Pike Research: ‘Amerikanen minder trek in elektrische auto’
Elektrische auto
In 2011 dacht 40 procent van de respondenten erover om een elektrische of plug-in hybride auto aan te schaffen. Een jaar later is dat aantal met 5 procent gedaald tot 35 procent. Het ging in het onderzoek om voertuigen met een elektrische actieradius tussen de 60 en de 160 kilometer. De consumenten die geen interesse hebben in het kopen van een elektrisch aangedreven voertuig noemen als reden hiervoor vooral de beperkte actieradius en het gebrek aan verbetering op dit vlak.
Jongeren en EV
Volgens de onderzoekers zijn het vooral de jongeren met een hogere opleiding die geïnteresseerd zijn in de aanschaf in een EV. Al is het verschil met andere demografische groepen erg klein. Ook werd gevraagd van welk merk de consumenten een elektrische auto zouden aanschaffen. Toyota (50 procent) and Ford (43 procent) bleken het meest populair, gevolgd door Chevrolet, Honda (42 procent) en Nissan (34 procent).
Accupakket
Opvallend is ook dat meer dan een derde van de respondenten er niet in gelooft dat een elektrisch aangedreven auto voordeliger is om in te rijden dan een brandstofauto. De helft van hen gaf aan dat een EV niet spannend is om in te rijden. Dertig procent gaf aan de EV-accu’s als gevaarlijk te ervaren en vier op de tien mensen dachten dat EV-rijders regelmatig strandden met de elektrische auto. Het lijkt erop dat er nog een boel werk ligt voor de autofabrikanten om consumenten te overtuigen van de EV.
Nog geen reacties