Audi e-tron uniek in energie terugwinnen
"Hoogste waarde van alle productieauto's"
Audi geeft stapsgewijs meer informatie vrij over de nieuwe en veelbelovende e-tron. Het Duitse merk is volop aan het testen met de elektrisch aangedreven SUV en meldt nu dat hij de meeste remenergie terugwint van alle productieauto’s.
De elektrische Audi e-tron komt begin 2019 op de markt. De SUV krijgt een 95 kWh-batterijpakket, goed voor een actieradius van ruim 400 km volgens de WLTP-test. Inmiddels weten we hoeveel het model gaat kosten, dat hij beschikt over twee laadsystemen en optioneel leverbaar wordt met digitale buitenspiegels. Nu laat Audi weten dat de e-tron tot een derde van de kilometers kan rijden op teruggewonnen remenergie.
De Audi e-tron kan in twee situaties energie terugwinnen: als de bestuurder het gas loslaat en als de bestuurder het rempedaal indrukt. In beide gevallen fungeren de elektromotoren dan als generatoren die stroom opwekken.
Alleen op de elektromotoren bedraagt de remkracht al 0,3 G, voldoende voor 90% van alle remacties. Hierdoor is het vrijwel niet nodig om de remschijven aan te spreken, maar als de bestuurder wel op de rem trapt, wordt ook via de remschijven energie teruggewonnen.
LEES OOK: Autotest – Hyundai Kona Electric (2018)
Bij een snelheid van 100 km/u kan de Audi e-tron 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan 70% van de gebruikte energie is. Volgens Audi komt geen enkel ander productiemodel komt tot zo’n hoge waarde. De Audi e-tron komt zelfs in de buurt van de elektrische Formule E-wagens, die in het seizoen 2018/2019 100% procent van de gebruikte energie terugwinnen.
De Audi e-tron is naar eigen zeggen de eerste elektrische auto met een geïntegreerd elektrohydraulisch remsysteem. Het gehele weegt slechts 6 kg en wordt elektronisch aangestuurd (brake-by-wire). Dat betekent dat er geen mechanische verbinding is tussen het rempedaal en de remmen. Tevens is het model uitgerust met een reinigingssysteem voor de remmen, dat ervoor zorgt dat ze vrij blijven van oxidatie. Het gebruikt periodiek de mechanische remmen, ook als het niet nodig is, om ervoor te zorgen dat ze in optimale conditie blijven.
LEES OOK: Audi brengt PlayStation-racer tot leven
Je zou alle remenergie’kunnen opslaan in een reserve accu’eerst vol laden en dan gebruiken!
hallo,
wat ik vreemd vind is dat je met een electrische auto meer kilometers kunt rijden in stadsverkeer dan op een autosnelweg waar met een constante snelheid gereden kan worden.
Immers een auto van 2400 kg in beweging brengen kost meer energie dan een bewegende auto in beweging houden.
kan iemand mij uitleggen hoe dat zit.
Groet Eric
“kan de Audi e-tron 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan zeventig procent van de gebruikte energie is.”
Wat hier denk ik bedoeld is, dat 70% van het totale motorvermogen ook als regeneratief remvermogen aanwezig is. Energie (kWh) is niet hetzelfde als vermogen (kW), ook al is het onbedoeld waarschijnlijk waar dat circa 70% van de benodigde energie die het extra kost om te klimmen door regeneratief remmen weer terug gewonnen kan worden als het te stijgen aantal hoogtemeters hetzelfde is als de te dalen aantal hoogtemeters. Dit geldt natuurlijk niet wanneer er geen hoogteverschil in het af te leggen traject is.
Als de elektrische Formule E-wagen, in het seizoen 2018/2019 100% procent van de gebruikte energie zouden kunnen terugwinnen, dan is het perpetuum mobile en zou de wagen dus oneindig lang door kunnen blijven rijden.
“maar als de bestuurder wel op de rem trapt, wordt ook via de remschijven energie teruggewonnen.”
Dit klopt feitelijk niet. Ik vermoed dat regeneratief remmen bij het loslaten van het gaspedaal uitgeschakeld kan worden en dat dan via het rempedaal ingeschakeld kan worden. Bij gebruik van de remschijven gaat energie verloren in de vorm van warmte.
energie wordt uitgedrukt in kWh dus stel ik me wel vragen bij de inhoud van dit verhaal. En dat remmen aan 200kW zou gebeuren kan ik nog begrijpen maar indien je dit stelt in functie van de korte remtijd dan zal dit bitter weinig zijn. Tevens kan nooit meer energie verkregen worden als dat energie gebruikt worden om te rijden, dus die 70% lijkt me een mogelijkheid, je verliest nog altijd 30% van energie gebruikt voor vooruit te geraken indien je moet afremmen. Mocht een toekomstige audi rijder pro-actief rijden dan moet bitter weinig vertraagd worden en blijft er meer energie over om verder te rijden. Spijtig genoeg kan dan niet worden uitgepakt met de hoge energierecuperatie bij het afremmen/