Audi e-tron ook als Sportback in coupévorm
Tweede modelvariant met sportievere uitstraling.
Audi introduceert een tweede modelvariant van de elektrische Audi e-tron. Bij de e-tron Sportback loopt de achterzijde een heel stuk schuiner af, wat zorgt voor een sportievere uitstraling.
Sportback
Met de nieuwe e-tron Sportback herhaalt Audi het trucje dat eerder dit jaar met de Audi Q3 werd uitgehaald. Als je de standaardversie met typische SUV-contouren iets te gewoontjes vindt, kun je nu ook kiezen voor de Sportback met de daklijn van een coupé. Het is een kwestie van smaak.
Je kunt alleen een tas minder kwijt. De kofferbak van de Audi e-tron Sportback is 45 liter krapper dan bij de reguliere versie met 660 liter bagageruimte. Ook heb je achterin 20 mm minder hoofdruimte, maar gezien het behoorlijke formaat van de Sportback zijn er weinig mensen die daar iets van zullen merken.
LEES OOK: Autotest – Audi e-tron (2019)
Twee versies
Onderhuids is weinig veranderd. Net als bij de reguliere versie is de Audi e-tron Sportback leverbaar in twee varianten. De ’50 quattro’ heeft een 71 kWh-batterij en een actieradius van 347 km, terwijl je met een snelheid van maximaal 120 kW kunt snelladen. De elektromotoren leveren samen 230 kW (313 pk) en 540 Nm, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 190 km/u.
De ’55 quattro’ heeft een 95 kWh-batterij en een actieradius van 446 km. Snelladen kan met maximaal 150 kW. In de sportiefste modus leveren de elektromotoren samen 300 kW (408 pk) en 664 Nm, maar veel sneller is deze versie niet. Ten opzichte van de 50 quattro accelereert hij 0,2 seconden sneller van 0-100 km/u en de topsnelheid bedraagt 200 km/u.
Andere nieuwtjes?
De Audi e-tron Sportback heeft een nieuw koelsysteem voor de batterij. Samen met de lagere luchtweerstand dankzij de coupévorm biedt de Sportback 55 quattro een 29 km grotere actieradius dan zijn SUV-broer.
Verder is de Audi e-tron Sportback voorzien van nieuwe LED Matrix-koplampen. Deze maken gebruik van een chip met een miljoen microspiegels, die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen. Dit zorgt voor een lichtbundel in nog hogere resolutie die preciezer is aan te sturen en kan meebewegen met de auto. Bovendien kan dit systeem animaties op een muur of op straat projecteren.
De marktintroductie van de e-tron Sportback staat gepland voor het voorjaar van 2020. Naar verwachting wordt de e-tron Sportback duurder dan de e-tron SUV. Laatstgenoemde is leverbaar vanaf 71.900 euro (50 quattro) en 84.100 euro (55 quattro).
LEES OOK: “Elektrisch alternatief voor Audi TT op komst”
Nog geen reacties