Autotelex: 'Elektrische auto is duur en onpraktisch'
Autotelex: Voordelen (dure) elektrische auto beperkt
Volledig elektrisch rijden geldt voorlopig niet als een volwaardig alternatief voor de conventionele auto. De gebruiksmogelijkheden zijn beperkt, de afschrijving stevig. Dat laatste vooral door het accupakket. Meer voor de hand liggende concepten zijn de plug-in hybride en E-REV (extended range electric vehicle) zoals de Toyota Prius Hybrid Plug-in en Chevrolet Volt/Opel Ampera. Tot die conclusie komt Autotelex, de grootste onafhankelijk waardebepaler van auto’s.
Stevige prijs
Autotelex heeft haar ‘visie’ op elektrisch rijden gebaseerd op gegevens van de Nissan Leaf. Dit is de eerste reëel geprijsde, breed inzetbare C-segment elektrische auto waarvan alle informatie voorhanden is en die vanaf juni 2011 op de Nederlandse markt leverbaar wordt. De auto moet 32.839 euro gaan kosten, inclusief accupakket.
Deze prijs is stevig te noemen, zegt Joost Klaren, hoofd restwaarde bij Autotelex. “Wat grootte betreft past de auto in het C-segment, het is bovendien zeker geen ‘kale’ uitvoering. Maar het aanbod van de concurrentie begint in deze klasse ruim onder de 20.000 euro. Dat is nogal een verschil.”Praktische gebruiksmogelijkheden
Wat praktische gebruiksmogelijkheden betreft, is de auto vergelijkbaar met een auto uit het kleine A-segment. Door zijn beperkte actieradius (160 km) is hij geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer en als boodschappenauto. Kostentechnisch is de auto ook goed vergelijkbaar met een A-segment auto: Lage ‘brandstof’ kosten, geen wegenbelasting, geringe onderhoud- en afschrijvingskosten (exclusief het accupakket van ca 7.500-8.000 euro). Alleen de verzekeringspremie, die in Nederland aan het voertuiggewicht is gekoppeld, zal weer hoger uitvallen.
De beperkte actieradius ziet Autotelex als voornaamste probleem. Ook al blijkt uit onderzoek dat 70 % van de weggebruikers niet meer dan 150 kilometer per dag rijdt. Klaren: “Bedenk dat in een conventionele auto niemand zijn tank helemaal leeg rijdt. Dat moet je al helemaal niet doen in een elektrische auto. Ook is de actieradius van een elektrische auto afhankelijk van onder andere weers- en gebruiksomstandigheden. Daarbij houden mensen graag rekening met het onvoorziene, zoals een omleiding. Al met al zal er dus al snel sprake moeten zijn van een tweede auto en hiermee vervalt ook het voordeel van 0% bijtelling.”
Afschrijving
Dan de afschrijving. Het accupakket moet apart worden afgeschreven, omdat hiervan een duidelijke levensduur bekend is: 5 jaar of 140.000 km (in het geval van de Nissan Leaf). Doordat de afschrijving in deze periode naar nul moet (dus geen restwaarde) drukt hij zwaar op de totale afschrijving van de auto.
Daarentegen staat dat de afschrijving van het voertuig zonder accu, relatief klein is. Er zijn namelijk vrijwel geen slijtageonderdelen. Elektromotoren gaan lang mee en alle aspecten die in een conventionele auto tot waardevermindering leiden (van kilometerstandstand tot storingen aan motor, transmissie en aandrijflijn) zijn niet of nauwelijks aanwezig. De afschrijving van de auto gebeurt vooral op technologische ontwikkeling; de auto kan hierdoor snel verouderen.
Snelladen is relatief
Dan zijn er nog de oplaadpunten. Er zijn er inmiddels een aantal in de grote steden, zelfs gekoppeld aan gratis parkeerplaatsen. Dat aantal breidt snel uit (ook in het buitenland) maar er moet ook thuis opgeladen worden. Deze mogelijkheid is in Nederland slechts voor een klein publiek weggelegd, omdat nu eenmaal niet iedereen zijn auto bij zijn huis kan parkeren. Daarnaast speelt op dit moment nog het probleem van de compatibiliteit van de oplaadpunten. Deze is nog niet op Europees niveau geregeld en dat zorgt nu al voor diverse varianten per gemeente. Klaren: “Als laatste punt is de mogelijkheid om snel op te laden. Dat kan nu wel, maar snel is relatief: 26 minuten voor de Nissan Leaf bij een speciaal daarvoor geschikt laadstation.”
Nog geen reacties