Elektrisch racen met de Audi R8 e-tron
Deze Audi R8 heeft geen uitlaten, een dichte grille en ‘neppe’ luchtinlaten. Het is de volledig nieuwe R8 e-tron met honderd procent elektrische aandrijving. In tegenstelling tot de vorige versie komt deze wél op de markt.
De elektrische variant van de vorige generatie Audi R8 werd na uitvoerig testwerk geschrapt omdat hij niet voldeed aan de verwachtingen. Inmiddels zijn we jaren verder en heeft zowel de elektro- als de batterijtechniek zich flink doorontwikkeld.
De grote T-vormige batterij van de Audi R8 e-tron is gemonteerd in de middentunnel. De capaciteit bedraagt maar liefst 92 kWh, meer dan van de sterkste Tesla Model S en bijna twee keer zo veel als de vorige R8 e-tron (49 kWh). De twee elektromotoren leveren 170 kW vermogen per stuk, dus samen ruim 460 pk. Het koppel bedraagt 920 Nm, goed voor een topsnelheid van 250 km/u (begrensd). Als je het enigszins rustig aan doet, is met een volle accu een actieradius van 450 kilometer mogelijk.
Behalve de dichte grille en het ontbreken van luchtinlaten heeft de Audi R8 e-tron ook dichte wielen. Het zorgt allemaal voor een buitengewoon lage luchtweerstand (Cw-waarde 0,28).
Audi levert de R8 e-tron standaard met full-led koplampen, een volledig digitaal instrumentarium (Audi Virtual cockpit) en MMI navigatie. Geavanceerde laserkoplampen zijn optioneel.
Nog geen reacties