Audi e-tron krijgt zijcamera’s in plaats van zijspiegels
Plus nog vele andere slimme vondsten
Bij een volledig elektrische auto is een goede aerodynamica essentieel voor het behalen van een fatsoenlijke range. Audi gaat daarin ver met de nieuwe e-tron die begin 2019 op de Nederlandse markt komt en ongeveer 82.500 euro gaat kosten. De Audi e-tron krijgt optioneel onder meer zijcamera’s in plaats van zijspiegels.
Virtuele buitenspiegels
De elektrische Audi e-tron krijgt een range van ongeveer 400 kilometer op basis van de WLTP-testnorm. In de praktijk valt deze range altijd wat lager uit. Om de luchtweerstand zoveel mogelijk te beperken, installeert Audi op de e-tron – volgens het merk – de eerste virtuele buitenspiegels op een productiemodel. Niet helemaal waar, want de plug-inhybride Volkswagen XL1 – gebouwd in een oplage van 250 auto’s – had ook camera’s als zijspiegels.
Drie weergaveopties
De zijcamera’s van de Audi e-tron verminderen de breedte van de auto met 15 centimeter en door hun vorm beperken ze de luchtweerstand en het windgeruis. Het beeld van de camera’s in de spiegels wordt weergegeven op OLED-displays, die zich in de overgang tussen portier en dashboard bevinden. Er zijn drie weergaveopties: voor snelwegritten, draaien en parkeren.
Adaptieve luchtvering is standaard
Verder krijgt de Audi e-tron standaard adaptieve luchtvering met instelbare demping. Bij snelheden boven 120 km/u wordt de carrosserie met 26 millimeter verlaagd voor een betere luchtweerstand. De bodem van de auto is volledig afgesloten met een aluminium plaat, die de batterij beschermt tegen schade door bijvoorbeeld opspattende stenen. Grappig is dat de uiteinden van de schroeven hol zijn afgewerkt, net als het patroon van een golfbal. Dit zorgt volgens Audi voor een betere luchtstroom dan een volledig vlak oppervlak.
Slimme grille
De Audi e-tron heeft verder een singleframe grille waarachter een luchtinlaat is geplaatst met elektrisch aangestuurde lamellen. Ze kunnen de grille volledig afsluiten. Als er koeling nodig is van aandrijflijncomponenten of voor de condensor van de airconditioning, dan openen de lamellen automatisch. Ook kan de grille extra koellucht naar de remmen sturen. Andere aerodynamische features zijn de luchtinlaten aan weerszijden van de auto. Deze hebben extra luchtkanalen die de luchtstroom langs de 19-inch lichtmetalen wielen begeleiden.
Nog geen reacties