Audi PB18 e-tron: 775 pk sterke elektrische supercar
Met techniek van Audi R18 e-tron LMP1-racer
Audi presenteert een spectaculair ogende elektrische supercar: de Audi PB18 e-tron. De sportauto toont zowel qua design als technologie hoe de sportwagen van de toekomst er uit ziet bij Audi. Elektrisch dus.
Naamgeving
Audi heeft de PB18 e-tron ontworpen in de Audi designstudio in Malibu. De naamgeving is de verklaren. De letters PB in de typeaanduiding verwijzen naar Pebble Beach waar Audi de auto heeft gepresenteerd. Het getal ‘18’ staat voor de link met de succesvolle R18 e-tron LMP1-racer. Toevallig is ook het onderstel in grote lijnen afkomstig van de R18 LMP-racer.
Drive-by-wire pedalen
De 4,53 meter lange, 2,00 meter brede en 1,15 meter hoge Audi PB18 e-tron heeft een bijzondere interieuropstelling. In principe zit de bestuurder in het midden van de cockpit. De bestuurdersstoel en de drive-by-wire pedalen en besturing zijn echter te verschuiven. Zo ontstaat ruimte voor een passagier en is de auto ook geschikt voor dagelijks gebruik. Hij heeft zelfs een bagageruimte van 470 liter. Saillant detail: de bestuurder kijkt uit op een transparant OLED-scherm, dat onder meer de ideale lijn op het circuit kan aangeven.
Drie elektromotoren
De PB18 e-tron heeft een middenmotorarchitectuur met het zwaartepunt net achter de twee stoelen. Hij heeft twee elektromotoren voor de achteras (gezamenlijk 350 kW) en één voor de vooras (150 kW). Het systeemvermogen bedraagt 500 kW (680 pk) en met de boostfunctie is er zelfs tijdelijk 570 kW (775 pk) voorhanden. Het systeemkoppel komt uit op 830 Nm en de 0-100-tijd bedraagt iets meer dan twee seconden.
95 kWh grote solid-state batterij
Voor het aansturen van de drie elektromotoren zorgt een Torque Control Manager en het ESC. “Dit maakt een on-demand verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen mogelijk, met optimale dynamiek en stabiliteit als resultaat”, aldus Audi. Alle elektrische energie is afkomstig van een 95 kWh grote solid-state batterij. De actieradius bedraagt ruim 500 km (WLTP). Met 800 Volt-laden, waar de PB18 e-tron geschikt voor is, duurt een complete laadcyclus slechts 15 minuten. Audi Wireless Charging is ook mogelijk, dit is draadloos laden via inductie.
Nog geen reacties