine- of dieselmotor, als plug-in hybride en straks zelfs met een brandstofcel (waterstof).
Overeenkomsten iX3 en X3
Goed, de BMW iX3 dus, het elektrische broertje van de X3. Dat verwantschap steekt de iX3 niet onder stoelen of banken. Het is overduidelijk nog steeds een X3. De carrosserie is grotendeels gelijk. Alleen krijgt de iX3 een ander front met haast dichte grille, andere wielen, andere bumpers en heel veel BMW i Blau-kleurige details om te benadrukken dat je hier te maken hebt met een elektrische auto.
80 kWh accu voor BMW iX3
De blauwe sierstrip onderaan de portieren zit er niet voor niets. Dit is een hint van de designers dat er in de bodemsectie in bijzonders ligt. In dit geval een accupakket met een bruto capaciteit van 80 kWh, waarvan 74 kWh bruikbaar is. De batterij bestaat uit 188 cellen en geeft de iX3 op papier een maximale WLTP-range van 459 kilometer.
Daadwerkelijke actieradius
Omdat de WLTP-testnorm nog altijd een theoretische waarde is – die overigens wel stukken realistischer is dan de vorige NEDC-methode – blijft er natuurlijk altijd een verschil bestaan met de actieradius die je daadwerkelijk haalt. Wij halen de BMW iX3 volgeladen (100%) op bij de importeur met een actieradius van ongeveer 350 kilometer, een verschil van 119 kilometer met de waarde in de brochure.
Invloedrijk
Is die afwijking stevig? Ja, best wel, maar je moet ook realiseren dat een elektrische range van een auto van diverse factoren afhankelijk is. Rijstijl, type band, bandenspanning, type wegdek, temperatuur, geografie, er komt van alles bij kijken. De grootste invloed op de range heb jij als bestuurder. De kachel een standje warmer betekent verlies van range. De muziek wat harder: verlies van range. Een keertje wat harder rijden betekent ook verlies. Kortom: je moet je manier van rijden veranderen om het maximale uit de aandrijflijn te halen.
Topsnelheid
Realiseer dat als je kiest voor een elektrische auto, zo ook voor deze BMW iX3. De SUV heeft een topsnelheid van 180 km/u. Leuk, maar totaal niet efficiënt. Dat is 130 km/u rijden ook niet. De luchtweerstand wordt hoog, de weerstand van de banden ook. Het gevolg: de kilometers vliegen uit het accupakket.
Een sport
Pas je tempo aan, anticipeer op het andere verkeer, ga vroegtijdig van je stroompedaal en win zoveel mogelijk energie terug met de regeneratiestand. Als je accepteert om je mindset wat betreft autorijden aan te passen, dan komt het helemaal goed. En dan wordt het zelfs leuk. Het is dan een sport om zoveel mogelijk range uit je batterij te halen.
Standje ‘eco’
In de BMW iX3 is dat goed merkbaar. Wie continu hard rijdt, levert stevig op de actieradius in. Wie in het brein standje ‘eco’ weet te vinden en bewust autorijdt, komt daadwerkelijk verder. Het is in de praktijk mogelijk om 350 tot 400 kilometer te halen. In de stad is dat meer omdat je dan veel meer energie terugwint, helemaal in de meest agressieve stand waarbij je het rempedaal haast niet meer nodig hebt.
Achterwielaandrijving
Toch is een beetje doorrijden in de achterwielaangedreven iX3 ook erg leuk. Hij heeft namelijk power zat. De elektromotor van 286 pk (210 kW) heeft een indrukwekkend koppel van 400 Nm waardoor je altijd vlot accelereert. Van 0 naar 100 km/u kost je slechts 6,8 seconden, vergelijkbaar met de conventioneel aangedreven BMW X3 xDrive30i. De push in de rug bij volstroom is niet misselijkmakend, maar prettig.
Geen lichtgewicht
Omdat de accu in de bodem van de auto is geplaatst, ligt het zwaartepunt van de auto 7,5 cm lager dan dat van de andere BMW X3-modellen. Kortom: deze iX3 ligt met zijn 2.260 kilogram aan gewicht als een blok op de weg. En het is opvallend hoe goed BMW dat gewicht weet te maskeren. Knap gedaan.
Opladen
Belangrijk bij een elektrische auto zijn de oplaadtijden. Hoe zit dat bij de BMW iX3? De batterij kan bij een laadpunt met wisselstroom zowel eenfase als driefase laden met maximaal 11 kW. Aansluiten op een snellader (gelijkstroom) maakt opladen mogelijk met maximaal 150 kW. Dat klinkt al goed. In 10 minuten kun je dan 100 kilometer rijbereik bijladen. Met een snellader kan de accu in de BMW iX3 in 34 minuten van 0 tot 80% van zijn capaciteit opladen.
Berijders van de BMW iX3 kunnen profiteren van de vaste scherpe tarieven van de snelladers van het IONITY-netwerk: € 0,29 per kWh. Het basistarief van IONITY en dat voor BMW Charging is voor berijders van de iX3 de eerste drie jaar gratis. Dat is een meevaller.
Executive of High Executive
Maar voordat je dat voordeeltje hebt, moet je eerst investeren. De prijs van een BMW iX3 Executive begint bij 67.500 euro. De BMW iX3 High Executive kost minimaal 73.500 euro. De vraag is of een particulier dit bedrag af kan tikken. Een zakelijk rijder krijgt te maken met een mixbijtelling van 12 procent (1 tot 40.000 euro) en 22 procent (alles boven 40.000 euro). You do the math.
BMW iX3 (2021) – De elektrische X3 – REVIEW – AutoRAI TV
Klopt het plaatje?
Feit is wel dat de BMW iX3 als elektrische auto bijzonder goed geslaagd is. Hij voelt solide en heel degelijk aan, is supercomfortabel, stuurt prettig, heeft fijne stoelen, is uitgerust met een van de betere infotainmentsystemen, is ruim en doet aan praktisch gebruiksgemak niet onder voor een conventionele BMW X3. Kortom: het plaatje klopt wel.
Praktisch
De achterbankleuning is in een verhouding van 40:20:40 neerklapbaar. De bagageruimte is te vergroten van 510 tot 1.560 liter. Ruimte zat. Ook voor de oplaadkabels, want die kun je onder de bagagevloer opbergen in een handig vak. Veel sjouwen met de kabels vanuit de bagageruimte is niet nodig, want het laadpunt zit rechtsachter verstopt achter het ’tankklepje’, nu dus een laadklepje.
Groeten uit China
De BMW iX3 wordt later in 2020 het eerst in China gelanceerd en is het eerste model van het merk dat ook voor de export wordt geproduceerd in de fabriek in Shenyang, China. Deze fabriek is onderdeel van de joint venture BMW Brilliance Automotive. Eind januari 2021 start de levering in Europa en dus ook in Nederland. Aan jou de vraag voor welke BMW X3 je gaat. Ga je nog even voor een diesel– of benzineversie? Kies je voor de gulden middenweg in de vorm van de plug-in hybride? Of ga je toch voor volledig elektrisch? BMW heeft in ieder geval op alles een passend, stijlvol en comfortabel antwoord.
Technische specificaties BMW iX3 (2021)
Elektromotor: synchrone draaistroomelektromotor zonder magneten
Piekvermogen elektromotor: 286 pk (210 kW)
Systeemkoppel: 400 Nm
0-100-tijd: 6,8 seconden
Topsnelheid: 180 km/u (begrensd)
Aandrijving: achterwielen
Accupakket: 80 kWh (74 kWh bruikbaar)
Aantal cellen accupakket: 188
Actieradius: 459 kilometer (WLTP)
Actieradius praktijk: 350-400 kilometer
Nog geen reacties