Australische elektro-auto met accuwisseltechniek ‘breekt’ afstandsrecord
1.886 kilometer in 24 uur
Het afstandsrecord is echter niet officieel in handen van de Australiërs omdat de elektrische auto in productie dient te zijn. Hoewel de Holden Commodore wel degelijk in productie is, betreft dit exemplaar een conversie. Een team van 16 techneuten werkte aan dit project. Ze ontwikkelden onder meer de elektrische aandrijflijn en werkten samen met de Israelische firma Better Place aan het accuwisselsysteem waarmee de leeg gereden accu’s voor een volledig opgeladen exemplaren kunnen wisselen. Om beurten reden de ingenieurs met de auto over de openbare weg tussen Port Melbourne en Geelong. Ze wisselden na een afstand van zo’n 122 kilometer op het hoofdkwartier van de firma van accu en bestuurder. Na zo’n etappe zat er nog voor zo’n 20 á 25 procent aan stroom in de accu’s. Volgens EV Engineering zou ene theoretische actieradius van 150 kilometer met de techniek mogelijk zijn.
De techniek
De Holden Commodore is voorzien van een 30 kWh accu die in het motorcompartiment en in de middentunnel is gehuisvest. De accu is geleverd door de firma SBlimotive ,een joint venture tussen Samsung en Bosch die onder meer de accu’s leveren voor de elektrische auto’s van BMW en Fiat. Het accupakket is in zo’n 8 uur volledig op te laden via een 16A stopcontact en is ook geschikt voor snelladen. Voor de aandrijving is een elektro-motor van de firma UQM Technologies op de achteras gemonteerd die via een eentraps automatische transmissie een vermogen van 145 kW en 400 Nm trekkracht op achterwielen zet. Op de plaats waar voorheen de benzinetank zat zijn alle regelaars en omvormers gemonteerd.
Over EV Engineering
EV Engineering is een firma waarin onder meer de bedrijven Air International, Bosch, Continental, Futuris, General Electric (GE) en Better Place samenwerken aan de ontwikkeling van elektrische auto’s voor de Australische markt. Ook de Australische overheid is betrokken en investeerde zo’n 3,5 miljoen dollar in de activiteiten van het bedrijf. Dit jaar produceerde EV Engineering zeven van deze op de Holden Commodore gebaseerde elektro-auto’s met accuwisseltechniek. De auto’s zullen de komende twee jaar ingezet worden voor praktijkproeven. Met de recordrit wilde de firma aantonen dat de ontwikkelde techniek klaar is voor de markt. Directeur Ian McCleave is trots op de prestatie:
While our achievement is not an official record, it’s a sound validation of our car’s capabilities. When we began the project to develop a proof-of-concept electric Commodore, it was critical that we incorporate ground-breaking battery switch technology. That’s what got us across the line. We were able to quickly switch our depleted battery for a fully charged one, so we didn’t have to park and plug in in order to recharge. We were able to just drive, switch, and keep going. We are very proud of the team’s efforts. It shows that with battery switch, the age of the electric car has truly arrived.
Nog geen reacties