Audi onthult e-tron GT en RS e-tron GT: een gran turismo van Audi
De Porsche Taycan heeft er een broertje bij
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Audi presenteert de gloednieuwe e-tron GT, volledig elektrisch en te krijgen in twee smaken: als Audi e-tron GT of als extra snelle RS e-tron GT. Beide types worden in mei bij de Nederlandse Audi-dealers verwacht.
2021: een e-tron-jaar
De e-tron GT is samen met de RS e-tron GT het eerste model dat Audi dit jaar presenteert in de lijn van volledig elektrische Audi’s. In 2021 wordt de range van elektrische Audi’s nog verder uitgebreid dankzij de komst van twee compleet nieuwe, elektrische compacte SUV’s: de Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. Dit duo wordt op korte termijn ook voorgesteld en staat vanaf medio dit jaar al bij de Nederlandse Audi-dealers. Maar nu eerst de e-tron GT en RS e-tron GT, de gran turismo van Audi.
RS e-tron GT is snel!
De RS e-tron GT vormt het vlaggenschip op het gebied van elektrificatie bij Audi en Audi Sport. Dat merk je ook aan de prestaties. Dankzij een 456 pk sterke elektromotor op de achteras en een 238 pk sterke elektromotor op de vooras heeft de RS e-tron GT een systeemvermogen van 598 pk – of zelfs 646 pk in Boost-modus – en een koppel van 830 Nm. Hij accelereert in 3,3 seconden van 0-100 km/u. De (begrensde) topsnelheid bedraagt 250 km/u. De razendsnelle acceleraties zijn mede te danken aan de tweetraps transmissie.
Maar de Audi e-tron GT ook!
De normale Audi e-tron GT heeft ook een 238 pk sterke elektromotor op de vooras, aangevuld met een elektromotor van 435 pk op de achteras. Ook die is al snel met een systeemoutput van 476 pk. In Boost-modus is er zelfs 530 pk voorhanden. Het maximale koppel bedraagt 630 Nm (640 Nm in boost-modus). In Boost-modus vergt de acceleratie van 0-100 km/u 4,1 seconden. De topsnelheid van de e-tron GT bedraagt 245 km/u. Beide types hebben vierwielaandrijving met volledig variabele aandrijfkrachtverdeling.
‘Zeilen’
Als de bestuurder het ‘gaspedaal’ loslaat, gaan de e-tron GT-modellen ‘zeilen’ voor maximale efficiency. Het merendeel van alle dagelijkse remacties (vertraging tot 0,3 G) wordt uitgevoerd door de elektromotoren. Zo is tot 265 kW aan energie terug te winnen. De bestuurder kan tevens kiezen uit verschillende energieterugwinmodi.
Actieradius e-tron GT
En hoe zit het dan met de actieradius? Het lithium-ion batterijpakket met een netto energiecapaciteit van 85 kWh (93 kWh bruto) is in de wagenbodem van de Audi e-tron GT en RS e-tron GT geplaatst. De batterij heeft een voltageniveau van 800 volt en bestaat uit 396 cellen in 33 modules. De e-tron GT komt 487 kilometer (WLTP) ver op een volle acculading. Van de RS e-tron GT wordt nog geen actieradius genoemd.
Opladen
Laden kan op vele manieren: van 11 kW wisselstroom (AC) tot 270 kW gelijkstroom (DC). In het laatste geval volstaat 5 minuten laden voor 100 kilometer extra reikwijdte. Het laden van 5-80% duurt onder ideale omstandigheden nog geen 23 minuten. Laden via 22 kW wordt op korte termijn beschikbaar. Vier aparte koelcircuits maken het mogelijk om het accupakket op de optimale temperatuur te houden en het gewenste interieurklimaat in te stellen. Een warmtepomp, die restwarmte van het accupakket gebruikt, speelt een belangrijke rol bij de interieurverwarming. Preconditioneren is mogelijk.
Afmetingen
De nieuwe Audi e-tron GT en RS e-tron GT zijn 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De hoogte komt uit op 1,41 meter en de wielbasis bedraagt een stevige 2,90 meter. De Cw-waarde van slechts 0,24 en actieve aerodynamische elementen als de variabele opening van luchtinlaten, automatisch uitschuifbare achterspoiler (verschillende standen), vlakke wagenbodem en grote diffuser dragen bij aan een ideale stroomlijn. De bagageruimte achterin meet 405 liter.
Drie LED-verlichtingsvarianten
Voor de Audi e-tron GT zijn drie LED-verlichtingsvarianten leverbaar. Standaard zijn LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers. Daarnaast is Matrix LED-verlichting leverbaar, desgewenst zelfs in combinatie met Audi Laser Light, dat voor extra lichtopbrengst zorgt bij gebruik van grootlicht.
Het interieur
Het centrale deel van het dashboard is op de bestuurder gericht. De Virtual Cockpit Plus en het in een pianozwarte behuizing gevatte MMI display dragen bij aan een cleane uitstraling. De zitpositie voorin is sportief laag. Tussen de standaard sportstoelen bevindt zich een brede en ruime middenconsole. Ook achterin biedt de e-tron GT ruimte voor volwassenen. Door uitsparingen in het accupakket heeft Audi hier ‘voetgarages’ weten te creëren. Het resultaat: een sportieve, lage zitpositie én voldoende beenruimte. Het nieuwe ‘leather-free designpakket’ laat zien hoe de toekomst van luxe er uit ziet: in plaats van leder gebruikt Audi bekleding die is gemaakt van gerecyclede materialen. Een head-up display is leverbaar als optie.
Onderstel: veel aluminium
Het onderstel van de Audi e-tron GT heeft veel aluminium componenten. Vierwielbesturing is optioneel. De e-tron GT heeft standaard 19-inch lichtmetalen wielen (20-inch voor de RS e-tron GT). Als optie zijn 21-inch exemplaren beschikbaar. Een remsysteem met stalen schijven rondom is standaard. De RS e-tron GT heeft standaard remmen met gecoate schijven (wolfraamcarbide). Dit systeem zorgt voor extra remkracht. De lagere slijtage beperkt ook de uitstoot van remstof. Optioneel is een remsysteem met keramische remschijven leverbaar.
Adaptieve demping
De driekamer-luchtvering met adaptieve demping (standaard op de RS) maakt een rijgedrag op afroep mogelijk. Via Audi drive select kan de bestuurder kiezen voor maximaal comfort, pure sportiviteit of een tussenvorm. Het Electronic Chassis Platform (ECP) stuurt de onderstelsystemen aan. Een sperdifferentieel op de achteras (standaard op RS e-tron GT) moet de rijpret verhogen.
Natuurlijk heeft ie ook internet
Uiteraard hebben de Audi e-tron GT en RS e-tron GT ook een internetverbinding. Het standaard MMI navigatie plus systeem maakt gebruik van dataoverdracht met LTE-snelheid en een wifi-hotspot is geïntegreerd. Uiteraard kunnen e-tron GT-rijders gebruik maken van de diensten van Audi connect. Deze zijn beschikbaar in pakketten. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om bepaalde functies op afstand te bedienen. Bij één van de pakketten is online verkeersinformatie en navigatie met Google Earth inbegrepen. Amazon Alexa (de virtuele assistent) is beschikbaar en dat geldt tevens voor Car-to-X-diensten.
Dit heeft de Audi e-tron GT ook:
- Standaard pre sense veiligheidssystemen
- Adaptive cruise assist en park assist (op afstand parkeren van de auto)
- Standaard AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System)
- Optionele e-tron sport sound voor exterieur en interieur
- Audi virtual cockpit plus (12,3 inch)
- MMI touch display (10,1 inch)
- Natural voice control aansturing
- Optioneel: Audi phone box en Bang & Olufsen premium sound system
Productie Audi e-tron GT
Audi bouwt de e-tron GT en RS e-tron GT in de Böllinger Höfe-fabriek in het Duitse Neckarsulm. De productie ervan is CO2-neutraal door gebruik te maken van groene stroom en biogassen. Audi zet daarbij tevens in op het beperken van het gebruik van grondstoffen. Elke e-tron GT ondergaat een testrit van 40 kilometer voordat hij naar een Audi-dealer wordt getransporteerd.
Nog geen reacties