Audi ontwikkelt geluid voor elektrische e-tron modellen
E-sound
Audi ontwikkelde de eerste e-sound-module voor de exclusieve sportwagen R8 e-tron, daarna volgen ook e-sounds voor andere elektrische Audi-modellen. De geluiden zelf komen uit een onder de motorkap geplaatste luidspreker. Voor de bestuurder is de e-sound nagenoeg niet te horen. Het geluid zorgt dus niet voor een extra rijbeleving, maar is puur uit veiligheidsoverweging ontwikkeld. Bij snelheden hoger dan 30 km per uur is de e-sound niet nodig, omdat de banden genoeg lawaai produceren. Het door Audi ontwikkelde e-sound-apparaat is voorzien van een ingebouwde controle unit, die het geluid aanpast aan de snelheid en het rijgedrag. Net zoals bij een verbrandingsmotor geldt ook bij de e-sound dat het geluid varieert naar gelang de bestuurder het ‘stroompedaal’ induwt.
R8 e-tron
Het ontwikkelen van een passend geluid voor elektrische auto’s was geen eenvoudige opgave, zo vertelt hoofdingenieur ‘Acoustics’ bij Audi Ralf Kunkel: “De afgelopen jaren hebben we veel expertise opgebouwd met het ontwikkelen van geluid. Nu kunnen we de aangename frequenties uitvergroten en onaangename geluiden onderdrukken. Voor het creëren van het juiste geluid moeten we onder andere rekening houden met de rotatiesnelheid van de elektromotor, de snelheid van de wagen en hoeveel personen in de auto zitten. Een controle-unit verzamelt al deze informatie en analyseert welk geluid op een specifiek moment het best bij de auto past.”
Nog geen reacties