Audi Q4 e-tron is bijna productieklaar, komt ook als Q4 Sportback e-tron
Marktintroductie in 2021
De Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron verschijnen in 2021 op de markt. Deze Audi Q4 Sportback e-tron concept geeft aan wat we kunnen verwachten.
Afmetingen
De Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron – twee compacte, elektrisch aangedreven SUV’s – delen hun technische basis, maar hebben ieder een eigen karakter. Bij de Sportback – met aflopende daklijn – ligt het accent wat meer op sportiviteit. De Q4 e-tron wordt 4,60 meter lang en 1,60 meter hoog. De nieuwe Q4 Sportback e-tron wordt 1 centimeter langer en lager. De breedte (1,90 m) van beide modellen is identiek. De wielbasis bedraagt 2,77 meter.
Prestaties
De twee Q4-modellen delen ook de technische basis. Ze hebben twee elektromotoren met een systeemvermogen van 306 pk (225 kW). Een elektromotor ligt op de vooras, de andere op de achteras. Zodoende ontstaat vierwielaandrijving. Hoe zit het met de sprintcijfers? De 0-100-tijd komt uit op 6,3 seconden en de topsnelheid is begrensd op 180 km/u.
Slimme aandrijving
Voor maximale efficiency wordt onder normale omstandigheden vooral de 150 kW sterke elektromotor achter gebruikt. Als de bestuurder meer vermogen vraagt of als de omstandigheden daar aanleiding toe geven, komt de elektromotor vóór (75 kW) automatisch ook in actie.
82 kWh-accupakket
De Q4 e-tron krijgt een 82 kWh-batterij, geplaatst in de bodemsectie. Het batterijsysteem weegt een slordige 510 kilogram. De WLTP-actieradius komt uit op 450 kilometer of ruim 500 kilometer voor achterwielaangedreven versies. Dankzij een maximale laadsnelheid (125 kW) is het accupakket in circa 30 minuten tot 80 procent te laden.
Gewichtsverdeling
Door slimme plaatsing van componenten komt de gewichtsverdeling over de voor- en achteras uit op 50/50. Vóór heeft de Q4 Sportback e-tron concept een McPherson-ophanging met adaptieve schokdempers en achter een multilink-as, eveneens met adaptieve dempers.
Alcantara
In het interieur vallen de Audi virtual cockpit, het grote head-up display met augmented reality-functie en de vier individuele, met alcantara beklede sportstoelen op. Check ook de touch-functies op het stuur en het 12,3-inch touchscreen voor de bediening van het infotainmentsysteem. In een speciale opbergruimte in de middenconsole zijn smartphones ook draadloos op te laden. De vloerbekleding is gemaakt van gerecyclede materialen.
MEB-platform
Ook de Audi Q4 Sportback e-tron concept staat op het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Het platform kan gebruikt worden voor modellen met één of twee elektromotoren, accupakketten van verschillende grootte/capaciteit en afhankelijk van het model kunnen twee of vier wielen worden aangedreven. Zelfs de wielbasis is aan te passen aan individuele modellen. Het MEB-platform is ook geschikt voor vele carrosserievarianten.
Veel modellen op komst
In het kader van het elektro-initiatief van Audi zijn er in 2025 meer dan twintig Audi-modellen met batterij-elektrische aandrijving beschikbaar. Daarbij verwacht Audi 40 procent van alle verkopen te realiseren met geëlektrificeerde modellen. Dan gaat het om SUV’s zoals de e-tron en e-tron Sportback, maar ook om klassieke Avant- en Sportback-modellen. Audi gaat elk marktsegment bedienen met elektrische auto’s – van de compacte tot en met de luxe-klasse.
Nog geen reacties