achtergrondafbeelding
Audi e-tron SUV prototype

4 reacties

  1. P.a van duijn schreef:

    Je zou alle remenergie’kunnen opslaan in een reserve accu’eerst vol laden en dan gebruiken!

  2. eric basten schreef:

    hallo,
    wat ik vreemd vind is dat je met een electrische auto meer kilometers kunt rijden in stadsverkeer dan op een autosnelweg waar met een constante snelheid gereden kan worden.
    Immers een auto van 2400 kg in beweging brengen kost meer energie dan een bewegende auto in beweging houden.
    kan iemand mij uitleggen hoe dat zit.

    Groet Eric

  3. Ad van der Meer schreef:

    “kan de Audi e-tron 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan zeventig procent van de gebruikte energie is.”

    Wat hier denk ik bedoeld is, dat 70% van het totale motorvermogen ook als regeneratief remvermogen aanwezig is. Energie (kWh) is niet hetzelfde als vermogen (kW), ook al is het onbedoeld waarschijnlijk waar dat circa 70% van de benodigde energie die het extra kost om te klimmen door regeneratief remmen weer terug gewonnen kan worden als het te stijgen aantal hoogtemeters hetzelfde is als de te dalen aantal hoogtemeters. Dit geldt natuurlijk niet wanneer er geen hoogteverschil in het af te leggen traject is.

    Als de elektrische Formule E-wagen, in het seizoen 2018/2019 100% procent van de gebruikte energie zouden kunnen terugwinnen, dan is het perpetuum mobile en zou de wagen dus oneindig lang door kunnen blijven rijden.

    “maar als de bestuurder wel op de rem trapt, wordt ook via de remschijven energie teruggewonnen.”

    Dit klopt feitelijk niet. Ik vermoed dat regeneratief remmen bij het loslaten van het gaspedaal uitgeschakeld kan worden en dat dan via het rempedaal ingeschakeld kan worden. Bij gebruik van de remschijven gaat energie verloren in de vorm van warmte.

  4. Markske schreef:

    energie wordt uitgedrukt in kWh dus stel ik me wel vragen bij de inhoud van dit verhaal. En dat remmen aan 200kW zou gebeuren kan ik nog begrijpen maar indien je dit stelt in functie van de korte remtijd dan zal dit bitter weinig zijn. Tevens kan nooit meer energie verkregen worden als dat energie gebruikt worden om te rijden, dus die 70% lijkt me een mogelijkheid, je verliest nog altijd 30% van energie gebruikt voor vooruit te geraken indien je moet afremmen. Mocht een toekomstige audi rijder pro-actief rijden dan moet bitter weinig vertraagd worden en blijft er meer energie over om verder te rijden. Spijtig genoeg kan dan niet worden uitgepakt met de hoge energierecuperatie bij het afremmen/


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen