Audi ‘draait proef' met Q5 hybrid quattro
Audi Duo III
Daarmee geconfronteerd zullen de Duitsers bij hoog en bij laag beweren dat die claim wel degelijk terecht is. Een stuk bijna vergeten autogeschiedenis geeft hen gelijk. De Q5 hybrid is namelijk niet het eerste hybride productiemodel van Audi, maar het tweede. Vijftien jaar geleden was het merk zijn tijd ver vooruit met de Audi Duo III, ook wel A4 Avant Duo genoemd. Een succes werd het niet. Het model had in 1996 de tijdgeest en zijn (hoge) prijs tegen. Wegens gebrek aan belangstelling stopte Audi de productie al na enkele tientallen exemplaren. Onder een beter gesternte voor hybride auto’s pakken de Duitsers met de middelgrote SUV Q5 de (stroom)draad weer op. Tussendoor toonde het merk in 2005 nog een hybride studiemodel, maar de Q7 hybrid 4.2 FSI quattro werd nooit in productie genomen.
Sportiviteit
Nu is er dus de Audi Q5 hybrid quattro. Hij kost 65.500 euro en is vanaf heden te bestellen. De eerste exemplaren arriveren pas in november in Nederland. De levering gaat pas echt los in 2012. Nu zal dat in Nederland niet zo’n vaart lopen. Bij de importeur zijn de verwachtingen niet hoog. Daar beschouwt men de hybride meer als ‘proefmodel’ voor de, voor de Nederlandse markt, interessantere hybride uitvoeringen van de A6 en A8. Die modellen presenteert Audi volgend jaar. Met de Q5 hybrid kan het merk de Nederlandse consument alvast laten zien dat bij Audi hybrides en sportiviteit hand in hand gaan. De hybride Q5 is uitgerust met een 2.0 TFSI-benzinemotor met een maximaal vermogen van 155 kW (211 pk) en een elektromotor met 40 kW (54 pk).
180 kW
Samen leveren de motoren een indrukwekkend maximaal vermogen van 180 kW (245 pk) en een maximum koppel van 480 Nm. De topsnelheid is 222 km/u en de SUV sprint in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor de Nederlandse (en Europese) markt was een combinatie van een elektromotor met een van twee zuinigere TDI-dieselmotoren van de Q5 logischer en aantrekkelijker geweest. Gezien de wereldwijde introductie van de Q5 hybrid quattro koos Audi voor de voorkeur van zijn belangrijkste markten, de Verenigde Staten en China. Landen waar nauwelijks diesel wordt gereden.
Tot 20% zuiniger
Qua (sportieve) prestaties stelt de Q5 hybrid niet teleur. Vlotte verkeersdeelnemers komen in deze auto volop aan hun trekken. Wat dat betreft is de missie van Audi geslaagd; het dynamische duo onder de motorkap heeft voldoende in huis om het sportieve rijders naar de zin te maken. Milieutechnisch is de combinatie van een relatief zware SUV met vierwielaandrijving en een benzinemotor met een groot vermogen wat minder gelukkig. Met een CO2-uitstoot van 159 g/km kan de hybride een BPM-korting en voordelige bijtelling op zijn buik schrijven. Voor de ‘eerste’ hybride Audi moet dan ook tenminste 65.500 euro worden neergeteld.
6,9 l/100km
Met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,9 l/100 km verbruikt de hybride per 100 kilometer 1,2 liter minder dan Q5 2.0 TFSI zonder elektromotor. Binnen de bebouwde kom is de Q5 hybrid, mits men zich aan de daar gangbare snelheden houdt, zelfs tot 20% zuiniger dan zijn niet-elektrische evenknie. Op de snelweg is het verschil overigens te verwaarlozen; bij echt hoge snelheden (vanaf 150 km/u) is er zelfs geen sprake meer van een lager verbruik. Wel kan, met zuinig rijgedrag, maximaal 1.000 kilometer gereden worden met de hybride zonder te tanken.
EV- en S-knop
Aan de lithium-ion-accu’s van de Q5 hybrid hoeft niemand zwaar te tillen. Het accupakket weegt 38 kg en is compact van formaat. De bagageruimte heeft dan ook dezelfde inhoud als de niet-hybride uitvoeringen. Wel heeft het reservewiel het veld moeten ruimen. Met een druk op de EV-knop (EV = Electric Vehicle) verandert de auto van een hybride in een volledig elektrisch aangedreven voertuig. Bij een snelheid van 60 km/u houdt hij dit 3 kilometer vol. De topsnelheid in de elektrische modus bedraagt 100 km/u. Daarvoor heb je wel eerst de verbrandingsmotor nodig. Elektrisch rijden met 100 km/u is alleen mogelijk wanneer bij het bereiken van die snelheid de EV-knop wordt ingedrukt.
Knightrider
Voor wie zich een keer Michael Knight van de tv-serie Knightrider wil voelen, heeft de Q5 hybrid een knop met een S. Daarmee is gedurende maximaal 10 seconden het volledige vermogen van 180 kW (245 pk) beschikbaar om de auto een ‘boost’ te geven (how ‘bout a little turbo boost, KITT?). Een zogenoemde powermeter, die standaard op de plaats van de toerenteller zit, laat op een overzichtelijke manier de totale vermogensafgifte zien, welk deel van de aandrijfkracht van de elektro- en welk deel van de benzinemotor afkomstig is en wat de laadtoestand van de accu’s is. Nadeel is wel dat op de meter zoveel te zien is, dat je soms haast zou vergeten om op de weg te kijken. Hopelijk geeft Audi met de powermeter geen nieuwe lading aan het begrip ‘overkill aan informatie’.
Nog geen reacties