Audi AI:ME: een woonkamer op wielen
Een visie op de autonoom rijdende stadsauto van de toekomst.
Deze volledig elektrische Audi AI:ME concept is een mobiliteitsconcept voor de metropolen van de toekomst. Een visie op de autonoom rijdende stadsauto van de toekomst.
AI
Eerst maar eens even die naam ophelderen. De afkorting AI is natuurlijk niet heel moeilijk. Deze letters staan voor kunstmatige intelligentie of AI (Artifical Intelligence). De auto kan immers zelfstandig rijden volgens level 4. Dat betekent dat de auto volledig zelfstandig door specifieke gebieden kan rijden. Dit kunnen snelwegen zijn of stadsgedeeltes met de geschikte infrastructuur. De bestuurder kan tijdens de rit werken of relaxen. Als de auto het specifieke gebied verlaat, dient de rijder de besturing over te nemen. Vandaar dat de AI:ME nog altijd een stuur en pedalen heeft.
ME
De ‘ME’ in de naam slaat op de proactieve, slimme diensten waardoor een ‘persoonlijke’ rijbeleving ontstaat en passagiers hun reistijd beter kunnen benutten. Et voilà, de naam Audi AI:ME is een feit.
AI:ME: twee tot vier zitplaatsen
Het studiemodel heeft een 170 pk (125 kW) sterke elektromotor op de achteras en een 65 kWh-batterij in de bodemsectie met een onbekende actieradius. De AI:ME is 4,30 meter lang, 1,90 meter breed, 1,52 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Er is volgens Audi plaats voor twee personen en veel bagage, maar indien gewenst is de AI:ME ook als vierzitter te gebruiken.
Kamerplant
Het interieur van de AI:ME is ontworpen als een woonruimte, vandaar dat er materialen zijn gebruikt die je doorgaans ook in de gemiddelde woonkamer tegenkomt. Dus fraaie houtsoorten en een comfortabel tapijt. In het plafond brengt Audi gezellig wat planten onder voor de nodig extra zuurstof aan boord.
Eyetracking
Hypermoderne systemen zijn er genoeg. Zo zijn de communicatie- en interactiesystemen – met een multifunctionele 3D OLED-monitor als centraal element – te bedienen via eyetracking, stemcommando’s en touchpads. VR-brillen maken het mogelijk om films en games optimaal te beleven. Noise Compensation kan geluiden van buitenaf volledig wegfilteren. En dankzij elektrochromatisch glas zijn de ramen te verduisteren. Ook kan de AI:ME het stressniveau van de inzittenden meten. Slimme algoritmes leren de passagiers zo kennen. Op basis daarvan worden bepaalde settings aangepast en/of specifieke diensten aangeboden.
Communicatiemiddel
De LED-verlichting van de AI:ME dient ook als communicatiemiddel. De AI:ME kan hiermee eenvoudig te begrijpen symbolen op het wegdek of op een muur projecteren. Zo laat hij voetgangers bijvoorbeeld weten dat ze kunnen oversteken. Als de AI:ME vóór zich bijvoorbeeld alarmlichten ‘ziet’, kan hij dit signaal met de eigen verlichting versterken voor extra zichtbaarheid. Ten slotte: omdat vóór- en achterlichten minder zichtbaar worden naarmate weggebruikers de auto in de stad naderen, beschikt de AI:ME over in de carrosserie geïntegreerde LED-elementen. Daarmee wordt de auto vanuit elk standpunt beter zichtbaar.
Vierde studiemodel
De AI:ME is na de Aicon limousine en PB18 e-tron supercar de derde Audi die voor een zeer specifiek doel is ontwikkeld. In september presenteert Audi nog een vierde studiemodel.
Nog geen reacties