Audi A6, A7, A8 en Q5 als plug-in hybride
Semi-elektrische varianten later dit jaar te bestellen.
Audi heeft drie nieuwe plug-in hybride aandrijflijnen ontwikkeld die in de loop van dit jaar worden aangeboden in de A6, A7, A8 en Q5. Het gaat in alle gevallen om een stekkerhybride met een benzinemotor en een elektrisch bereik van ruim 40 kilometer.
50 TFSI e
De Audi A6, A7 Sportback en Q5 worden leverbaar als ’50 TFSI e’ waarbij een 2,0-liter viercilinder benzinemotor samenwerkt met een elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd. Als beide motoren maximaal presteren, wordt een vermogen van 220 kW (299 pk) en 450 Nm koppel naar de wielen gestuurd.
De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 14,1 kWh. Behalve de 7-traps S tronic-automaat met dubbele koppeling is ook quattro vierwielaandrijving standaard.
55 TFSI e
Dan is er ook de ’55 TFSI e’. Deze is grotendeels identiek aan de 50 TFSI e, maar dan met een vermogen en koppel van 270 kW (367 pk) en 500 Nm. Deze motorversie is eveneens beschikbaar voor de Audi A6, A7 Sportback en Q5 en bovendien standaard uitgerust als sportieve S line. Die zijn voorzien van een sportonderstel en een sportiever aangekleed in- en exterieur.
60 TFSI e
De derde plug-in hybride aandrijflijn is voorbehouden aan de Audi A8 L, de verlengde versie van het topmodel met 13 cm langere wielbasis. De ’60 TFSI e’ wordt aangedreven door een 3.0 V6 benzinemotor en een elektromotor, die samen maximaal 330 kW (449 pk) en 700 Nm genereren. Een 8-traps automaat en permanente quattro-vierwielaandrijving zijn standaard. De 14,1 kWh-batterij is hetzelfde als bij de 50 / 55 TFSI e.
LEES OOK: Autotest – Audi e-tron (2019)
Rijmodi
De nieuwe plug-in hybrides van Audi bieden de rijstanden EV, Auto en Hold. In de EV-modus werkt alleen de elektromotor. De batterij biedt voldoende capaciteit voor een emissievrije actieradius van ‘meer dan 40 km’ (volgens WLTP).
In de Auto-modus werken de benzine- en elektromotor optimaal samen, terwijl de Hold-stand bedoeld is om de energie in de batterij te bewaren voor later, bijvoorbeeld voor emissievrij rijden in milieuzones.
De 50 TFSI e, 55 TFSI en en 60 TFSI e zijn geschikt voor snelladen, wat ongebruikelijk is voor een plug-in hybride. Van alle plug-in hybrides is de Mitsubishi Outlander PHEV tot dusver de enige stekkerhybride met een CCS-aansluiting.
Bij een openbaar oplaadpunt met een laadsnelheid van 7,2 kW duurt het volgens Audi zo’n twee uur om de plug-in hybridemodellen op te laden.
Verder worden Audi-klanten ondersteund met geschikte serviceproviders voor het installeren van een thuislaadpunt. Via de myAudi-app kunnen eigenaren op afstand de batterij- en bereikstatus van de auto bekijken, het laden starten, de laadtimer instellen en de standkachel bedienen.
De nieuwe plug-in hybrides van Audi worden in de loop van dit jaar in Nederland verwacht. Overigens zijn ze voorzien van een nieuw TFSI e-logo waarmee de plug-in hybride-aandrijving wordt aangeduid. Voorheen gingen die door het leven als ‘e-tron’, maar die term reserveert Audi voortaan voor de volledig elektrisch aangedreven auto’s.
Nog geen reacties